Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ще създаде ли Apple свой автомобил?

Тим Кук е одобрил екип от 1000 човека, които да работят по електромобила на Apple
Apple вече присъства на борда на моделите на големите автомобилни производители
Tesla е подходящ модел за подражание от страна на Apple, но компанията от Купертино работи с много по-голям размах

Технологичният гигант Apple успя да осъществи успешни революции в две важни области на съвременния свят: музиката и мобилните телефони. Сега идва ред на много по-голямата цел: автомобилите. Според вестник The Wall Street Journal, компанията от Купертино е оформила екип, в който влизат неколкостотин човека, които работят по създаването на електромобил. Проектът носи името Titan, като първата задача на екипа е била оформлението на дизайна на возилото, което се очаква да прилича на миниван.

Говорител на Apple отказа да коментира темата.

Възможно е шефовете на компанията да решат да спрат проекта за създаването на електромобил. Но много от технологиите, които са разработвани за този проект - като батериите и различни електронни системи, може да се използват в други бъдещи продукти на Apple, включително и в следващите поколения на iPhone и iPad.

Това е практика на Apple - компания често разработва технологии и прототипи на различни продукти, някои от които никога не стигат до пазара. Що се отнася до автомобилите за създаването на един модел са необходими няколко години за цялостното му завършване и получаване на хомологация, за да може да излезе на пазара.

Важен проект

Но с оглед на големината на екипа и ангажираността на някои от големите шефове на компанията с него, то най-вероятно Titan няма да остане в историята като единичен прототип. Шефове на Apple вече ходиха в Австрия, за да се срещнат с представители на компании, които имат опит в производството на автомобили за друга фирма - пример за това е Magna Steyr, поделение на канадския гигант за резервни части и компоненти Magna International Inc. Говорител на Magna също отказа коментар по темата.

В екипа на Apple, занимаващ се с индустриален дизайн, присъстват няколко фигури, които имат опит на европейския автомобилен пазар. Миналата година компанията нае Марк Нюсън, който в CV-то си вече има един концепт, създаден за Ford.

В Apple се надяват, че ще успеят да влязат на пазара на електромобили така, както щурмуваха световния пазар на смартфони с iPhone. Въпреки, че ръстът на приходите на компанията се забави с една трета в края на миналата година, анализаторите на световния пазар очакват с нетърпение какъв ще е следващият революционен продукт на Apple.

Миналата седмица главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук заяви на среща с инвеститори, че не вярва на теорията, че ръстът на приходите им се забавя, когато самите приходи нараснат много. Той нарече това „догма" и допълни, че в Apple не искат да се ограничават в това, което могат да постигнат.

Новият проект вече носи ползи на компанията, потвърдени от анонимен източник - в него са пожелали да се включат служители, които доскоро са обмисляли възможността да напуснат Apple, за да търсят по-интересни професионални предизвикателства. Според тях, проектът е интересен и тук липсва напрежението всяка година да се вади нов продукт на пазара.

Необичайни производители на автомобили

Другите гиганти в Силициевата долина също се интересуват от автомобили. В Google от години работят по автономен автомобил. Шефът на проекта заяви миналата година, че компанията планира да се съюзи с някой от утвърдените и големи автомобилни производители, за да пусне на пазара автономна кола в следващите няколко години. Според източник от Apple, в Купертино не се интересуват от възможността да създадат автономен автомобил.

„Има продукти, по които вече работим, но никой не знае нищо за тях. Дори и слухове няма за тях", заяви през септември Тим Кук.

Производството на автомобили е скъп бизнес, който поглъща стотици милиони за дизайн, производствено оборудване, производство и сертифициране на продуктите. Автомобилните производители разполагат и със сериозни мрежи от доставчици, които изработват отделни компоненти и части за сглобяваните от тях коли.

А при електромобилите нещата са още по-сложни. Tesla Motors например съобщи за нови загуби, тъй като се увеличиха разходите по създаването на електрическия SUV, по който работят в компанията. За тази година разходите на компанията се очаква да са около 1,5 милиарда долара - основно за инвестиции в производство и изследване и развитие.

Каква е ролята на Стив Задески?

Предполага се, че Тим Кук е одобрил проекта Titan преди почти една година и е сложил начело на екипа ветерана в продуктовия дизайн на компанията - Стив Задески, който е и вицепрезидент на Apple. Задески е инженер, който е работил за Ford и беше начело на екипите, създали iPod и iPhone.

Задески е получил разрешение да състави екип в размер на 1000 човека и да привлече служители от всички поделения на компанията. Това, естествено, не е потвърдено официално. Новият екип е разположен в база на няколко километра от централата на Apple и една от основните му задачи е изследването на различни роботизирани системи, метали, сплави и материали, които могат да се използват в автомобилостроенето или вече се използват от големите производители в тази индустрия.

През септември Apple нае Йохан Юнгвирт, който беше президент и главен изпълнителен директор на поделението за развитие и изследване на Mercedes-Benz в Северна Америка.

Вестник The Financial Times пък съобщи, че десетки служители на Apple изследват и анализират различни автомобилни продукти и проекти, но не можа да осигури повече информация.

Да ускориш индустрията

В последните 15 години Apple доказа, че може да ускорява развитието на цели индустрии със своите технологии и продукти. С плейърите iPod и услугите на iTunes, дигитализирането на музикалната индустрия се случи изключително бързо. iPhone превърна пазара на мобилни телефони в пазар на смартфони и промени представите ни за това какво означава „компютър в телефона". През април Apple ще представи своя часовник, за който има надежди, че ще създаде нов пазар за подобни аксесоари и устройства.

Но да се върнем на разходите за производството на автомобили. Както стана ясно, това е много скъп бизнес. Изграждането и оборудването само на един завод с голям капацитет струва над 1 милиард долара, а той изисква изграждането на солидна и надеждна мрежа от доставчици, които да осигуряват нужните части и компоненти. В един съвременен автомобил има над 10 000 части и компоненти.

Игра на милиарди

Точно тези големи разходи спират много желаещи да се пробват в този бизнес, то това няма да е проблем за Apple - на 27 декември миналата година компанията потвърди, че разполага с резерви в размер на 178 милиарда долара.

Tesla успя да увеличи и ускори производството си сравнително евтино, тъй като купи завод, принадлежал на Toyota - сделката за производствените мощности във Фримонт, Калифорния беше сключена през 2010 година и беше на стойност 42 милиона долара. След това Tesla инвестира стотици милиони, за да оборудва завода и през 2014 произведе там 35 000 автомобила.

Автомобилните производители произвеждат в собствени фабрики. А години наред Apple работи с наети производители, като това се оказа добро решение за разрастването на бизнеса на компанията.

В последните години Apple работи усилено с различни автомобилни компании за навлизането на софтуеър и приложения на в компютрите на съвременните коли. В момента над 20 автомобилни производители планират да използват системата на Apple CarPlay, която позволява достъп до услуги на компанията: iTunes, карти и приложението Siri, като това става чрез екрана на инфотейнмънт системата на автомобила.

 

Най-четените