Емануил Клисаров: почеркът на един българин в новата Dacia Duster | webcafe.bg
Autocafe

Емануил Клисаров: почеркът на един българин в новата Dacia Duster

ема ивановаЕма Иванова
28.11.2017, 10:23 (обновена 29.11.2017, 15:18)

1 от 6 снимки Назад Напред

емануил клисуров, дачия, dacia duster

Българската следа в "раждането" на Dacia Duster

Емануил Клисаров e роден в София, но напуска България на 9 години - през 1989-а, заедно със семейството си, което се мести в Австрия, а по-късно и в Монреал, Канада. През цялото време в училище не спира да прави скици, с които запълва полетата на тетрадките и учебниците.

Като ранно вдъхновение от България си спомня за високопроходимите машини, с които се утъпква снега на Витоша, т.нар. „ратраци".

Страстта му към създаването на форми и обеми го отвежда в специалност индустриален дизайн в Монреалския университет. След редица стажове, включително в Citroen и Bombardier, българинът е нает от Renault на работа и заживява в Букурещ, за да работи в новооткрития център на компанията в Румъния.

Пет години по-късно той вече е старши дизайнер в Renault и живее в Париж.

Как се „ражда" добрият автомобил? В началото, разбира се, е идеята. А след това е щрихът. Скицата. Подробната рисунка. Месеци по-късно се стига до създаването на макет, който ще се превърне в прототип. Работата по един нов модел понякога трае годни, но накрая се достига до целта - крайния клиент. И ако той е доволен: мисията е успешна.

С продадени над 1 млн. бройки досега, мисията, наречена Dacia Duster, определено е успешна, а това със сигурност помага и при дизайна на второто поколение.

Емануил Клисаров e в автомобилната индустрия вече повече от 10 години. От 2012 г. той работи като старши дизайнер по екстериора на новите модели на Renault в централата на концерна в Париж.

Към момента той е сред хората с огромно влияние за създаването на някои от най-важните модели на Renault и Dacia. На него принадлежи дизайна на новия Scenic, негова е и визията за концептуалния болид, който Renault предвижда за участие във Formula 1 през 2027.

И накрая - именно той е отговорен за страхотния и „щедър" по неговите думи, предвид достъпната си цена - дизайн на новия Duster.

В средата на ноември Емануил беше в България и изнесе две лекции пред журналисти и автомобилни дизайнери в София.

Дефинира работата си по новия Duster така: „да направиш още по-привлекателна визията на един от най-успешните модели на Dacia".

Докато показва първите скици от „раждането" на новия Duster, Клисаров разказва, че основната идея е била да се продължи иконичния имидж на модела като достъпен, но въпреки това висококачествен SUV.

„Задачата ми беше да запазя SUV-духа на Duster и неговия приключенски нрав. При дизайна трябваше да изтъкнем още повече на неговия „мускулест" външен вид, солидността му", каза Емануил.

Важното за новия Duster e още дa "бъде опростен" и „да бъде подходящ за пътища, които не са супер-качествени". Като българските.

С една дума: здрава кола.

При първите скици се усеща размах. Изобщо, в първоначалните рисунки на автомобила е важно „да се улови чувството". Докато отпусне ръката си, Емануел рисува Duster с много по-големи стъкла и грамадни гуми:

След като се зададе началната тема на колата и се улови атмосферата й, следват много по-точни и изчистени рисунки. Именно те ще бъдат показани на компанията. Консултациите са много важни на този етап, за да се уточни крайната цел.

Следващата стъпка е детайлната разработка.

Емануил показва как в началото задните фарове на Duster, нарисувани от него, са по-агресивни, но след консултациите това се изменя: от компанията не желаят нападателно излъчване:

Вземат се и решения за страничното изражение, което трябва да е „предпазно, солидно и защитно".

Автомобилният дизайн понякога е дизайн на милиметри - с няколко милиметра настрани и чувството се променя, а клиентите са много чувствителни към това", обяснява Емануил.

Действително, създателите на новите модели осъзнават с изключителна яснота, че клиентите никога не купуват единствено превозно средство - те инвестират в преживяване.

„Предната част на автомобила е много важна за финалния клиент", продължава да показва рисунките на Duster Клисаров. Затова той създава по-широка предница на новия модел - това е нещо, което се харесва от потребителите. Капакът е мускулест и добре скулптуриран.

Ширината отзад също е преработена в сравнение с предишното поколение, за да създава усещане за сила и стабилност. И отпред, и отзад бронята е защитена срещу драскотини.

Клисаров обръща внимание и на предните фарове, които той артистично нарича „погледа на колата, нейните очи". Тези „очи" при Dacia Duster 2017 имат три сегмента, които придават техничност и усещане за прецизност и устойчивост.

Успоредно с работата по екстериора, друг екип в Renault работи по интериора на новата Dacia, като координацията между екипите е много важна, за да се постигне единство в общия дизайн. Интериорът на Duster е стилистично свързан с екстериора, общ елемент е например чупката на предното табло. Вътрешността е също така „по-саундова" и също носи атмосферата на авантюризъм.

Докато екипите работят по дизайна, колористите разработват разцветките на съответния автомобил, но с тях контактът не е влияе толкова върху цялостното решение.

Работата на старшия дизайнер в Renault като Емануел е освен да създава визията на модели, също така и да дава насоки на колегите с по-малък опит.

Старшият дизайнер помага и за финалната фаза на дизайна, тъй като е наясно с индустриализацията на процеса или доколко една рисунка ще може да бъде пресъздадена на практика и дали технологиите ще позволят това.

Старшият дизайнер също така е отговорен и за това да не се изгуби „чувството за колата", тъй като именно то е онова, което клиентите търсят.

В последния етап на работа по дизайна на Duster се включва и главният дизайнер на Renault, който в случая е легендарният Лорънс ван ден Акер - един от най-важните хора в автомобилния бранш. Той отговаря за цялостната стратегическа визия на компанията.

В офиса на Renault в Париж работят общо около 20 души. Според Емануел това са хора с „общ екипен дух", но когато се появи нова задача, конкуренцията сред тях започва, тъй като никога не се знае кой „ще спечели" даден проект.

Именно поддържането на тази конкуренция в здравословната й форма е сред тайните на корпоративната политика на Renault. Това е среда, която предизвиква всеки да даде най-доброто от себе си, но без да се отклонява от общата стратегия на компанията.

Дизайнерът с български корени е убеден, че предизвикателството в неговата работа в момента даже е двойно, защото автомобилните концерни се намират „в ключов момент, който ще определи накъде ще се движи изобщо индустрията".

Той няма предвид единствено въвеждането на хибридните и електрически двигатели, но също и вграждането на напълно нови технологии, които скоро може да променят до неузнаваемост външния вид на автомобила.

А предвид факта, че моделите, които се рисуват днес, ще излязат на пазара чак след няколко години, е ясно, че автомобилният дизайн е работа за визионери. По всичко изглежда, че Емануил има дарбата.

Oще: dacia duster  duster  renault  автомобили  дачиа  дачия  дизайн  дъстър  емануил клисаров  клисаров  коли 


Още от Бизнес

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 02.05.2015, 14:14

1 Буквен бълвоч | 28.11.201712:28

Много уважавам подобни хора като господин Клисаров и работата която върши, за да заема подобна позиция явно се е доказал през годините, но това което не мога да не отбележа са огромните взаимствания с Рейндж Роувър Evoque, просто приликата е доста сериозна, но това е мое лично мнение и не ангажирам никой с него.
   

оценка

+0 -0