Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да те изхвърлят от собствената ти компания?

Хенри Форд
Форд е най-известният автомобилен индустриалец и е останал в историята с надницата от 5 долара, въвеждането на конвейера и създаването на достъпни автомобили за милиони. През Втората световна война Хенри губи контрол над Ford Motor Co, после си го връща, но накрая внукът му го изтиква от компанията.
Андре Ситроен
Ситроен превръща компанията си в четвъртия по големина автомобилен производител за малко над 10 години. Приносът му към налагането на автомобилите във Франция е неоспорим. Но, заради дълговете му от хазарт и използването на служебни средства за покриването им, Ситроен е уволнен от Citroen.
Чарлз Морган
От основаването на Morgan през 1909 година, винаги компанията е била управлявана от член на семейството. Но това се промени миналата година, когато внукът на основателя и управляващ директор на Morgan Чарлз Морган беше изхвърлен от борда на директорите. Битката за контрола над Morgan обаче далеч не е приключила.
Дейвид Буик
Най-старата американска автомобилна марка е основана от родения в Шотландия Дейвид Буик. Дейвид се оказва страхотен конструктор и изобретател, но слаб мениджър и в началото на XX век новият собственик на Buick Били Дюрант изпъжда Буик. След което използва Buick като основа за изграждането на гиганта General Motors.
Кийчиро Тойода
Сакичи Тойода е започнал японската индустриална революция, но през 1935 година синът му Кийчиро успява да насочи компанията Toyota към производството на автомобили. След войната продажбите и печалбите рязко спадат и Тойода „подава” оставка през 1950 година, макар и да не е искал да го прави.
Луи Рено
Братята Рено се забавляват с автомобилни състезания, преди през 1909 година да се захванат сериозно с производството на коли. Компанията Renault бързо се разраства, а Втората световна война носи на Луи Рено обвинения в съглашателство с фашистите. Рено умира в затвора през 1945 година, а генерал Де Гол национализира Renault.
Тревър Уилкинсън
Човекът, създал TVR никога не е бил пристрастен към адреналина. Тревър е бил чудесен инженер и въпреки успехите на компанията и фанатично верните фенове, под негово ръководство TVR се развива твърде бавно. Затова бордът го отстранява и през 1962 година той окончателно напуска компанията.
Уолтър Оуен Бентли
Финансовите резултати на Bentley през първата четвърт на XX век се оказват на доста по-ниско ниво от луксозните автомобили на марката. В края на 20-те години компанията вече има сериозни дългове и е купена от вечния си съперник Rolls-Royce. Първото нещо, което се случва е отстраняването на Бентли, но той напуска официално през 1935 година и веднага отива в Lagonda.
Аугуст Хорх
Хорх е бил инженерен гений, но и твърде непостоянен. Той помага за основаването на Benz, след което през 1904 основава собствена компания. Продажбите обаче не потръгват и бордът на директорите на Horch изхвърля основателя на марката. Аугуст обаче не се отказва и през 1910 основава нова компания – Horch Automobile Works, но веднага е даден под съд заради името. Той го превежда на латински и така се ражда Audi.
Уилям Морис
Морис, който по-късно става лорд Нъфийлд, е един от най-великите индустриалци на своето време. Той основава Morris Motors, после добавя още две марки – Riley и Wolseley и заедно с Austin създава British Motor Corporation, предшественикът на British Leyland. Но през 1954 Морис е изритан от поста директор British Leyland, а на мястото му идва босът на Austin лорд Лионард.

Ще се изненадате колко от най-известните компании в автомобилостроенето са се разделили със своите основатели или поне с хората, които са ги издигнали на нова висота.

Бордът на директорите или акционерите винаги могат да ти забият нож в гърба, дори и компанията да носи твоето име.

Освен тази хипотеза, доста често се случва амбициозните наследници да са решили, че те могат да се справят по-добре или пък държавата да реши да те накаже за това, че си работил твърде добре с нацистите по време на Втората световна война.

Примери за подобни случки не липсват и днес и това не са само казуси от корпоративната история, ако не вярвайте, питайте Чарлз Морган, който загуби битката с борда на директорите на семейната му компания Morgan.

И така, десет от най-известните имена в автомобилната индустрия, загубили собствените си компании.

 

Най-четените