Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дизеловият скандал ще струва скъпо на VW

Все още не може да се каже колко ще струва на VW дизеловият скандал, тръгнал от Щатите
Мартин Винтеркорн си тръгна 48 часа преди деня, в който трябваше да подпише новия си договор с компанията Снимка: Getty Images
Мартин Винтеркорн си тръгна 48 часа преди деня, в който трябваше да подпише новия си договор с компанията
Той отрича, че е знаел нещо за двигателите със софтуеър за заблуждаване на апаратурата за тестове на вредните емисии Снимка: Getty Images
Той отрича, че е знаел нещо за двигателите със софтуеър за заблуждаване на апаратурата за тестове на вредните емисии
Матиас Мюлер все още не е представил програмата, по която ще работи
Някои анализатори предлагат VW да се изтегли напълно от САЩ
Вече има държави, където продажбите на дизеловите модели на VW бяха спрени

Автомобилният гигант Volkswagen AG се разтърси до основи от скандала с „чистите" дизелови двигатели, който заплашва дори да унищожи едноименната марка в световен мащаб и предостави златна възможност на конкурентите си в Европа - Ford и Opel, да завземат изоставени от него пазарни територии. Освен това, VW е заплашен и от възможността да унищожи дългогодишните усилия, за налагането на компанията като важен играч на автомобилния пазар в Щатите.

Кризата прати в нокдаун акционерите във VW, които сега се питат доколко могат да се доверят на корпоративната култура на компанията и за какво още са били излъгани.

През миналата седмица Volkswagen призна, че компанията е създавала и произвеждала автомобили, оборудвани със софтуеър, който да заблуждава апаратурата по време на тестове на вредните емисии. Тези разкрития, както и факта, че става въпрос за общо 11 милиона такива коли в световен мащаб, заличи една трета от стойността на компанията и доведе до оставката на главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, който си тръгна 48 часа преди деня, в който трябваше да подпише новия си договор с VW.

В най-лошия случай, VW ще се изправи пред плащания в размер на 50 милиарда долара. Това ще са предимно глоби от EPA в САЩ, както и плащания по дела, заведени от инвеститори, клиенти и дилъри. Това е мнението на Фердинанд Дюденхофер, директор на Центъра за автомобилни изследвания към университета в Дуисбург-Есен.

„В допълнение на това, в компанията може да забравят за възможността да продават автомобили с марка VW в Щатите за следващите пет години", допълни Дюденхофер.

Членът на надзорния съвет на VW Бернд Остерлох вече изпрати мейл до служителите на компанията, в който ги предупреди, че планираната програма за съкращаване на разходите почти сигурно ще бъде ускорена.

Разрастването на скандала може да струва първото място на компанията сред най-големите автомобилни производители в света - VW измести Toyota от тази позиция през първата половина на 2015 година. Много анализатори са на мнение, че VW трябва да се концентрира върху основния си бизнес - производството на качествени и достъпни масови автомобили и да се откаже от някои свои престижни проекти - като следващия модел на Bugatti или новото поколение на VW Phaeton. И дори да се изтегли от САЩ.

„Това е сценарий за истински Армагедон - написа анализаторът на Bernstein Макс Уорбъртън в свое писмо до група инвеститори. - Само за илюстрация - ако VW се откаже от Щатите, това ще намали приходите на компанията с над 20%."

В същото време Уорбъртън предполага, че VW трябва да се откаже от усилията да продава дизели в Щатите. Това решение ще е доста тежко, като се има предвид, че цялата стратегия на компанията в САЩ беше изградена върху лансирането на новите и „чисти" дизели на марките на гиганта от Волфсбург.

Има и анализатори, които смятат, че VW трябва напълно да се изтегли от Щатите.

„Кризата поставя на дневен ред някои важни решения за VW - дали компанията да не се откаже от някои странични дейности - като Bugatti и мотоциклетната марка Ducati, както и най-важното - дали няма да е най-добре марката VW да напусне пазара в Щатите, където вече загуби милиарди", смята анализаторът на автомобилната индустрия в NordLB Франк Швопе.

В Европа, където VW е пазарен лидер и където дизелите са много по-популярни, най-малкото, което ще се случи е, че цените втора ръка на тези модели ще спаднат. В същото време, някои клиенти може да се откажат от покупката на VW и да се насочат към Ford, Opel или друга популярна марка. Но истинските размери на пораженията в Европа ще станат ясни по-нататък, когато се разбере дали компанията е извършвала същите измами и на територията на Стария континент и как точно е ставало това.

В Германия вече се формира фронт от анализатори, които полагат усилия, за да защитят позицията на Volkswagen и извършеното от компанията.

„GM уби около 120 човека заради дефектните системи за запалване на колите, произведени от компанията и се отърва само с глоба в размер на 900 милиона долара. Тук става въпрос за нещо съвсем различно - обясни анонимен консултант, работещ в Германия. - Да, VW измами обществото, но по-високите нива на вредните емисии само ще накарат кучетата да кашлят, нищо повече."

Дали? Скандалът тепърва ще набира сила и скорост, а началото, дадено в Щатите обещава, че историята няма да приключи скоро.

 

Най-четените