Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво ще прави Nissan с Mitsubishi?

Главният изпълнителен директор на Nissan Карлос Гон и президентът на Mitsubishi Motors Осаму Масуко при обявяването на сделката
Главният изпълнителен директор на Nissan Карлос Гон и президентът на Mitsubishi Motors Осаму Масуко при обявяването на сделката

Nissan успя да сключи може би една от най-успешните си сделки, след като си осигури основния пакет акции в Mitsubishi Motors срещу 2,2 милиарда долара.

В рамките на 24 часа миналата седмица, от изтичането на информацията, че двете страни преговарят до потвърждаването на сделката, Nissan демонстрира бърза реакция и явно избра най-подходящия момент, за да сложи ръка на Mitsubishi. В края на април гръмна скандал с данните за разхода на моделите на Mitsubishi, после стана ясно, че марката е лъгала и за още модели, на само за малките, а това се отрази пагубно на цените на акциите й - спад от над 40 процента в рамките на 3 седмици.

От Mitsubishi вече обявиха, че ще се справят сами с този скандал, но се очаква разходите на компанията по него да достигнат 1 милиард долара. Сега по този проблем ще мисли и Карлос Гон.

За какво обаче ще използва босът на Nissan новата си придобивка? Mitsubishi е по-скоро незначителен играч на световния пазар, но има някои сериозни плюсове, които често остават встрани от интереса на европейските анализатори.

Да се върнем малко назад. В последните години Nissan инвестира агресивно в държави в Югоизточна Азия, Индонезия е идеалният пример за това. Там пазарите са все още развиващи се, а клиентите предпочитат малки коли с двигател с малък работен обем. За да улесни навлизането си на тези пазари Nissan съживи през 2012 една своя марка, която винаги е била популярна в Азия - Datsun. Под шапката на Datsun ще се предлагат достъпни модели, а ако марката повтори успехите на Dacia в Европа, то това ще е отлично постижение.

В Индонезия обаче настъплението на Datsun върви по-бавно - пазарният дял на марката е 2,5 процента, докато на Mitsubishi, която е доста по-малка компания от Nissan, делът е 11 процента. Важно значение за този пазарен дял има добре изградената дилърска мрежа на на Mitsubishi в страната.

Малките бензинови мотори с турбо са новата мода сред азиатските шофьори с по-скромни възможности и Mitsubishi и Datsun ще има какво да им предложат. Така че, срещу 2,2 милиарда долара Nissan получи не само 34% от Mitsubishi, но и доста важно присъствие на редица азиатски пазари.

„На развиващите се азиатски пазари Mitsubishi има оперативна печалба в размер на 7% за миналата година - обясни главният изпълнителен директор на Nissan Карлос Гон при обявяването на сделката. - А ние сме на загуба там, т.е губим пари от всяка продадена кола. Така че, Mitsubishi може да ни помогне на тези пазари."

Засиленото присъствие на развиващите се пазари в световен мащаб се превърна във важна тема за големи автомобилни производители. Което означава, че някои от най-големите развиващи се пазари ще станат арена на интересни битки в близко бъдеще. В Индонезия Nissan и Mitsubishi ще се борят срещу Toyota и Daihatsu, които имат предимсто, а в Индия Nissan ще трябва да намери начин да догони Suzuki, чийто пазарен дял надхвърля 40%.

В същото време е важно да се отбележи, че в Югоизточна Азия Mitsubishi е една от най-добре познатите и уважавани автомобилни марки, с дългогодишни традиции и успешни малки модели и пикапи. Освен това, развитието на SUV моделите на Mitsubishi също е успешно, а точно тези автомобили са сред предпочитаните коли на клиентите в този регион, които имат възможност да си купят нов и по-скъп автомобил.

Има и още нещо - Гон обясни, че Mitsubishi разполага с по-добри доставчици на части и компоненти за производствените си мощности в Югоизточна Азия, а сближаването на моделите на двете марки ще означава по-ниски разходи в тази област и споделяне на готови технически решения.

А и е факт, че Datsun не носи желаните успехи на важни пазари като Русия, ЮАР, Индонезия и Индия. Точно в Индия дойде и първата издънка - заради ниската цена Datsun пусна на пазара автомобили с доста нискокачествени материали, не само в интериора и това нямаше как да зарадва потенциалните клиенти. За миналата година продажбите на Nissan в Индия спаднаха с 17%, а в същото време пазарът там расте с най-силния си ръст от 5 години насам. Така че Mitsubishi определено ще е от полза за Nissan в Азия, но със сигурност в Европа и Америка също ще се намерят полезни ходове, които да се отразят добре и на двете страни.

 

Най-четените