Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Задава се съюз между GM и PSA

Съвсем скоро Peugeot може да се окаже съюзник на Opel
Съвсем скоро Peugeot може да се окаже съюзник на Opel

Американският автомобилен гигант General Motors преговаря за стратегически съюз с френския производител PSA Peugeot Citroen, заяви френски министър вчера. Такъв съюз ще е изненадващ ход за GM, тъй като гигантът от години не успява да изкара на печалба европейското си подразделение.

„Изпълнителният директор на Peugeot Филип Варен ме информира снощи, че вървят дискусии за стратегическо партньорство и ми каза, че това е добра новина за компанията", обяви вчера френският министър на труда Ксавие Бертран през радио Europe 1.

От компаниите отказаха да потвърдят преговорите, но се предполага, че бъдеща сделка между тях ще е насочена към съвместно развитие и производство на отделни компоненти или цели модели. Подобен съюз би намалил разходите на компаниите, но според анализаторите, той няма да реши по-големите проблеми, които имат Peugeot и Opel в Европа - недостатъчни продажби, резултат на оспорваната конкуренция на пазара на Стария континент.

Акционерите в Peugeot приветстваха новината и акциите на компанията се покачиха с 12% в хода на следобедната сесия на борсата в Париж. На ранната сесия на фондовата борса в Ню Йорк акциите на GM загубиха 0,6% от стойността си.

General Motors, който успя да си върне позицията на най-големия автомобилен производител в света през миналата година, изпреварвайки Toyota, вече присъства сериозно в Европа чрез подразделението си Adam Opel, базирано в Рюселхайм, Германия.

Факт е, че GM и Peugeot са поставени под напрежение да предприемат мерки, за да запазят присъствието си на европейския пазар, като анализаторите очакват, че през 2012 той отново ще се свие - за пета поредна година. Peugeot е вторият по големина автомобилен производител в Европа след Volkswagen и френската компания обяви миналата седмица, че нетните й приходи за 2011 са спаднали с 48% в сравнение с 2010, до 588 милиона евро. Автомобилното производство на Peugeot е на загуба и компанията предвижда да продаде активи на стойност 1,5 милиарда евро, за да намали дълговете си.

На 16 февруари General Motors обяви, че европейското подразделение на компанията е реализирало загуби в размер на 562 милиона долара само за последното тримесечие на 2011, въпреки че гигантът завърши годината на печалба. През 2009 GM беше на път да продаде Opel, но след това се отказа.

С оглед на успешния съюз между Renault и Nissan, босовете на Peugeot водеха преговори в последните няколко години последователно с FIAT, Mitsubishi Motors и BMW. Френската марка има действащо споразумение с BMW отпреди над десет години за производство на 4-цилиндрови двигатели, които се използват в Mini и в модели на Peugeot и Citroen.

Peugeot реализира почти 60% от продажбите си в Европа, а разходите за труд във френските заводи на марката са над три пъти по-високи в сравнение с тези във фабриките в Източна Европа и други държава извън Стария континент. Съюз с GM би помогнал на Peugeot да стъпи на развиващи се пазари извън Европа, както и да намали част от разходите си.

Първи за преговорите съобщи френският финансов ежедневник La Tribune - това стана във вторник вечерта. Според изданието, което не посочи източник на информацията, „преговорите вървят от месеци, като целта е създаването на съюз, а не сключването на споразумение за конкретни цели". Вестникът предполага, че новината за сформирането на съюза може да бъде потвърдена още на автомобилното изложение в Женева през март.

Двете компании обаче не пожелаха да коментират по-обстойно темата. В изявление, в което не се посочва GM като другата страна в преговорите, Peugeot потвърди, че това се случва „като част от стратегията ни за глобализация и по-добро представяне". След това говорител на компанията отказа повече коментари. Същата беше позицията и на GM. В мейл Кели Късинато, говорител на GM обясин следното: „Рутинно преговаряме с други компании от индустрията, но повече от това не можем да кажем."

Анализаторите нямат търпение да дискутират ефекта от една такава сделка върху световното автомобилостроене, но все още не разполагат с достатъчно информация. Но според тях, съпротивата от страна на френските и германските профсъюзи срещу евентуалното затваряне на заводи на Peugeot и Opel, слага непреодолима пречка пред евентуално сливане на PSA и GM.

Много по-вероятно е двете компании да се споразумеят за размяна на технологии или да си сътрудничат при създаването и развитието на двигатели и платформи, като това е съпроводено с малки промени в капиталовите им структури. Фамилията Пежо, която започва производство на автомобили през 1889 година, държи около 30% от акциите във френския автомобилен производител и около 48% от правата на глас. Представители на семейството на няколко пъти вече са заявявали, че фамилията няма намерение да се откаже от ролята си на най-голям акционер в Peugeot.

„Има смисъл от сътрудничество в Европа - коментира Йън Флечър, анализатор в HIS Global Insight. - Двете компании тук произвеждат сходни автомобили. От инженерна гледна точка има смисъл да се комбинират ресурсите."

Това би означавало сериозно коопериране в областта на архитектурата на автомобилите, трансмисиите и двигателите, така разходите за създаването на нови модели сериозно ще спаднат.

Но според него, всеки опит да „по-сериозно комбиниране или реструктуриране" на производствените мощности ще доведе до „сериозни последици в Германия и Франция". А френският министър на труда вече заяви, че се надява бъдещата сделка да осигури нови работни места в родината на Peugeot.

Тагове: автомобили, gm, psa
 

Най-четените