Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Спасението на Saab все още е далеч

Saab все още е далеч от спасителния бряг
Компанията спря производството на автомобили през пролетта
Виктор Мюлер не се отказал от опитите да спаси Saab

Американският автомобилен гигант General Motors нанесе нов удар на борещия се за оцеляване автомобилен производител Saab, след като вчера стана ясно, че GM няма да подкрепи очакваните промени в структурата на собствеността на шведската компания. Очакваше се GM да одобри влизането на китайска банка като акционер в Saab, но това решение избута шведите с още крачка по-близо до ликвидацията.

"Прегледахме предлаганите промени в Saab, които са свързани с продажбата на компанията - се казва в изявлението на Джеймс Кейн, говорител на GM, цитиран от Reuters. - Нито едно от тези предложения променя позицията на GM. Ние не можем да подкрепим това действие."

А позицията на GM е следнта: гигантът обяви, че трудно ще подкрепи продажба на Saab, която може да увреди представянето на марките на концерна на пазара в Китай или на други ключови пазари.

Но без лицензите за технологии, предоставени на Saab, както и без другите договорености, вече постигнати с GM, според анализаторите, Saab няма да може да продължи да съществува като автомобилен производител.

Собственикът на Saab - компанията Swedish Automobile, обяви в понеделник, че преговаря с китайска банка, чието име остана в тайна, за покупката на дял в Saab.

Това ново предложение е поредният опит да се разсеят страховете в GM за бъдещето на марката - концернът все още е собственик на привилегировани акции в Saab, двете компании имат договори за използване на технологии и GM дори пое част производството на шведската компания, която на практика не функционира от април.

Помолен да коментира отказа на GM, главният изпълнителен директор на Swedish Automobile Виктор Мюлер заяви следното: "Винаги има План Б", но отказа да съобще повече детайли.

Китайските инвеститори Pang Da Automobile Trade Co и Zhejiang Youngman Lotus Automobile вече изявиха желание да инвестират в Saab, но сделката предизвика поредица от проблеми и усложнения.

От Swedish Automobile потдвърдиха, че все още преговарят с Youngman, но отказаха да потвърдят дали Pang Da вще още има желание да се включи. В неделя агенция Reuters съобщи, че неназована китайска банка ще смени Pang Da. Във вторник обаче от Pang Da обявиха, че продължават преговорите за инвестиция в Saab, вече с "различни партньори".

Според параметрите на новата сделка, делът на Youngman трябваше да бъде намален, предвиждаше се издаването на нови акции от Saab, а техен купувач трябваше да е нова компания, собственост на китайската банка, включила се скоро в преговорите.

През септември Saab поиска съдебна защита от кредиторите си в Швеция, а това се случи веднага, след като служителите в компанията започнаха действия за обявяването на компанията в банкрут, тъй като те имат да взимат неизплатени заплати.

В понеделник Swedish Automobile съобщи, че вече вървят дискусии с профсъюзите за изплащането на ноемврийските заплати и за продължаване на реорганизацията на компанията.

В последната година Saab влиза от криза в криза, а производството на автомобили в завода на компанията в Тролхатан в Швеция е спряно от няколко месеца. Самият завод е затворен заради неплатени сметки и заплати.

В началото на ноември GM обяви, че ако продължава да доставя на новия собственик на Saab агрегати и технологии, то това ще увреди интересите на акционерите на американския концерн.

Освен това, от GM официално заявиха, че спират доставката на части и въобще работата със Saab, ако Youngman и Pang Da придобият дял в шведския автомобилен произодител.

Защо тези китайски компании притесняват GM? Pang Da притежава сериозен брой дилърства на автомобили в Китай, а Youngam произвежда лекотоварни и товарни автомобили, както и автобуси в Китай, освен това продава и автомобили под марката Lotus на домашния си пазар. И са пряк конкурент на GM и местният й партньор SAIC.

Явно, спасението на Saab още е далеч.

 

Най-четените