Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Британски класики

Aston Martin DB5 (1965)
DB5 е олицетворение на автомобилите Garn Turismo: мощен, но изтънчен, бърз, но и луксозен. Неслучайно Джеймс Бонд кара точно такъв автомобил. Серийните екземпляри са се сглобявали ръчно и се предлагат с редови 6-цилиндров двигател с мощност 280 конски сили. Трансмисията е механична, а каросерията е алуминий – за минимално тегло.
Austin Healey 3000 Mk III (1965)
Можем да разглеждаме Healey като типичен представител на достъпните британски спортни автомобили, появили се след Втората световна война.
Износът на Healey в Щатите се оказва успешна авантюра и на практика спасява част от британската автомобилна индустрия. Моделът 3000 е създден от известния автомобилен пилот и инженер Доналд Хийли и се е произвеждал от гиганта BMC (Britissh Motor Corporation). Първото поколение на модела се появява през 1959, а през 1963 идва ред на третата генерация, която записва успехи в моторните спортове и дори няколко рекорда за скорост за серийни автомобили.
Bentley Continental GT Speed (2013)
Със сигурност основателя на Bentley – Уолтър Оуен Бентли би одобрил Continental GT Speed. Британската гордост се задвижва от 6-литров 12-цилиндров двигател с мощност 616 конски сили, който задвижва четирите колела чрез 8-степенна автоматична трансмисия. На практика това е рафиниран GT автомобил с характеристики на състезателен болид – от 0 до 100 км/ч за 4 секунди и максимална скорост 330 км/ч.
BMC Mini (1959)
BMC Mini се появява в края на 50-те години, когато е важно автомобилите да са икономични и да са достъпни, т.е да не са скъпи и да се произвеждат в голям тираж. За времето си дизайнът на сър Алек Исигонис е определен като „революционен”. Същото важи и за цялата концепция на колата – колела, разположени в краищата на каросерията, просторно купе, напречно разположен двигател (също новост за онова време), който задвижва предните колела (още едно смело решение).
Британците, а след тях и целият свят харесват Mini, а моделът става символ на 60-те години. Сега вече знаете откъде идват корените на шикозното Mini (съвременната версия на BMW на класиката), което толкова много харесватe.
Jaguar E-Type 3.8 (60-те години)
Сър Уилям Лайънс винаги е имал славата на човек, който може да създава стилни автомобили, които да се харесват от широк кръг клиенти. E-Type, предлаган в САЩ и на някои пазари като XKE, не е изключение от това правило. А Енцо Ферари определя E-Type като „най-красивия автомобил, създаван някога”. Под красивите форми инженерите на Jaguar са скрили 6-цилиндров редови двигател, дискови спирачки и отлично настроено независимо окачване – все решения, дошли от изключително успешния състезателен D-Type.
Land Rover Defender 90 (1983)
Това е британският отговор на пикапите. С помощта на ново окачване и цяла гама нови двигатели Land Rover успява да създаде върховния офроудър. Defender си остава „работният кон” на фермерите, но военните и любителите на карането извън пътя също го ценят високо. Подобно на Jeep в Щатите, Defender спомогна за оформянето на новата категория автомобили – Sport Utility Vehicles (SUV).
Lotus Seven (1957-1973)
Тук трябва да включим и Caterham Seven, който се произвежда от 1973 до днес. Seven е олицетворение на философията на основателя на Lotus Колин Чапмън. Моделът дебютира през 1957 с 4-цилиндров редови мотор с работен обем 1172 кубически сантиметра, зает от Ford, а мощността му варира от 28 до 40 конски сили. Още тогава автомобилът е много бърз, а след това става още по-бърз. През 1972 Чапмън продава правата за производството на Seven на бившия дилър на Lotus Греъм Ниърн, чиято компания Caterham продължава традицията.
McLaren P1 (2013)
P1 е доказателството, че ексцентричните идеи в британската автомобилна индустрия все още са живи. Изключителен спортен автомобил, дело на малък и независим производител. P1 е с хибридно задвижване – 3,8-литров бензинов V8 мотор с две турбини с мощност 727 конски сили работи съвместно с електромотор с 176 конски сили. Трансмисията е 7-степенна с два съединителя и прехвърля 903 конски сили на задния мост. Цената на Р1 е около 1,3 милиона долара и автомобилът има всички шансове да постигне същия култов статут като McLaren F1 от средата на 90-те години.
Morgan 3 Wheeler (2011)
Morgan Motor Company е фамилна собственост на основателя си Хари Морган и неговите наследници от 1909 година насам. През 1909 Хари представя триколката Cyclecar, а над един век по-късно традицията беше продължена от внука му Чарлз, който лансира 3 Wheeler, който се задвижва от 2-литров V-образен 2-цилиндров мотоциклетен двигател с мощност 80 конски сили. Благодарение на ниското си тегло нестабилното на пръв поглед возило се ускорява от 0 до 100 км/ч за около 4,5 секунди.
Rolls-Royce Phantom VI Limousine by Park Ward (1968-1990)
Няма по-британски автомобил от Phantom VI, който дебютира през 1968 и се произвежда от Rolls-Royce до 1990. С тази лимузина компанията преследва идеалният автомобил, който осигурява най-качественото пътуване – тихо, плавно и луксозно. Компанията произвежда точно 374 от тези лимузини, повечето от които са снабдени с ръчно изработени каросерии, идващи от лондонската компания Mulliner Park Ward, която всъщност е поделение на RR.

В днешно време британските автомобилни марки не са много, а тези, които са под британски контрол съвсем изчезнаха. Десетилетия наред се смяташе, че британските автомобилни производители и тяхната продукция са пряко отражение на подредбата на обществото на Острова и отговарят на стила, който харесват поданиците на Нейно Величество.

Много рядко ще срещнете британски автомобил, който е бил създаден с идеята да е масов продукт. Това важи и днес - заводите, които произвеждат масови автомобили във Великобритания са все на големи чуждестранни компании.

Нека затова си припомним десет типични британски автомобили. Без тях светът на автомобилостроенето определено щеше да е по-сив, а и доста по-беден.

 

Най-четените