Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

McLaren си търси нов доставчик на мотори

McLaren вече произвежда собствени двигатели, но си търси доставчик на мотори за Ф1
McLaren вече произвежда собствени двигатели, но си търси доставчик на мотори за Ф1

Настъпването на новата 2012 година отвори напълно нова страница в историята на тима от Формула 1 McLaren, като това се отнася и за компанията-майка със същото име. Какво обаче се случва?

През февруари 2000 автомобилният гигант DaimlerChrysler купи 40% от TAG McLaren Group, компанията-майка на тима от Ф1 McLaren International. Рон Денис запази за себе си 30% от акциите, а другите 30% останаха за Мансур Ойех от TAG Group. Денис и Ойех бяха сключили споразумение винаги да гласуват заедно при взимането на решения от акционерите и благодарение на това запазиха контрол над компанията.

Но тогава идеята на Daimler беше друга - развитието на McLaren трябваше да се насочи в такава посока, че един британската марка да е част от портфолиото на Mercedes. По това време Mercedes пък беше топ марката на империята DaimlerChrysler.

Това така и не се случи и след като двете страни разбраха, че няма да постигнат единомислие, те се заеха да изпълняват алтернативни стратегии.

Денис и TAG продадоха половината си акции на инвестиционния холдинг на Бахрейн Mumtalakat, но отново запазиха контрол над компанията, сключвайки споразумение с новия акционер, че ще гласуват заедно.

В същото време Mercedes придоби контрол над AMG и след това се сдоби и със собствен отбор във Формула 1, купувайки през 2009 Brawn GP. А в McLaren вече усилено планираха създаването и производството на луксозен спортен автомобил.

Но McLaren и досега използва мотори на Mercedes във Формула 1. Но в последните две години McLaren усилено изкупува акциите, продадени навремето на Daimler - в резултат на това делът на Mumtalakt в компанията се увеличи от 20 на 50%, а Денис и Ойех прибавиха по 10% към своите дялове.

Което означава, че към днешна дата McLaren е напълно независим от Mercedes, но продължава да се състезава с германските двигатели.

Разликата обаче ще настъпи в началото на сезон 2013 - от тогава тимът ще трябва да плаща за моторите, които получава, както това сега прави тимът на Force India.

Точно това развитие обяснява появата на слуховете, че McLaren усилено сондира за нов доставчик на двигатели за близкото бъдеще.

Промяната в правилата за моторите във Формула 1, която влиза в сила за началото на сезон 2014 ще е много важна - настоящите атмосферни V8 2,4-литрови двигатели отстъпват мястото си на V6 1,6-литрови агрегати с турбо, работещи със система KERS и ограничение на потока гориво, постъпващ в горивната камера.

Очаква се McLaren да започне 2014 с нов доставчик на двигатели. Но също така, напълно е възможно McLaren да започне производството на собствени двигатели за Формула 1, най-малкото британската компания вече произвежда собствени мотори за спортния си модел 4-12С. Но засега тезата на компанията, макар и неофицална е следната: нужните инвестиции за създаването и развитието на двигатели за Формула 1 са толкова големи, че не са по силите на фирма от ранга на McLaren.

Все пак, продължавам да смятам, че един ден ще има мотори за Формула 1 с марката McLaren, но това няма да се случи толкова скоро.

 

Най-четените