Нямате избор, рано или късно ще карате електромобил | webcafe.bg
Autocafe

Нямате избор, рано или късно ще карате електромобил

Jaguar F-TYPE SVRAutocafe
03.10.2017, 16:20 (обновена 05.10.2017, 17:17)
Hyundai Ioniq Electric

Снимка: © Hyundai

Големите автомобилни компании се насочват към електромобилите

По всичко личи, че светът се готви за постепенно преминаване от бензинови и дизелови двигатели към електромобили. И макар продажбите на Tesla да не са толкова добри, колкото на Илон Мъск би му се искало, безспорно се наблюдава сериозно развитие в този сектор.

Според изследване, проведено от германската компания E.ON в осем държави от ЕС почти половината от анкетираните вярват, че до края на следващото десетилетие електромобилите ще са повече от колите, задвижвани от двигател с вътрешно горене. И макар като мащаби проучването да не е особено голямо, то показва настроенията и очакването за развитие на автомобилните технологии в електрическа посока.

Като цяло пазарът на електромобили в Европа бележи сериозен ръст за първата половина на 2017 г., нараствайки с цели 56% (27 000 електромобила повече спрямо същия период през 2016 г.) като за първите шест месеца на 2017 г. са продадени общо 73 162 коли, задвижвани от електричество.

Това се обуславя и от множеството забрани в големите държави от Западна Европа, които планират да ограничат продажбите на бензинови и дизелови автомобили до 2040-2050 г.

Междувременно в Китай се купуват половината от всички продадени електромобили в света като местното правителство е твърдо решено да ги разпространи максимално в борбата си със замърсяването на въздуха.

Това очевидно се отчита от автомобилния бранш.

Hyundai Motor Company вече работят за увеличаване на производството, като от юли насам в завода в Корея ще се произвеждат по 1800 електромобила на месец. Hyundai Ioniq продължава да реализира все по-добри продажби, а според Американската Агенция за опазване на околната среда (EPA) моделът е най-икономичният електромобил на пазара за 2016 г. Ioniq Electric е първият напълно електрически автомобил на корейския производител. С пробег от 200 км при едва 28 квтч батерия, моделът превъзхожда всички други електромобили в класацията на EPA.

Именно това е и целта на корейската компания - да задмине конкуренцията с икономичност и по-дълъг пробег с еднократно зареждане, като до 2021 г. е планирано да се пусне на пазара електрически седан, който да издържа 500 км с едно зареждане. Оттам разчитат и на богатата гама модели, като смятат да имат общо 31 различни електромобила на пазара към 2020 г.

Сигналът на пазарите е улвоен и от Ford, които обявиха в самото начало на октомври създаването на нов екип - Team Edison, който се фокусира само и единствено върху изцяло електрически автомобили.

Фокусът на екипа ще бъде да определя стратегиите на марката в тази област, както и да оформя стратегически партньорства с други компании с цел ускорение не процеса на електрификация като до 2020 г. се очаква от компанията да представи изцяло електрически задвижван джип, който да може да изминава над 450 километра с едно зареждане на батериите.

Паралелно с това японският автомобилен гигант Toyota обяви във вторник, че е сключил ново споразумение за съвместна разработка на електрически автомобили с Mazda и доставчика на компоненти за автомобили Denso. Трите компании ще образуват нова компания, наречена EV CA Spirit Co., Ltd. за по-добро управление и сътрудничество.

Все по-строгите политики по отношението намаляването на парниковите газове и налаганите рестрикции в различни държави, някои от които са сред големите пазари на автомобили, налагат това обединение. Целта на новоучреденото тристранно дружество е да проучва общата архитектура, необходима за електромобилите, да проверява получените показатели на превозните средства, създадени от сътрудничеството и ще оценя жизнеспособността на крайния продукт.

От EV CA Spirit Co. Ltd. също така приканват и други автомобилни компании и доставчици да се присъединят към нея и така да въведат съвсем нови стандарти за електрическите превозни средства.

Междувременно един от най-печелившите играчи досега от продажба на електромобили в Европа - BMW - обявиха наскоро, че до 2025 г. компанията планира да пусне на пазара цели 25 различни модела електрически коли като 12 от тях ще разчитат само на електричеството, а останалите ще бъдат хибриди.

Надеждите на изпълнителния директор на компанията Харалд Крюгер са, че след няколко години електромобилите на BMW ще изминават 700 км с едно зареждане на батериите. Той се опира на бързия прогрес в при създаването на по-мощни и същевременно по-леки батерии за електромобили.

От страна на най-прекия конкурент на BMW - Mercedes-Benz също има задвижване в електрическа посока. Плановете на компанията са да започне производството на първия си електрически модел (EQA) от ново поколение през 2019 година в завода в Бремен. Електромобилът бе представен на изложението във Франкфурт в средата на септември, където получи доста добри отзиви, а някои го възприеха като знак, че Mercedes с него демонстрира сериозното си желание да разшири портфолиото си в електрическа посока.

Вероятно опитвайки се да излезе от огромния скандал с дизеловите двигатели, отделящи вредни емисии 40 пъти над допустимия стандарт, другият германски автомобилен гигант - Volkswagen - обяви по време на автосалона във Франкфурт намеренията си да инвестира 20 млрд. евро в разработката на автомобили с електрически и хибридни силови агрегати.е

Идеята е до 2025 г. всички марки, които са под контрола на Volkswagen, да предложат поне 80 нови електрифицирани модели. Това е с 50 повече отколкото бяха първоначалните планове на концерна. През 2030 г. броят на електромобилите, разработени от концерна, трябва да достигне 300 модела.

Амбиция в тази посока показват и от General Motors, които обявиха, че до 2023 г. ще представят нови 20 модела електромобили.

"General Motors вярва в бъдещето на изцяло електрическото задвижване. Въпреки че това бъдеще няма да се случи за един ден, GM е отдадена на идеята за повишаване на потреблението и популяризирането на електрическите автомобили чрез безкомпромисни решения, които отговарят на нуждите на нашите клиенти", коментира шефът на отдела за Продуктово развитие, Поръчки и Доставки на автомобилния гигант - Марк Рюс.

В началото на лятото от Volvo представиха смел план, в който от 2019 г. всички нови модели на шведския концерт ще пусне на пазара, ще бъдат поне частично електрически. Така до 2021 г. компанията трябва да представи поне 5 изцяло електрически коли наред с останалите хибридни модели.

Все по-голямата ниша за електромобилите накара дори милиардера изобретател Джеймс Дайсън на прахосмукачката без торбичка да насочи инвестициите си натам.

Dyson планира да разработи цяла гама електрически коли като компанията ще инвестира над 2 млрд. евро в проекта. Самият Дайсън съобщи, че подготвяният от компанията му електромобил ще бъде "радикално различен" от всичко създадено до момента от другите производители, включително и Tesla.

"Няма да сме пълни новаци, озовали се в света на електромобилите в последния момент. Интересувам се от кои на ток още от 1998 г. Тогава тази тема не беше толкова модерна. Разочарован съм, че нито един от големите автопроизводители не се зае сериозно с електромобили, докато разкритията за дизеловите измами не ги принудиха", каза той при представянето на идеята.

Цялата тази вяра на автомобилната индустрия в светлото бъдеще на електромобилите до голяма степен лежи и върху развитието на батериите, които ги задвижват.

Последните батерии на Toshiba и Samsung, които предоставят все по-голяма мощност (позволяваща изминаването на повече километри) във все по-леки и ненатоварващи тела.

Така например Toshiba разработи литиево-йонни батерии от следващо поколение SCiB, които използват нов материал за анод, съставен от титанови и ниобиеви оксиди, а не от литий и титан. Новата технология позволява удвояване на капацитета на батерията, при запазване на нейните размери, твърдят от компанията.

В допълнение, новият материал за анода отделя по-малко метал при бързо зареждане, както и при зареждане при ниски температури. А това означава по-бавна деградация на батерията и намаляване на риска от късо съединение. С това се очаква, че компактен електромобил с новите батерии би изминавал по 320 км само след 6 минути зареждане.

Подразделението за батерии на корейския производител Samsung SDI на свой ред представи новия си "Multifunctional Battery Pack" на автоизложението във Франкфурд.

Новата електрическа батерия се състои от различен брой модули, които могат лесно да се подменят. Така ако потребителите използват между 10 и 12 модула могат да очакват автомобила да измине около 300 километра с едно зареждане. В случай, че искат по-голям пробег при 20 модула "Multifunctional Battery Pack" ще си гарантират между 600-700 километра, което е доста добро постижение за този сегмент.

Всичко това говори за ренесанс в сектора на електрическите автомобили. Въпросът обаче е до каква степен надеждите ще бъдат оправдани. Това обаче ще видим през следващите няколко години.

Oще: bmw  general motors  mercedes  tesla  volkswagen  volvo  автомобилни концерни  волво  двигатели  електромобил  електромобили  мерцедес  прозиводители  тесла 


Още от Новини

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

25 Dox | 07.10.201707:19

МарКом,
Много са историите около Никола Тесла. Дали са конспирация? Положителният отговор е предпочитан, защото е лесен. Особено за мозъци, настроени на ултра-материалистична честота.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

24 Dox | 07.10.201707:13

Дедо,
От къде пък реши, че става дума за Перпетуум мобиле? Или тая идея продължава да ти идва след втората ракия? Или пък си прихванал от болестта на Свинския - своите си мисли да ги приписваш като такива на други. Не знаех, че е заразно. А това, че ти плащат за нещо, ми е ясно отдавна. За какво точно - ти си знаеш, а мен въобще не ме интересува. И ако не е за да отваряш очите на някои - ами що се хабиш да пишеш тогава? Това, последното е просто съвет. Безплатен, разбира се. Нали знаеш, че съм комунист.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

23 МарКом | 07.10.201701:55

dedo adji: защо им обръщаш внимание на някакви технологични лаици?
Просто като почнат да пишат за "енергии на етера" и "проблеми при сменянето на батерии" и ми е ясно до къде са...
Тука е видеото "Tesla's battery swap"- https://www.youtube.com/watch?v=aaSuTPn5g-o

Обаче последните новини са че идеята е изоставена след като е отчетено че е безсмислено след като капацитета на новите модели и новите батерии е нарастнал и се очаква да се удвои до 5г.

Колкото до чертежите на Никола Тесла и т.н. мисля че тук е пак в ход една теория за суперконспирация...
Споко и след Тесла са се раздали гении и новите са доста по-подготвени и продуктивни. Практиката го доказва.
Обаче природата не иска и не иска да наруши основните си принципи по закона за запазване на енергията и закона за термодинамиката....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

22 dedo adji | 07.10.201701:28

Доксе,
Аз си удрям 2 домашни ракии всяка Божа вечер, задължително с мезе. Ако смяташ, че загрижеността ми за вас с гризлито идва от ракията, не мога да ти помогна, не ми плащат да ти отварям очите.
За енергетиката, перпетуум мобиле се опитах да изобретя на ч0 год. възраст. След още 10-на установих, че няма да мога, и се съсредоточих на съществуващите машини. С пълно вътрешно убеждение. Дизели и електромотори въртя от 40г., и освен, че ми дават хляб, ми доставя и удоволствие. Наздраве.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

21 Dox | 05.10.201721:42

Дедо,
С Гризли нищо не търсим, а чакаме. Чакаме, защото знаем добре, че ако тръгнем да търсим, нищо няма да намерим. А също така е много вероятно докато търсим, да изчезнем безследно.

Не очаквах, че ще е необходимо това уточнение, но ти снощи изглежда първо си ударил 2-3 ракии, па след това си седнал да пишеш. А за четене на коментарите явно не са ти стигнали силите.

И друго не очаквам - това, да си признаеш, че дизелът го въртиш по принуда, а не от вътрешно убеждение.

Айде на здраве! Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

20 deowin | 05.10.201718:45

dedo adji: Можем да решим проблема с дупките на улиците като ги напълним със злато!
deowin: Това е непрактично, златото е твърде скъпо.
dedo adji: Хаха, цената е най-малкият проблем. Откъде ще вземем толкова злато, то и тежи много, как ще го пренесем, как ще го разтопим, как ще го пазим да не го откраднат?
deowin: Това единствено допълнително показва колко невероятно малоумна е идеята ти.
dedo adji: Хаха, ти си идиот щом отбелязваш, че има дори по-големи проблеми с идеята ми.
deowin: ...
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

19 dedo adji | 05.10.201701:31

Аплодисменти за великото логическо заключение на свинчопрас, че от най-малкия проблем има и по-големи. Никой, непреминал през най-престижните американски университети не би могъл да достигне до такова заключение. Естествено, не може да става сравнение с големия проблем да прехвърлиш чрез електронни импулси пари, съществуващи или не, от един хедж фонд в друг. Това е върхът на прасчовата проблематика. Връзката му с реалния свят се свежда до правата лопата, с която са го халосали някога в тъмна алея.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

18 МарКом | 05.10.201700:53

deowin: дори Тesla имат вече разработка за бърза смяна на батериите с оборотни.
Последните статистически данни показват че дори след 10г батериите на колите запазвад около 80% от капацитета си и са лесни за реновиране.
Да не говорим че това Tesla са го сшързали и с проекта си за градски автономни "power grids".
Почети малко - уж си близо там...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

17 МарКом | 05.10.201700:49

dedo_adji е прав - може да изчакаме някоя година у нас заради инфраструктурата. Смятах да взимам нова кола скоро ... и май още не съм се отказал ама може да изчакам Tesla 3 (писаха ми че мога да се добера до кола към 2019). Ще взема нещо 2nd hand за 2-3 г.
Но ДВГ за автомобилите скоро ще са отживелица... е все още ще ги има тук там.
Въпроса с капацитета на батериите ще се реши до 10г и това ще доведе до еволюция в транспорта и революция главно в роботиката. Автономността е това което им трябваше и скоро ще я имат.
Според мен цикъла ще е много бърз - като при мобилен телефон-смартфон.
Следва началото на конверсията за много по-сериозни бизнеси - тежкотоварни камиони, кораби и дори леки самолети.
Цялата работа е че електродвигателите са прости, надеждни лесни за управление, мащабируеми и с убийствено КПД спрямо ДВГ. Освен това при електромобилите може да се реализира идеята за колата като услуга а не като продукт. Модела на развитие ще е много повече зависим от инфраструктурата отколкото при ДВГ. Тоест може да се стигне до там че градовете да се превърнат в регулатор а и собственик на автомобила и да го предоставя като услуга на жителите си. Защо те да не печелят вместо някаква фирма която предоставя зарядни станции и складове за батерии. Централизация и регулиране (но това са следващи стъпки). Надграждането тук може да е огромно - да не се впускам в подробности.
Връщане няма да има. (освен ако не думнем няколко термоядрени девайса)

Евтиното производство на ел енергия е един друг интересен фактор - но там има проекти на десетилетия които са на леко налудничави но напълно постижими с модерните технологии. Просто досега нямаше икономическа обосновка да се правят.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

16 deowin | 05.10.201700:28

>Смяната на акумулаторите ще бъде най-малкият проблем

Не знам дали смяната на батерия от половин-един тон ще бъде най-малкият проблем, но дори да не съм "извършвал смени на детайли по 3-4 тона" пак знам, че да смениш чарк от половин-един тон изобщо не е малък проблем. Съответно, предложението да се сменят батериите на колите е толкова непрактично, че е всъщност тотално безумно.
Ако работата по смяната им е не е най-малкият проблем, това единствено означава, че има други, дори по-големи проблеми, които правят предложението дори още по-безумно. Доколкото това изобщо е възможно.
Хора, които разбират от такива неща, не предлагат решения, чието тотално безумие е пределено ясно дори на пълни лаици като мен.
Изводът също е пределно ясен.
   

оценка

+0 -1