Когато не всичко върви по план, но си с новата SKODA KAROQ | webcafe.bg
Autocafe

Когато не всичко върви по план, но си с новата SKODA KAROQ

СтаниславСтанислав Касчийски
16.02.2018, 12:28 (обновена 08.03.2018, 18:38)

1 от 8 снимки Назад Напред

Skoda Karoq

Снимка: © Webcafe

След около 400 километра и много абсурдни ситуации трябва да изразя изненадата си от SKODA KAROQ

Винаги съм искал да имам автомобил, в който мога да побера колело.

Затова, когато ми предложиха SKODA KAROQ за уикенда реших, че е чудесен повод най-после да кача велосипеда в автомобила, да изляза извън София и да покарам на някое ново място, да напиша материал, който сравнява моето кроскънтри изживяване и шофирането на автомобил, носещ титлата "Kросоувър на 2018 в България".

Но, този текст не е такъв, защото много от нещата не станаха точно, както ги планирах. За сметка на това видях красивите Стобски пирамиди, открих, че не съм най-офроуд човекът, газих в река и участвах в малко градско ПТП. Всичко това с новата SKODA KAROQ.

Не мисля, че някога съм карал SKODA, както и не мисля, че последните 10 години съм се возил в такава. За марката знаех поне едно нещо и то e, че когато видиш на улицата, е трудно да я сбъркаш с друг автомобил. SKODA пази с години характерната си предна решетка.  Очаквах, че ще се движа незабелязано по улицата.

Тоталното ми невежество причини лек смут още в автосалона, когато вместо KAROQ поисках по-големия SKODA KODIAQ, по който се бях загледал докато чаках. Впоследствие разбрах, че в групата на VW SUV автомобилите споделят първата буква на името си - освен KAROQ и KODIAQ, това се наблюдава и при Volkswagen Tiquan и T-Roc, както и при Seat Arona и Ateca.

В крайна сметка успях да се добера до правилния автомобил и трябва да си призная, че останах леко изненадан. KAROQ e малко по-голям от представата ми за компактен кросоувър (А-SUV) автомобил, а дебелите гуми издаваха офроуд възможности.

Още докато паркирах, вече в центъра, от съседната сграда излязоха трима души. Слязох от автомобила за малко, оставяйки вътре моята спътничка. Когато се върнах пет минути по-късно тя ми разказа, че за нейна изненада господата са обиколили автомобила няколко пъти. Докато излизах от паркомястото, на прозореца ми се почука.

"Извинявайте, че ви притеснявам - коя е тази кола и колко струва."

Поглеждам брошурата, обяснявам, че този конкретен модел - със "стайл" оборудване и 150 к.с. дизелов двигател, 4x4 е около 60 хил. лева, но базовият модел със 115 к.с., бензин и базовия "амбишън" пакет е под 40 хиляди лева. Човекът благодари и се провикна през улицата към другите двама господа - "40 хиляди лева е".

Това не бяха единствените хора, които проявиха интерес към автомобила. Очевидно атрактивното оборудване и добрата цена на KAROQ го поставят в много добра пазарна позиция.

Във всеки случай е добре, когато ти чукат по прозореца да не е защото си блокирал нечий автомобил и някой иска да те бие, а от интерес към модела.

На другия ден беше време за екшън, само че вместо към каменистия път около язовира Белмекен се бях насочил към Стобските пирамиди, вместо сам, бях с две колежки в колата, вместо сутринта в 7, тръгнах в 11.

Първата задача - да сложа колелото, така че да има място за общо трима души в купето.

Един опит, втори опит, трети опит - успях да разбера как е геометрията на кривите обекти, наместих всичко и дори на девойката на задната седалка й беше удобно.

KAROQ е голям. Повечето конкуренти в А-SUV сегмента (на компактните кросувъри) са доста по-компактни, нямат достатъчно място отзад, багажниците им са по-малки, а заради скосената задница при някои модели пасажерите на задната седалка имат доста лоша видимост. Тук случаят не е такъв - отзад е изненадващо комфортно, а багажникът е приличните 521 литра. Когато задните седалки са смъкнати това се увеличава до 1630 литра.

Още - пасажерите отзад имат и зарядно за телефони и, пригответе се - затопляне на седалките. Всъщност Varioflex седалките позволяват динамично разпределение отзад за оптимално удобство на пътниците и максимално място за багаж. Ето снимка на 1000 еднолитрови бутилки разположени в SKODA KAROQ.

Ако трябва да си представя повечето дизайнери на автомобили - най-вероятно ще опиша 26 годишен мъж с поло и квадратни очила с дебели черни рамки. Този, който е проектирал Шкодата обаче е човек с деца.

Всъщност основният минус на автомобила е в аудиосистемата, която за съжаление не покрива изискванията на префинения звук.

Но на шофьора (в този случай аз) не му пука толкова за хората на задната седалка, съдържанието под капака ми е доста по-интересно.

SKODA KAROQ се предлага с внушителната бройка от 8 различни конфигурации, като след средата на годината те дори ще са 10, от които четири 4х4.

Моделът, който карам е с най-мощният към момента дизелов двигател - 2000 кубика и 150 конски сили. В допълнение той идва със 7-степенна автоматична скоростна кутия с волан с ръчна смяна на предавките и 4х4.

Когато излязох от София и се включих най-после на магистралата за Благоевград реших да тествам какво мога да изстискам от всичко това, естествено, движейки се по закона за движение по пътищата, в рамките на ограничението и съобразявайки се с пътната обстановка.

Докато разминавах всички останали участници в движението в лява лента се притесних, че вятърът се усеща в купето при високата скорост. Едва, когато пристигнах установих, че това е денят, в който тир се беше обърнал заради силния вятър, цяла София беше във вихрушки от прахоляк, а колелото ми го очакваше разминаване на косъм с пропадане в пропастта между пирамидите.

Въпреки неприятните метеорологични условия автомобилът си стоеше на мястото и не се лъкатушеше на пътя, давайки едно приятно усещане за сигурност на пътя. Определено SKODA .

KAROQ не е кола, която да подмятате по настилката правейки донъти с нея.

Не ме разбирайте погрешно, максималната му скорост е 207 км/ч, а времето от 0 до 100 км/ч е доста приличните 8.9 секунди. Просто автомобилът си стои на мястото с неговите 1591 килограма и заслужава своето зряло отношение.

Зряло отношение, което очевидно не притежавам, защото може би трябваше да планувам малко по-добре изненадващото пътуване. Оставих момичетата да боядисват едно антре, превръщайки го в огромна рисунка на бира и се запътих само с колелото към самите пирамиди.

От мен да знаете, до горе не е добра идея да се ходи с колело, дори да не сте с обикновен кроскънтри велосипед, а с един от онези чудовищни фетбайкове с огромни гуми. По половината път бутах, вместо да карам (което също намерих за особено изморително), а на места просто носех колелото на гръб, защото нямах друг избор. Все пак успях да се кача горе, за да ви покажа тази снимка от там.


A post shared by Webcafe.bg (@webcafe.bg) on Feb 4, 2018 at 12:50am PST

Следваше бърз урок по скоростно и безразсъдно каране, по тесните пътечки надолу, който потвърди подозрението ми, че градския ми типаж е много по-подходящ за дълги преходи по равни улици.

Кроскънтри изживяваното го отказах тотално, когато ми се наложи да измия колелото с лейка. Затова пък опитите ми за офроуд изживяване, които последваха малко по-късно, само изплашиха момичета и вместо по сокаците тръгнахме по пътя за Рилския манастир. Лекото отклонение от плана ни позволи да ви покажем SKODA KAROQ в неговото нощно амплоа.

Що се отнася до технологиите вътре, от SKODA KAROQ са постигнали по-скоро усещане за бизнес автомобил.

На връщане по магистралата открих темпомата - малък лост под волана, който позволява да управлявате директно круиз контрол и с функцията Front Assist ограничава скоростта ви, когато пред вас има друг автомобил и я увеличава, когато например смените лентата. Доста удобно за шофиране по аутобана.

Интериорът, може да не е особено крещящ, но всичко вътре изглежда много добре изработено. Амбиент осветлението, което се разпростира по цялото табло и двете предни врати е приятен акцент, особено на тъмно. Навигационна система AMUNDSEN с 8,0" цветен тъч-скрийн дисплей е с доста функции, немалко подменюта и толкова много неща, че ми отне четири дни! да намеря откъде се сменя лилавия амбиент цвят в колата. Впрочем, когато се смени, това сменя цвета не само на лед лайсните, но и на екрана на скоростното табло и този на навигацията. Приятен акцент са двата слота за SD карта, скрити в жабката.

Съществува и нещо, което се нарича ŠKODA Connect и представлява приложение за телефона ви, което позволява свързването ви с автомобила, като с пакетът Care Connect имате достъп до информация за вашия автомобил, като това колко гориво ви остава, къде сте паркирали и данните от последното ви пътуване. Плюс, че можете да отключите автомобила с телефона си и да изкарате акъла на някого, когато светнете фаровете или използвате клаксона. Проактивните му услуги могат да подадат сигнал при нужда от помощ, като включват и услугата Спешно обаждане, една от интегралните функции на ŠKODA Connect.

За да го тествам може би трябва да си купя SKODA KAROQ, защото приложението (логично) изисква регистрация и свързване с колата. Вместо това успях да вържа телефона си през Android Auto, който откакто тази година получи вградени функциите на Google Assistant - гласовия изкуствен интелект на Google - e must have за всеки автомобил. Естествено, можете просто да си свържете телефона с Bluetooth или MirroLink, но кой вече прави това.

Впрочем, бърза проверка в международния сайт на SKODA, ще ви покаже, че освен практичния ŠKODA Connect App, има още MyŠKODA App, ŠKODA OneApp, ŠKODA Move&Fun, ŠKODA LittleDriver, което е образователно приложение за деца, ŠKODA Cartettе - в което можете да познавате 36 от най-известните модели на марката,

ŠKODA AR - което позволява с добавена реалност да видите KAROQ на кухненската маса у вас и дори IIHF powered by ŠKODA - с което можете да виждате резултатите по хокей... Няма да казвам, че малко са пропрекалили, но това горе дори не са всички възможни приложения.

Горе-долу толкова много са и нещата, които можете да изкарате в екрана на скоростомера, но честно казано освен за да гледам изписано с големи цифри с колко се движа, го използвах само, за да ми показва насоките към следващата дестинация въведена в картата.

Все пак да отбележа, че подробно разграфеният парктроник с камера отзад е почти толкова удобен, колкото отварянето на багажника с помахване на крака под задната броня.

SKODA KAROQ има няколко различни режима на шофиране, включително Eco, но най-забавен е Offroad вариантът. Когато го натиснете, освен, че се активира 4х4 на екрана в централната конзола на мултимедийната система се зареждат три допълнителни уреда - компас, надморска височина и ъгъл на гумите.

Това трябваше да се пробва и на следващия ден, вече без ненужното присъствие на спътничките ми, се запътих към единствения офроуд път, за който се сетих - малко след Бистрица, вдясно. Знам го, защото там е хубаво място да се пускат хвърчила... Та, смел завой, офроуд режим и 500 метра по-късно стигнах до - първото препятствие - поточе. Спрях, огледах, зачудих се. Казах си, колата не е моя - може. Дотолкова нямаше проблем, че на връщане спрях отново в поточето и я поизмих малко.

А се налагаше да я измия, защото малко след него пред мен се откри голяма поляна с два хълма от двете страни - насочих се към по-големия, на който очевидно различни мощни 4х4 зверове са се придвижвали за забавление - защо да не го може и KAROQ-a? Еми защото малко преди изкачването спрях за да поснимам в полите на Витоша, когато към мен бавно но сигурно започна да се приближава една солидна майка на малки кученца. Скрих се вътре, изчаках, тя обиколи колата и застана пред врата ми спокойно да ме чака.

Реших, че това, не е моят хълм и се запътих към другия. Там вече беше друго нещо - увереността в изкачването на леко каменистия баир е особено приятно усещане независимо на колко години си и как си свикнал да караш. Предвид, че не ми се наложи да нося KAROQ-a на рамо (както с колелото), останах супер доволен.

И тук идва ред и на любимата ми история - лекото ПТП.

SKODA KAROQ има максимален петзвезден рейтинг от независимите оценки на Euro Ncap за сигурност. Също така има електронен контрол на стабилността, който изглежда включва всички тези абревиатури: ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, RBS, CBC, TSA, XDS, които макар никой да не знае какво означават помагат на водача за управлението на автомобила. Също -  мултиколизионна спирачка, система за разпознаване на умора във водача, сканиране на пространството пред автомобила, и автоматични спирачки при нужда и дори въздушна възглавница за коленете на шофьора, която не се намира често при конкурентни автомобили от класа. И освен това, нека не забравяме и предимството на това да караш по-висок автомобил, което всъщност ми помогна при създалата се ситуация.

Въпреки всичко това, все още не ми е известно да съществува автомобил, който да те предпази от това друго превозно средство да те удари, докато си спрял на светофар.

Е, дойде време да разкажа за ПТП-то, което вметнах в началото. На връщане от Бистрица, вече в София, спрях на едно кръстовище, малко след това усетих съвсем лек камшичен удар. Въздушните възглавници не паднаха, мен не ме болеше вратът, както при предишния път, когато съм участвал в нещо подобно. Проблемът на тези катастрофи е най-вече в страха и лекия шок, който те обзема. При мен беше най-силен, когато слязох и видях как изглежда Пежото, което ме беше ударило. Счупен фар, вдлъбнат поне на 30-сантиметра навътре капак. Щом то е така, кой знае как ще изглежда чисто новият тестов автомобил...

За моя изненада, изглеждаше доста добре - ожулена задна броня, на едно две места дори с дупки, счупено крайче на долния стоп и лек луфт между двете нейни части. Излезе младо симпатично момиче, очевидно по-притеснено от мен.

"Много се радвам, че си такъв разбран човек. Като видях каква кола съм ударила се изплаших кой ли ще излезе отвътре."

Но да върнем малко назад, за да дообясня абсурдността на ситуацията - първо обядвах навън, а после тръгнах да снимам колата в калта. В някакъв момент реших да заменя дънките с тиранти, с които бях с нещо по-удобно, останало в колата от вчера.

Та като ме блъснаха, излязох от колата облечен с кафяви кожени боти, сив домашен анцуг, а нагоре бях с тъмносиня риза на бели точки. Това не е мечтаният аутфит, с който искате да ви виждат хората, а когато стане катастрофа - всички гледат вас.

Накрая, след около 400 километра и много абсурдни ситуации трябва да изразя изненадата си от SKODA KAROQ.

Този иначе компактен кросоувър се отличава с много пространство и солидно присъствие на пътя. Технологиите в него го доближават повече до бизнес класа, а офроуд оборудването е напълно достатъчно за родните ширини. Неособено добрата аудиосистема и обрания външен вид го позиционират към по-зряла публика, която знае защо си купува именно този автомобил.

Oще: 4x4  android auto  apple carplay  asuv  kросоувър на 2018 в българия  skoda  skoda connect  skoda karoq  suv  бензин  двигател  дизел  карок  оборудване  офроуд  приложение  ревю  стобските пирамиди  тестдрайв  цена 


Още от Тестдрайв