Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сбогуване с дизела?

Ford предлага сериозна алтернатива на съвременните дизели в лицето на 1-литровия Ecoboost
Новият двигател е звездата на Ford
С 1-литровият Focus постави 16 световни рекорда за мотори от този клас
Новият двигател ще се появи в още няколко модела на марката

3 цилиндъра, по-малко от 1000 кубически сантиметра работен обем - звучи като реплика за автомобил от 70-те години, създаван в някои от заводите, гордост на социалистическия строй.

След това обаче продължаваме: 30% по-нисък разход на гориво, мощност 100 или 125 конски сили, отлична динамика, благодарение на турбото и нова стъпка в развитието на даунсайзинга. И това ни връща в XXI век, времето, когато идва ред на следващия голям скок в развитието на автомобилите.

Неизбежното смаляване

От известно време насам думичката „даунсайзинг" се търкаля из почти всички речи на важни фактори в автомобилостроенето, отговарящи за създаването и развитието на модерни двигатели. Оттам я поемат медиите, прес отделите и т.н, а за клиентите остава да се чудят кога точно ще го видят и те това чудо и как то ще се отрази на живота им.

В интерес на истината, досега като успешна формула се е наложило следното: намаляване на работни обем и инсталиране на турбо - разходът на гориво пада, а динамиката остава приятно добра. Правят го почти всички - 1,6-литровите турбо мотори вече изместват 2-литровите атмосферни, 1,4-литровите с турбо заместват 1,6-литровите, при дизелите също върви такава тенденция - от 2 литра работен обем на 1,5 или 1,6, като тук турбото е неизменен елемент и т.н.

Но, истината е, че Ford първи направи важна крачка към психологическата граница от 1 литър работен обем. Съвсем доскоро в Европа се смяташе, че двигатели с такива обеми са предназначени за японски мини чудовища или пък за бюджетни малки автомобили, където моторът изпълнява функцията „задвижване" и нищо повече. За САЩ да не говорим - там като чуят за такъв мотор и питат дали става въпрос за моторна косачка или нещо подобно. Горе-долу същото важи и за България и Европа, та тук бирата се продава в пластмасови шишета с по-голям обем.

И за да бъде преодоляна тази психологическа граница решително и от раз, Ford представя новия шедьовър в областта на двигателостроенето - 1-литровият Ecoboost.

Как красиво звучи

Как ви се вижда 1-литров бензинов двигател с максимален въртящ момент 170 Nm в диапазона 1400-4500 оборота в минута? А версията с мощност 125 конски сили предлага и опцията Overtorq - максималният въртящ момент отскача на 200 Nm когато ви е необходим, основно при изпреварване. Средният разход на гориво за версиите 100 и 125 конски сили е между 4,8 и 5 литра на 100 км.

Вярно е, че при подобно изброяване, икономичните и динамични дизели някак си остават встрани от темата и леко интересът ни към тях изчезва. Но това не е всичко.

PR специалистите на Ford съобразително отличават факта, че блокът на новия мотор е с размерите на лист А4, така всеки може да си представи колко е компактен моторът. Който освен това е буквално изпълнен с нови технологии - система за директно впръскване на горивото, която работи при напрежение 150 бара, нискоинерционно турбо за сериозно ограничаване на т.нар. „турбо дупка", система за двойно безстепенно регулиране на времето за отваряне на клапаните (Ti-VCT) и т.н.

В новия двигател са намерили място и много решения, които спомагат за намаляване на разходите при продължителна експлоатация - вътрешното триене се намалява от специалното покритие на буталата, уплътнения на коляновия вал с понижено съпротивление и др. Ангренажният ремък е „вечен", тъй като е потопен в масло, тук присъства и система за регенеративно зареждане на акумулатора, маслена помпа с променлив обем - според нужното количество масло и др. Допълнително конструкторите са осигурили възможност на 1-литровия Ecoboost да достига по-бързо оптимална работна температура, а серийната система Старт/Стоп сваля разхода с до 10% при шофиране в града.

Как е на практика

Първите впечатления от трицилиндровия мотор са повече от положителни - двигателят работи балансирано, леките доускорения в градски условия не са трудна задача и тестовият Ford Focus, оборудван с новият мотор се движи бързо между кръстовищата.

Съвременните технологии бързо си казват думата - новият двигател демонстрира много добра динамика, при по-висока скорост работи на по-ниски обороти в сравнение с атмосферния 1,6-литров мотор, който заменя и естествено, е по-икономичен. При нормално шофиране 6-степенната предавателна кутия осигурява много добро ускорение, а на по-висока предавка липсва типичната „немощ" за вече познатите двигатели с по-малък работен обем.

Същото важи и за разхода на гориво - малко над 5 литра на 100 км при смесен цикъл на движение - в натоварения софийски трафик и пътуване извън града, но не по магистрала. И това при работещ климатик и активиран круиз контрол, което също е важно уточнение.

Като всеки нов двигател, който предлага нещо по-различно, 1-литровият Еcoboost изисква известно време за привикване - а това означава и някои промени при навиците на шофиране - вече няма смисъл да натискате педала на газта „до дъно", както и трябва да се прецизира момента на превключването на предавките, все неща, които се отразяват много добре на разхода на гориво.

Сега новият двигател се предлага при Focus, а за версията с мощност 100 конски сили цената тръгва от по-малко от 29 000 лева. Доста по-интересно ще бъде обаче когато този агрегат се появи при компактния Fiesta. Тогава и разходът, и динамиката ще са още по-добри. Освен това, двигателят ще се предлага и при моделите B-Max и C-Max. И с него наистина може да получите качествена и по-евтина алтернатива на модерните дизели.

 

Най-четените