Когато балончетата с текст и надписът "Seen" движат живота ни | webcafe.bg
Filmcafe logo

Когато балончетата с текст и надписът "Seen" движат живота ни

лебовскиFilmcafe
10.06.2019, 17:41 (обновена 12.06.2019, 15:18)

1 от 4 снимки Назад Напред

Seen (филм)

Късометражният филм Seen може да се гледа премиерно на 13 юни в G8, а до края на месеца следват още 4 прожекции

Българското кино все още рядко успява да докосне наистина актуални теми и да ги развие отвъд обсега на една вестникарска статия или телевизионен репортаж.

В последните години обаче това лека-полека се променя, включително благодарение на появата на независими проекти, които разчитат на собствена инициатива, далеч от каналния ред за създаване и финансиране на филмова продукция.

Seen е нов български късометражен филм, повдигащ въпроса какво се случва с нашето общуване в свят на текстова комуникация и постоянна свързаност с мрежа от близки и далечни познати.

Как се оформят взаимоотношенията ни с хората, с които всеки ден пишем чрез увеличаващ се брой програми и мобилни приложения ту делово, ту неформално, ту интимно, в някаква върволица от непрестанна, често объркваща и претоварваща съзнанието размяна на съобщения?

Филмът задава въпросите си, като преплита три отделни истории. Основната е на млади мъж и жена, свикнали да си общуват с текстови съобщения дори докато вечерят заедно. Паралелно се развива разказът за тийнейджър, който си пише с множество жени едновременно и е в стихията си, когато трябва да „жонглира" в комуникацията с тях.

Сред основните герои е и зрял мъж, който не може да изостави миналото и е загубил желание да общува с хората лице в лице.

Оказва се, че в крайна сметка персонажите са обединени от нещо повече, отвъд зависимостта от технологиите и социалните мрежи. Част от тях се огъват под натиска на модерните средства за комуникация, други ги владеят с лекота и се зареждат от тях, те са естествената им среда за контакти. Но и едните, и другите страдат от някаква голяма празнина в общуването - която не се дължи на технологиите, а на нещо по-дълбоко вътре в тях.

Seen е дело на режисьорско дуо дебютанти, които са натрупали опит в рекламния бранш, но спонтанно са скочили в киното.

Петър Бояджиев и Николай Драганов от самото начало си казали, че каквото и да правят, искат то да притежава някакъв социален елемент и да накара зрителите да си задават въпроси.

Режисьорите финансират филма със собствени усилия, успяват да открият партньори благодарение на контактите си, както и да направят успешна кампания в платформата за споделено финансиране Indiegogo. „Въобще не сме мислили да търсим държавно финансиране, нямахме търпение да го снимаме и не ни се чакаше", признава Николай Драганов. „А и е дебют, вярваме, че трябваше да покажем някакви мускули първо, за да можем за следващи проекти да мислим", добавя Петър Бояджиев.

Най-интересният похват във филма е свързан с почти пълната липса на диалог. Докато героите запазват мълчание, зрителят вижда балончетата с текст, които те си разменят, и това прави Seen необичаен за гледане - а по време на тези двайсет и няколко минути филмово време аудиторията определено остава нащрек.

Оскъдният диалог е сериозно предизвикателство и за актьорите, сред които правят впечатление познати лица като Рая Пеева, Владимир Зомбори, Петко Венелинов и Анастас Георгиев.

Те през повечето време се справят на висота и в мълчанието си, и в редките си реплики, а тези в главните роли изглеждат естествено и успяват да предадат нужните емоции обрано и умерено.

Допълва ги саундтракът, който използва песен на Рут Колева с текст, написан специално за филма.

Диалогът с текстови съобщения е направил монтажа доста труден. Но балончетата с текст с малки изключения се редуват достатъчно плавно, за да може да проследите репликите. „Водещата работа беше монтажа така да го разиграем с Ники, че да изглежда максимално автентично", казва Петър. „Свалям шапка на всеки от актьорите. Една от централните героини например, изиграна от Рая Пеева, няма нито една реплика, но сякаш „говори" и въздейства най-силно на зрителя".

Може би най-сериозното преимущество на филма е, че темата за модерните технологии и общуването чрез тях не е представена еднозначно и Seen се стреми повече да провокира с въпроси, отколкото да предоставя готови отговори.

„Ако някой се замисли и си зададе въпроси, значи сме успели", казва Николай. „На предпрожекцията всички зрители излязоха замислени. Дори на някой да не му е харесало, да му е било по-мудно или да не е хванал сюжета, основното е, че той се е замислил. Ако е така, значи сме си свършили работата".

„Това е история за любовта, за това дали се разбираме, дали се виждаме, дали се обичаме самите себе си", добавя Петър. „Основната причина да се гледа не е защото е нещо различно или ново, или защото не е стандартен късометражен филм. Причината е, че филмът е нещо, в което всеки от тийнейджър до възрастен може някак да се припознае".

Плановете за разпространение са амбициозни и след премиерата този четвъртък, на 13 юни в G8 от 20:30, следват още 4 прожекции за юни в G8 и Euro Cinema, а за есента е предвидена втора вълна от излъчвания, както и участие на доста фестивали.

Петър Бояджиев и Николай Драганов остават в рекламния бранш, но имат все по-амбициозни кино планове, даже и за дългометражен филм.

Сега обаче приоритетът им е Seen да стигне до максимално много зрители - включително и защото си дават сметка, че с него внасят нещо малко или много необичайно за българското кино.

Oще: seen  актьори  балончета с текст  български филм  българско кино  видяно  въпроси  дебют  дебютанти  късометражен  монтаж  николай драганов  общуване  петър бояджиев  писане  премиера  прожекция  рая пеева  режисура  режисьори  рекламисти  реплики  рут колева  саундтрак  социални мрежи  съобщения  текст  текстова комуникация  технологии  филм 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.