Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Първичният инстинкт на Пол Верховен

1. Първичен инстинкт (Basic Instinct, 1992)

Без съмнение най-популярният филм на Верховен и до днес остава еротичният трилър с Майкъл Дъглас и Шарън Стоун. Дъглас играе детектив, който разследва бруталното убийство на рок звезда. Това го среща с писателката Катрин Тремел (Стоун), която от основен заподозрян се превръща в негова любовница.

Днес "Първичен инстинкт" има култов статус, но още преди излизането си той се превръща в извор на скандали. Активисти за правата на хомосексуалните протестират по време на снимките. Подобни групи хулят филма заради начина, по който са представени хората с различни сексуални предпочитания в него. Негативни реакции има и заради твърде многото (поне за това време) детайлно показано насилие и еротични моменти, както дори и заради предполагаемата пропаганда на тютюнопушенето.

Години след излизането му Шарън Стоун коментира, че прословутата сцена с кръстосването на краката е заснета в подробности без нейно знание. По думите й Верховен й е казал, че слабините й ще са в сянка. Актрисата вижда готовия резултат по време на тестова прожекция и удря шамар на Верховен. Той самият отрича нейните твърдения и пояснява, че "колкото я обича, толкова и я мрази" заради "лъжите й".

Това обяснява защо той няма нищо общо с продължението (да, сериозно - има продължение). "Първичен инстинкт 2" се появява през 2006-а, но колкото по-малко знаете за него, толкова по-добре.
2. Тя (Elle, 2016)

Млада жена е изнасилена в дома си от маскиран нападател. Въпреки това продължава напред, макар да се сблъсква с трудности в работата и личния си живот. "Тя" е история за изневери, насилие, тормоз и ужасът, в който може да се превърне ежедневието.

"Elle" излиза през 2016-а, 10 години след последният филм на Верховен. Въпреки скандалните си и провокативни теми, а може би точно заради тях, психологическият трилър се превръща и в най-успешния филм на режисьора. Печели награди "Златен глобус" и "Изборът на критиците" за най-добър чуждоезичен филм, както и френският "Сезар" за най-добър филм.
3. Стриптизьорки (Showgirls, 1995)

Историята на младата Номи, която се добира до Града на греха - Лас Вегас. Там започва кариера на стриптизьорка, с която бавно катери странната социална стълбица там, където сексът е валута. Да, голотата отново е налице, но за разлика от "Първичен инстинкт", този филм не се превръща в успех.

Дори един от актьорите в него - Кайл Маклоклън (Twin Peaks), казва, че "Стриптизьорки" е ужасен. На същото мнение са и критиците. Филмът е най-зле приетият в кариерата на Верховен и му носи дори награда "Златна малинка" за най-лош режисьор. Нанася сериозни щети и на кариерата на актрисата в главната роля - Елизабет Бъркли.

Въпреки острият прием около кино премиерата, Showgirls с времето също се сдобива с особения култов статус на един от най-добрите "лоши филми". Появата му на видеокасети (в онези славни времена, в които ги имаше), а по-късно и DVD и Blu-Ray води до сериозни продажби и филмът изкарва 100 милиона долара на този пазар.
4. "Робокоп" (RoboCop, 1987)

Бъдещето не е особено приятно - консумеризмът е завладял обществото, престъпността вирее навсякъде, а властта е в ръцете на огромни корпорации. Алекс Мърфи (Питър Уелър) е полицай, който става жертва на жестоко (ама наистина ужасяващо) убийство. Мърфи възкръсва за нов живот, след като останките му са използвани за проекта "Робокоп" - създаването на комбинация между човек и машина, която по-ефективно да брани обществото. Но в този свят е трудно да определиш кои точно са "лошите".

Този киберпънк екшън е актуален и до днес, въпреки че е на повече от 30 години. Засяга теми като корупцията, авторитарната власт, влиянието на медиите, алчността и още. Има някаква ирония в частта за "алчността", защото филмът дава началото на цял франчайз от продължения, един римейк (задава се втори), анимационни и телевизионни сериали.

Верховен обаче няма общо с тях. Самият той първоначално е отвратен от сценария на филма, но с помощта на жена си вижда отвъд повърхността и възможността да се сатиризира американското общество (и сякаш неизбежното бъдеще, което вече може би е настояще).
5. Турски локум (Turkish delight, 1973)

Трагичната история за една трудна любов между скулпторът Ерик (Рутгер Хауер) и младата Олга, чието семейство не одобрява връзката между двамата.

Две десетилетия преди "Първичен инстинкт" Верховен скандализира холандската (и не само) публика със своя първи филм. Там има сцена, в която Ерик изнасилва Олга, а този акт остава ненаказан.
6. Звездни рейнджъри (Starship Troopers, 1997)

В бъдещето човечеството води война с извънземна раса от същества, които смущаващо напомнят на насекоми и имат сходна социална система. Хиляди мъже и жени умират в този конфликт, а ние проследяваме съдбата на Джони Рико - новобранец, който бързо опознава истинското лице на войната.
Филмът е частично базиран на фантастичния роман на Робърт Хайнлайн, но се лишава от много от залегналите в него теми и идеи и е по-добре за двете творби да се мисли поотделно. "Звездни рейнджъри" също носи скандал със себе си - обвинен е в пропагандиране на фашизма. Героите са с промити от медиите мозъци, готови да жертват живота си в една отчаяна война далеч от Земята.
Идеята на Верховен е съвсем различна - филмът да е с анти-военна насоченост и да е сатира на военнолюбието на САЩ (и света като цяло). И може би успява да постигне това, но е малко трудно да вникнеш в "Звездни рейнджъри" до такава степен, когато през повечето време биваш разсеян от стреляне, хвърчащи крайници и абсурдността на конфликта. Снимка: IMDB
6. Звездни рейнджъри (Starship Troopers, 1997)

В бъдещето човечеството води война с извънземна раса от същества, които смущаващо напомнят на насекоми и имат сходна социална система. Хиляди мъже и жени умират в този конфликт, а ние проследяваме съдбата на Джони Рико - новобранец, който бързо опознава истинското лице на войната.

Филмът е частично базиран на фантастичния роман на Робърт Хайнлайн, но се лишава от много от залегналите в него теми и идеи и е по-добре за двете творби да се мисли поотделно. "Звездни рейнджъри" също носи скандал със себе си - обвинен е в пропагандиране на фашизма. Героите са с промити от медиите мозъци, готови да жертват живота си в една отчаяна война далеч от Земята.

Идеята на Верховен е съвсем различна - филмът да е с анти-военна насоченост и да е сатира на военнолюбието на САЩ (и света като цяло). И може би успява да постигне това, но е малко трудно да вникнеш в "Звездни рейнджъри" до такава степен, когато през повечето време биваш разсеян от стреляне, хвърчащи крайници и абсурдността на конфликта.
7. Зов за завръщане (Total Recall, 1990)

Арнолд Шварценегер е в главната роля в научнофантастичния екшън, чието действие се развива на Марс. Неговият герой се оказва замесен в шпионска афера, предаден е от най-близките си и осъзнава, че може би не е този, за когото се мисли.

Тук скандали няма. Филмът е похвален от критиката, въпреки че отново насилието е на необичайно високо ниво (все пак говорим за Верховен). "Зов за завръщане" също намира допълнителен живот в други формати - книги, комикси, игри, а дори е планирано продължение, което по-късно се превръща в отделен и самостоятелен филм - "Minority Report" с Том Круз. През 2012-а излезе римейк и на тази творба на Верховен, но отново можете преспокойно да я пропуснете и да гледате повторно (или за пръв път) оригинала от 1990-а.

Разследване на убийство. Жена в плътно прилепнала бяла рокля стои в стаята за разпити, положила крак върху крак. Небрежно сменя позициите им, разкривайки за секунда голите си слабини. Разпитващите я полицаи се изпотяват, същото важи и за мъжката част от аудиторията.

Защото това е сцена от филм, при това една от най-популярните в световен мащаб. Ако сте гледали "Първичен инстинкт" с Майкъл Дъглас и Шарън Стоун от далечната вече 1992-а, със сигурност помните поне тази сцена (може би и едно шило за лед). В случай, че не я помните, все ще се намери някой зрител (или сайт), който да ви напомни за това.

"Първичен инстинкт" е дело на един провокативен холандски режисьор, който от родната си страна намира пътя до Холивуд. В продукциите си отвъд Океана Пол Верховен успешно продължава да вмъква своите запазени марки - сексът и насилието.

Тяхното присъствие е задължително като понякога режисьорът си позволява дори да ги използва до рядко виждани крайности. Нерядко се стига и до скандали. Но все пак Верховен дава на публиката поне няколко продукции, за които спокойно можем да използваме думата "култови".

Режисьорът се ражда на 18 юли 1938 г. в Амстердам. През Втората световна война се мести в Хага и ранните години на младия Пол са озвучени от взривовете при бомбардировките на Съюзниците срещу силите на Третия райх.

Така в съзнанието на малкото момче се натрупват сцени на насилие, смърт и страдание. Нещо, което по-късно се проявява и в творчеството му.

Още през студентските си години той се захваща с направата на кратки филми. Не спира и в армията, а след военната си служба се насочва към телевизията, където се среща с Рутгер Хауер ("Блейд Рънър"). По това време той е 24-годишен, никому непознат холандски актьор. Късметът му се усмихва, когато получава главната роля в приключенския сериал "Floris" - история за рицари, магьосници и любов, чийто режисьор е именно Верховен.

Сериалът от 1969-а е неговата първа голяма продукция в родната му страна и се радва на завиден успех. Но не в телевизията е мястото на Верховен. Той се насочва към киното, където филмът му "Турски локум" (Turkish delight, 1973 г.) разбунва духовете, но също така получава номинация за "Оскар" за най-добър чуждоезичен филм.

Това е първият намек, че режисьорът има бъдеще и в силно конкурентната среда на Холивуд. Това впечатление е затвърдено от "Войник в оранжево" (1980 г. и отново с Рутгер Хауер), който получава номинация за "Златен глобус".

В началото на 80-те Верховен най-накрая сменя родната Холандия с меката на голямото кино - Холивуд. Първият му филм - "Плът и кръв" (1985), не получава такова внимание, колкото следващите му две продукции. Първата от тях е "Робокоп" (1987). Леко дистопичната история и до ден днешен може да ви смути с детайлните сцени на насилие в нея, между които това как полицай бива направен на решето от група "криминални елементи". Малко след него идва и фантастиката "Зов за завръщане" с Арнолд Шварценегер - оригиналната, хубава версия, а не римейкът отпреди няколко години.

Естествено, черешката на тортата е еротичният трилър "Първичен инстинкт" (1992), който превръща Шарън Стоун в световна звезда и позволява на Верховен отново да смеси на екран двете си любими теми - сексът и насилието.

Едно нещо е ясно - Верховен не желае да се занимава със снимането на продължения и постоянно търси нови идеи. Филмите му се радват на различен успех и прием. Няколко от тях получават номинации за "Оскар", най-често в техническите категории. Явно изключение е "Стриптизьорки" (Showgirls, 1995), за който Верховен е "награден" с анти-отличието "Златна малинка" за най-лош режисьор.

На него не му пука особено и става първият режисьор, който отива лично да получи "наградата".

"Случи ми се най-лошото нещо днес", казва усмихнатият режисьор пред публиката на "Златна малинка". "Получих седем награди (бел. ред. общият брой "Малинки" за филма) за това, че съм най-лош, и беше по-забавно от това да чета ревютата за филма през септември", обяснява той.

След 20 години в Холивуд Верховен се върна в родната си Холандия за проекта "Черната книга". Но излезлият десетилетие по-късно френскоезичен "Elle" (Тя) се оказа може би най-скандалния филм на един режисьор, чиито творби определено могат да провокират дискусии. Не само това - той стана и най-успешния като получи "Златен глобус" за най-добър чуждоезичен филм.

Повече за "Тя", "Първичен инстинкт" и някои от най-запомнящите се заглавия от филмографията на този холандски циник можете да видите в галерията.

 

Най-четените