Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Жените в киното имат тела, а къде са им мозъците?

Женските образи, които изобретяват, мислят и създават нещо, просто липсват в масовото кино
Женските образи, които изобретяват, мислят и създават нещо, просто липсват в масовото кино

Новият филм на Брад Бърд "Утреландия" е най-новото попълнение в серия детски филми с послание за създаването на нещо. Във филма Франк Уокър създава ракетна раница от прахосмукачка и я занася на Световния панаир през 1964 година.

Запитан за какви цели служи устройството, той казва - за забавление, продукт от и за мечтатели, а не (внимание, спойлери!) за антиутопия, в каквато САЩ ще се превърнат във филма.

Митът за гаражния изобретател, който все още подхранва Силициевата долина, в "Утреландия" е разгърнат до борба между това какво има и какво няма въображението.

С Албърт Айнщайн (под формата на вдъхновяващи цитати в духа на Pinterest) подръка като светец-покровител.

Протежето на Франк е момиче, необичайно, с полово неутрално име Кейси, което пита (цялата планета): "Можем ли да го поправим?"

Но тя няма шанс да направи ракетна раница - само да се възхищава

Културата на изобретателите е проникнала в детските развлечения, като сюжетите се развиват около герои, които изковават, съшиват и 3D-отпечатват решенията на проблемите си. Тези герои-творци все още са - типично мъже или момчета. Купувайте си колкото искате розово Lego; никога няма да видим Кейси пред нейна собствена електронна платка.

Когато момичетата правят нещо в детските филми, то е обикновено магия: феи-кръстници в Пепеляшка, мечтателни картини в "Рапунцел", ледени фрактални дворци в "Замръзналото кралство".

В "Храбро сърце", където червенокосата Мерида разкъсва гоблен, създаден от майка й - идентифициран с женската работа да бъде "истинска принцеса", той става метафора за разрушеното естество на техните отношения.

Въпреки че и гобленът, и връзката майка-дъщеря в крайна сметка са поправени, има известно усещане за креативност. По-подобаващо би било майка й да я учи как да извива и слага тетива на свой собствен лък, заменящ този, който кралицата хвърля в огъня.

В изящния "Тайната на Келс" единствената жена в роля с реплики е горският дух Ейслинг, която помага на любопитния приключенец Брендън да намери "Окото" на вдъхновението - и така да стане повелител на светлината.

Във "Феноменалните" има Една Моуд, но тя не е тази с шанса да се учи и да се развива, и едва ли е героиня, с която повечето деца се идентифицират

Бърд, режисьор на "Утреландия" и "Феноменалните", е най-близо до истината с Колет в "Рататуй", талантлив заместник-главен готвач, който се със сексизма в кухнята, въпреки че се отнася високомерно с нея.

Чудесно е, че детските филми продават фантазии за творчество наравно с насилствените, апокалиптични такива - не толкова деликатният подтекст в "Утреландия".

Но къде са жените-създатели?

Дори в извратените моменти на Пепеляшка от "Игрите на глада", дрехите и оръжията на Катнис се осигуряват от други, чуруликащите птички и умните мишки на Капитола.

Режисьорите сега охотно превръщат момичетата в екшън-героини.

Но какво да кажем за женския мозък, вместо тялото? Двама от шестимата членове на екипа в миналогодишния хит "Героичната шесторка" са жени и учени. Но дори тогава е нужен мъжкият персонаж Хиро, за да ги превърне в супергерои извън лабораторията и на улицата.

Сегашните принцеси може да са жени на действието, но още не виждаме те да изобретяват нова реалност: да пишат своя собствена история, да създават сами инструментите си, да съшиват сами седлото за дракона си.

 

Най-четените