Оскари 2019: Големите скандали около водещите филми | webcafe.bg
Filmcafe logo

Оскари 2019: Големите скандали около водещите филми

лебовскиFilmcafe, по USA Today
20.02.2019, 11:27 (обновена 22.02.2019, 15:56)

1 от 5 снимки Назад Напред

Green Book

Семейството на Шърли подлага на съмнение истинността на ключови детайли, наричайки „Green Book" "симфония от лъжи". Вижте накратко скандалите около Оскарите в галерията.

Глъчката около филмите, номинирани за Оскар не е необичайна, особено на холивудската арена, където провалът на един филм е успех за друг.

Само погледнете модерната история. Миналогодишният претендент „Три билборда извън града" беше порицан от критиката, че оставя полицаят расист (изигран от Сам Рокуел) да се измъкне, докато текат надписите в края на филма. „Селма" си играеше с фактите около подкрепата на президента Джонсън към Мартин Лутър Кинг-младши. „Враг номер едно" за преследването на Осама бин Ладен предизвика скандал, след като според някои възхвалява мъчението. „Раждането на една нация" (2016) така и не беше допуснато до надпреварата на Оскарите заради личната история на Нейт Паркър.

Климатът в социалните мрежи обаче доведе до особено бързо избухване на скандали. Ето и обяснението за най-ярките от тях.

Достоверен ли е "Green Book"?


Филмът е вдъхновяваща история за отношенията между реални личности - тъмнокожия пианист Дон Шърли (Махершала Али) и неговия шофьор от италиано-американски произход Тони Валелонга - Лип (Виго Мортенсен). Той обаче е сред най-противоречивите тази година, тъй като според някои критици изневерява на истината за междурасовите отношения, разказвайки историята от гледната точка на белия герой.

Семейството на Шърли подлага на съмнение истинността на ключови детайли, наричайки „Green Book" "симфония от лъжи" и твърди, че с тях не е разговаряно във връзка с филмовия проект. Създателите на лентата от своя страна вярват, че са се придържали към историята и самият Шърли става защитник на някои елементи от сюжета в наскоро открити негови записи. „Мисля, че хората трябва да се върнат назад и да чуят какво има самият д-р Шърли да каже", заявява Али малко след като печели наградата на Гилдията на филмовите актьори за ролята си.

Създателите на филма трябва да се справят и с проблеми от личен характер. През януари изплуваха на повърхността свидетелства от 1998 година, че режисьорът Питър Фарели е имал навик да показва пениса си по време на снимки на филми. Фарели заяви, че „дълбоко съжалява" за поведението си.

Сценаристът Ник Валелонга също има проблем. Той беше подложен на критики за туит от 2015 година, в който подкрепя невярното твърдение тогавашния кандидат-президент Доналд Тръмп, че мюсюлманите от Ню Джърси са заснети да приветстват терористичната атака от 11 сепетември. Валелонга се извини и се закле „да бъде по-добър".

Опасността кризата да се отрази негативно на филма обаче е умерена. Въпреки нападките от всички посоки, "Green Book" все още изпълва Холивуд с любов и това се доказва от важните статуетки „Златен глобус" и наградите на Гилдията на продуцентите.

„Бохемска рапсодия" и проблемът с Брайън Сингър


Няма спор, че Рами Малек е страхотен в ролята си на Фреди Меркюри, но и любимият на феновете филм за Queen влиза в надпреварата за най-добър филм със скандал. Най-големият му проблем? Сингър, режисьорът, започнал снимките на ленатата и уволнен малко преди края на снимките. През януари „The Atlantic" публикува обширна статия, в която разкрива съществуването на обвинения срещу Сингър за сексуални посегателства, в няки случаи -  над малолетни. 53-годишният режисьор отрича да е направил нещо лошо, твърдейки, че статията е „хомофобско очерняне". Китаристът на Queen Брайън Мей се извини за това, че в предходни изказвания е защитавал Сингър.

Междувременно ЛГБТИ общността обвини „Бохемска рапсодия", че представя в лоша светлина сексуалната ориентация на Фреди Меркюри, намеквайки, че да е гей е причината за падението му. Продуцентът Греъм Кинг настоява, че намерението му не е било да слага знак за равенство между това да си гей и това да си печален.

Тези скандали имат потенциал да се отразят върху отношението към филма на Оскарите, предвид факта, че живеем в епохата на #MeToo, когато името на Сингър виси като камък на врата на филма, особено заради фокусирането на историята около гей икона.

„Vice": Холивуд отново застава срещу републиканците


Полубиографичният филм, който разказва за вицепрезидента на САЩ Дик Чейни винаги е имал потенциал да предизвика политическа полемика, представяйки историческата фигура с безпардонна амбиция и хитрост. Списание „Time" пише, че „Vice" превръща Чейни (изигран от хамелеона Крисчън Бейл) в „карикатурен злодей", а „National Review" го нарича „консервативен витриол" и „лоша история".

"Ние наистина направихме всичко възможно, за да бъдем точни по отношение на историческата рамка", казва режисьорът Адам Макей, като според него „Vice" е невероятна история, независимо от политическите възгледи на зрителя.

Има и друг скандал около филма. Докато приема статуетката „Златен глобус" за ролята си, Бейл казва: „Благодаря на Сатаната за това, че ми даде вдъхновение". Дъщерята на Чейни Лиз отговори в Twitter със статия за Бейл от 2008 година от „The Independent", според която Бейл е арестуван за предполагаемо нападение над майка си и сестра си. „Сатаната вероятно го е вдъхновил да направи и това", пише Лиз Чейни. Така или иначе актьорът никога не бива съден за нападението, след като властите приемат, че няма достатъчно доказателства. Предполага се, че скандалът обаче ще остане в периферията на по-шумните вълнения около другите номинирани филми.

Проблемът на „Роди се звезда"


Любовната история на „Роди се звезда" подхранва сезона на Оскарите въпреки слабото му представяне  на арената на други награди. Докато пресъздава класическа холивудска приказка без особени подхлъзвания, мнозина смятат, че смяната на фокуса от Али към Джаксън във втората част на филма е проблем.

„Vox" например задава въпрос за липсата на представителство на Али в сценария, говорейки за това как филмът не успява да разкаже за „алтернативното представяне на жените, които успяват да се справят в кариерата си, независимо от действията, насоките и успехите на мъж". Според „The New York Times" филмът е песимистичен прочит на хетеросексуалните отношения, като показва, че равенството между мъжът и жената в любовта е не просто невъзможно, а дори убива мъжа. Едва ли обаче това би спряло филма по пътя към статуетката.

Може ли „Roma" да замени изживяването на киносалона


Критиците масово възхваляват филма на Алфонсо Куарон за Мексико през 70-те години, но почитателите на киносалоните не са доволни от начина, по който Netflix пуска филма си само в отбрани кина, преди да го качи за зрителите на стрийминг платформата си. Според критиците на този ход плановете на Netflix да пускат филмите си онлайн по същото време, по което и в киносалоните, заплашва традиционното ходене на кино в голяма степен. Дори и след като печели два Златни глобуса, Куарон беше питан за политиката на Netflix.

"Мексикански филм в черно и бяло, на испански и езика на мищеките, без звезди - колко широко би било конвенционалното му показване в киносалоните?", отговори той на свой ред. Интересно е как ще реагира Академията на тази ситуация, в която „Roma" изглежда заплаха за статуквото.

Oще: a star is born  netflix  oscars  roma  vice  бохемска рапсодия  брадли купър  дик чейни  крисчън бейл  оскар  оскари  оскари 2019  рами малек  роди се звезда  телевизия  филми 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 05.02.2018, 18:01

4 To | 20.02.201923:07

Само да отбележа 2 неща:

1/ Филмът за чейни трябва да отпадне от класацията и да се създаде документален такъв за него...в което да се покаже с кое око се прицелва...

2/ браво на НетХлекс - флекс - хаха, вече не трябва да ходя на кино...ама се сещам за един друг черно-бял филм, който спечели Оскара - Артистът...о, той май беше и ням, а?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.07.2015, 15:05

3 e-mil | 20.02.201917:36

"... неговия шофьор от италиано-американски произход Тони Лип Валелонга"

Тони Лип Валелонга няма. Истинското му име е Франк Валелонга, а Тони Лип е псевдоним.
Все пак става дума за известен епизодик от мафиотските филми, включително суперпопулярния "Семейство Сопрано" и сега след толкова много изписано за "Зелената книга" е тъпо да му бъркате името.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.09.2017, 13:57

2 Ruslan Yanakiev.1664848320214489 | 20.02.201916:11

"Роди се звезда" е песимистичен прочит на хетеросексуалните отношения, като показва, че равенството между мъжът и жената в любовта е не просто невъзможно, а дори убива мъжа.
Невероятна глупост сте измислили в Webcafe!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.04.2017, 13:35

1 cavalec | 20.02.201914:41

Крисчън Бейл ако ще и да зарови сам майка си дъщеря си, това не е библейско престъпление, но пак няма да е отговорен за смъртта на 650 000 души, които лежат на гърба на Чейни.
В "Роди се звезда" никога не е нито залагано, нито поставяно на фокус сексизма като идеология и пренебрегването на жената в семеен и обществен план. Твърде изтъркани концепции от отдавна изминали векове, които хич, вече не са актуални.
В 21 век единствените ограничения пред жените са собствените им мисли, страхове и комплекси за малоценност, но нищо повече. Матриархата се връща. Мъжете са много по ощетявани мачкани и затривани днес.
Никой не залага на жена в името на честта и доблестта да отглежда и храни семейство, да има успешна кариера и високи, цели, да ходи на войни, да брани и защитава със сила семейството си и по-слабите, до носи тежкото (понеже това е мъжка работа). Като цяло от една жена се иска само да е хубава и да си намери"почтен мъж", чиито качества да приписва на собствения си авторитет, което винаги е било на мода откак свят светува.
Въпреки това във филма ясно беше показано, че не равенството или неравенството уби героят на Брадли Купър, а алкохолът и точно обратното на неравенство. Заявиха му, че присъствието му в живта на една изгряваща звезда с необикновен талант, ,може да разруши всичко и да й донесе лоша слава. Самоуби се защото си даде сметка, че не я заслужава и ще й е по-добре без него, но това не беше нейното мнение. В края на краищата излиза, че в грижата си един за друг и доверито помежду им се ражда истинското равенство в брака.
Рязката популярност, която героината на Лейди Гага получи, в комплект с атаки от мениджърите й към Брадли Купър и нейното по нашему "надуване и напраскване" до таваана породи конфликт във връзката им, за което видно му стана болно, защото видяхме, че колкото и известен и популярен да беше той, си оставаше обикновен човек, който не се сравняваше с никого и приемаше всички хора като равни и дори допускаше всеки един човек на света да притежава талант, по специален от неговия, а самият той не се приемаше насериозно като творец на сцена. Но Лейди Гага се взе за твърде кратко време, като за човек с комплекс с външния си вид и недооцененост, невзрачност и незабележимост, в момента в който й обърнаха медийно внимание се промени. А именно от това й каза, че се страхува Брадли Купър. Че започва да губи себе си в стремежа си да се хареса на всички и да отговори на техните очаквания. А тя побърза да го упрекне, че й е завидял, сякаш не беше той този, който се влюби в нея и не забеляза гласовите й данни и не и отвори направо вратата към успеха, без мъка и без бой, който да си извоюва сама. Иначе щеше да продължи да си пее в гей клуба с един тон травеститски грим и никой, нямаше да разбере дори, че съществува. Реално по-скоро изкараха на показ отново един гнусен деспотичен феминизъм и желанието на жената да бъде мъж или повече от мъжа, винаги готова "да си го премери", чий е по-голям.
Все още не става ясно, защо жените продължават да искат да имат пенис.
   

оценка

+2 -0