Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Петте мита за Холивуд

Това са някои доста разпространени митове за миналото и настоящето на Холивуд
Това са някои доста разпространени митове за миналото и настоящето на Холивуд

Ако Холивуд направи филм за Холивуд, тази година трябва да бъде представена като повратната точка, когато насиненият герой се чуди дали наистина може да спаси нещата. Боксофисът през лятото на 2017-а беше най-лошият за последните 10 години, а обвиненията към Харви Уайнстийн са последният пирон в ковчега на индустрията, що се отнася до отношението към жените. Как Холивуд стигна дотук? Причините са много, но някои от тях се коренят в определени грешки и митове.

Първи мит - Холивуд винаги е бил момчешки клуб

"Киноиндустрията все още функционира като праволинеен, бял, момчешки клуб". Това е изводът на Южнокалифорнийския университет, направил изследване на различията в областта на развлеченията.

Само четири от последните топ 100 хита са режисирани от жени. Въпреки това цифрите не обезкуражават желаещите да учат режисура, половината от студентите в USC's School of Cinematic Arts в Лос Анджелис са жени.

Преди век амбициозните жени са имали по-добри надежди за кариера в правенето на филми. През 1916 година най-високоплатеният режисьор в Холивуд е била жена.

Луис Уебър страстно се увлича по политически каузи и през онази година снима 18 филма, включително "Къде са ви децата?" - в подкрепа на контрола над раждаемостта. В периода на нямото кино автори на повечето филми са жени. Повечето позиции в монтажните са били заемани почти изцяло от жени.

Така първата вълна от звезди жени решават да инвестират в своя успех, основавайки продуцентски компании.

Когато Мери Пикфорд, Дъглас Феърбанкс, Д. У. Грифит и Чарли Чаплин основават United Artists през 1919 година, Чаплин е впечатлен от познанията на 26-годишната актриса по правните въпроси. Както казва агентът и сценарист Беатрис де Мил, майка на Сесил Б. Демил, "Това е времето на жените".

Това обаче не продължава дълго. Филмите вече имат звук, а по-големите студиа се превръщат в структури, доминирани от мъже, които заменят жените в почти всяка област. "Жените, влизащи в индустрията, я намират за притеснително затворена" - казва Уебър, а това ще продължи да е така десетилетия напред.

Втори мит - Студийната система е ужасна за актьорите

Първата цел на един актьор в Холивуд е била да се сдобие с договор от студио, а втората - да се отърве от него. Във филма "Феодал" на Райън Мърфи много добре е представено напрежението между Бет Дейвис и Джак Уорнък - той никога няма да й прости, че е осъдила неговата "робовладелска договорна система". Шефовете на студиа са злобни и отмъстителни.

Заради Луис Б. Майер тийнейджърката Джуди Гарланд се пристрастява към цигарите и хапчетата за отслабване. Рита Хейуърт нарича шефа на Колумбия Хари Кон "чудовище". Както казва Ким Новак на своя биограф: "Ти вече не си човек, ти ставаш собственост."

Разбираемо, актьорите се противопоставят на тази система, която контролира живота им, но когато договорите със студиа намаляват в началото на 60-те години, кариерите на мнозина започват да страдат сериозно. Алтернативите, дори и днес, са много по-лоши. Без протегната ръка и месечна заплата актьорите са принудени да приемат посредствени роли, които преди не биха и погледнали. В този период много млади таланти се пренасочват към телевизията. Това е голямата финансова криза на Холивуд.

В крайна сметка филмовата индустрия се отваря за корпоративни конгломерати, които залагат повече на доходоносните премиерни уикенди на филмите, отколкото на дълготрайната слава на звездните актьори. Малко актьори успяват да превърнат себе си в бранд. Дори Дуейн Джонсън "Скалата" - най-скъпоплатеният актьор в света, тепърва трябва да докаже, че може да изнесе успешен филм, който не е част от вече утвърдена поредица.

Трети мит - Преди Холивуд е бил по-оригинален


10-те най-големи хита на 2017-а звучат доста познато. Това са четири продължения - "Пазители на галактиката 2", "Аз, проклетникът 3", "Бързи и яростни 8" и "Лоугън", три разклонения на поредици - "Жената-чудо", "Спайдърмен: Завръщане у дома" и The Lego Batman Movie, новата версия на "То" по Стивън Кинг, както и игралната версия на анимационния филм "Красавицата и звяра". Военният филм "Дюнкерк" завършва списъка. "Холивуд е в креативна дупка", коментира боксофис анализаторът Джеф Бок, а мнението му споделят доста кинокритици.

Но Холивуд винаги е залагал на сигурното. Техническият новатор Д. У. Грифит въобще не е първият режисьор, който адаптира романа The Clansman, на който е базиран неговият филм "Раждането на една нация". През 1915 г. са създадени три варианта на "Алиса в страната на чудесата". "Магьосникът от Оз" на Баум вдъхновява цели седем филма преди да се роди класиката с Джуди Гарланд.

За феновете на Тарзан героят от джунглата оживява 41 пъти за 52 години, на второ място е Рин Тин Тин, заснет 28 пъти за по-малко от десетилетие. Мислите, че седем филма за супергерои през 2017-а са твърде много? През 1957 г. студиата бълват 61 уестърна.

Четвърти мит - Големите хитове правят големи пари

Тази година "Спайдърмен: Завръщане у дома" спечели 333,1 милиона долара в САЩ при бюджет 175 милиона долара. "Това е голяма победа за Sony при втората ни най-голяма инвестиция за всички времена", обяви шефът на дистрибуцията в компанията. Variety приветства филма като "разбивача на боксофиси".

Но истината е, че един филм трябва поне да удвои своя продукционен бюджет просто за да си избие парите - в "Спайдърмен: Завръщане у дома" бяха вложени още 140 милиона долара за маркетинг. А освен това американските кина взимат близо 40% от печалбата. "Завръщане у дома" припечели още 546 млн. долара в чужбина, но американските студиа виждат още по-малък проент от тези пари.

Китайската киноиндустрия, провъзгласеният спасител на провалени холивудски блокбъстъри, удържа по 75 цента на долар. Подобни препятствия са причината "Хари Потър и Орденът на Феникса" да продаде билети за близо 1 млрд. долара и все пак създателите да твърдят, че са отчели 167 млн. загуба от филма.

Пети мит - Rotten Tomatoes унищожава Холивуд

Rotten Tomatoes e изключително популярен събирателен сайт за рецензии на филми и телевизионни продукции, отчитащ техен среден рейтинг, базиран на оценките от кинокритиците. Миналата седмица Мартин Скорсезе обяви, че сайтът е "враждебен за сериозните кинопроизводители", добавяйки: "Дори самото име 'Гнили домати' e обидно".

Режисьорът на "Херкулес" Брет Ратнър ги напада за "унищожението на нашия бизнес". Когато "Спасители на плажа" потъна след като му дадоха оценка 19% на сайта, Дуейн Джонсън-Скалата премина в атака, като написа в Twitter: "Критиците бяха готови с отровата и ножа в ръка. Феновете ОБИЧАТ филма."

Rotten Tomatoes e онлайн още от 1998 г., но в момента е удобният злодей, тъй като сайтът за билети Fandango го купи през миналата година и започна да показва средните оценки на филмите на същата страница, на която хората си купуват билети. Искате да купите два билета за римейка на "Линията на смъртта" и виждате пресния му рейтинг от едва 4% положителни рецензии. Дали след това потенциалните зрители все още биха дали парите си за билети? Едва ли.

Fandango продължава да е в бизнеса с продажби на билети. Тази година високата оценка от страна на Rotten Tomatoes донесе милиони долари на филми като "Бягай" (99% положителни рецензии) - дръзкия психотрилър на Джордан Пийл, и романтичната комедия "Болест от любов" (98%) и им помогна да се превърнат в печеливши хитове.

Така вместо да унищожи Холивуд, Rotten Tomatoes може да му помогне да прави по-добри филми и да поеме риска с по-нискобюджетни, но смели заглавия като споменатите.

 

Най-четените