Нереализираните филми на Кубрик - истории за ревност и изневяра | webcafe.bg
Filmcafe logo

Нереализираните филми на Кубрик - истории за ревност и изневяра

лебовскиFilmcafe
12.07.2019, 14:51 (обновена 13.07.2019, 15:51)
стенли кубрик

"Бракът е като дълга вечеря, в която десертът е сервиран в началото..."

Някои творци са оставили толкова значим отпечатък в сферата на своето изкуство, че дори незавършените им произведения и проекти привличат интерес. Стенли Кубрик определено попада в този списък.

Любопитна находка са три нереализирани идеи за сценарии на филми, по които Кубрик е работил в периода 1954-1956 г., т.е. в първите години на своята кариера.

Интересен е акцентът в тях – темите, върху които сценаристът и режисьор се е фокусирал, са бракът, ревността и изневярата. A освен съдържанието им, работните им заглавия също говорят за това.

Първата история, Married Man ("Женен мъж"), се състои от 35 страници готов сценарий с написани на ръка пояснения, както и ръчнонаписани бележки. Такива има и по втората идея – The Perfect Marriage ("Перфектният брак"), към която Кубрик е разработил и седем страници с детайлно описани сцени.

Третата история – Jealousy ("Ревност") се състои от 13 страници напечатан и ръчно написан материал, но в нея фокусът е за проблемите в една съпружеска двойка.

Тематиката на тези незавършени сценарии може би не е случайна. По онова време самият кинотворец има брачни проблеми.

Отношенията му с втората му съпругата – Рут Соботка, не вървят. В същото време обаче Кубрик е в продуктивен период – създава три филма в рамките на три години ("Целувката на убиеца" през 1955 г., "Убийството" през 1956 г. и "Пътеки на славата" през 1957 г.).

В крайна сметка по време на снимките на последния, той се запознава с немската актриса Кристиане Харлан. Започва да я ухажва, а това вероятно води и до развода му със Соботка през 1957 г., последван от сватба с Харлан през 1958 г. И така историите за ревността и проблемните бракове остават незавършен момент от кариерата му на сценарист.

Сценариите са открити във Великобритания и за тях съобщава британският "Гардиън". Там са посочени и откриващите реплики в Married Man:

"Бракът е като дълга вечеря, в която десертът е сервиран в началото… Можеш ли да си представиш ужаса да живееш с жена, която се вкопчва в теб като вендуза, която цял живот се върти около теб сутрин, обед и вечер? Същото е като да се давиш в море от пера. Потъваш все по-надълбоко и надълбоко в меките, задушаващи дълбини на навика и любовните отношения. Де да се бунтуваше тя. Да се ядоса или да изревнува, дори само веднъж… Снощи излязох на разходка. Веднага след вечеря. Прибрах се вкъщи в два сутринта. Не питай къде съм бил."

Новооткритите материали са били пренесени в Лондонския университет на изкуството. Академикът Нейтън Ейбръмс коментира, че това е голямо количество материал и до момента не се е знаело, че Кубрик е работил по него. Бележките са открити в къщата на режисьора.

Ейбръмс подчертава и друго – макар Кубрик често да бива възхваляван като велик режисьор, признанията за уменията му като сценарист не са толкова големи. Нещо, което самият Кубрик е признавал.

Американският кинотворец, който почина през 1999 г., обаче е записал името си в историята с проекти като "Спартак", "2001: Космическа одисея", "Портокал с часовникъв механизъм" и др.

Това не е първият му нереализиран проект, който става обществено достояние.

През 2018 г. на аукцион в Ню Йорк беше продаден смятания за загубен сценарий "Огнена тайна"(Burning Secret), създаден по едноименната книга на Стефан Цвайг.

Адаптацията на Кубрик разказва за застраховател, който се сприятелява с 10-годишно момче в спа курорт, за да съблазни неговата майка. В романа от 1913 г. действието се развива в Австрия, но сценаристът е прехвърлил действието в 50-те години в САЩ.

Проектът "Огнена тайна" също е датиран от 1956 г. Не е ясно каква е била причината да не стигне до екран.

Oще: брак  изневяра  стенли кубрик  сценарий  сценарист 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.