Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китайският бокс офис задмина Холивуд, но под съмнения за измами

Майк Тайсън и Дони Йен влизат в зрелищен сблъсък в Ip Man 3. Китайският филм обаче е обвиняван в измами, които изкуствено увеличават финансовите му резултати
"Русалка" е типично за режисьора Стивън Чоу комедийно приключение, подсилено от палав хумор, любовна история и природозащитно послание
"Русалка" се превърна в най-печелившата китайска продукция в историята и влезе в елитния клуб на седемте филма, спечелили над $500 млн. само в една държава. Останалите шест са "Междузвездни войни: Силата се пробужда", "Аватар", "Титаник", "Джурасик свят", "Отмъстителите" и "Черният рицар"

По време на китайската Нова година в началото на февруари, актьорът и режисьор Стивън Чоу направи нов рекорд в китайския бокс офис с хитовия си филм „Русалка".

Лентата регистрира $440 млн. приходи за малко повече от две седмици, а в началото на март достигна $510 млн. Безпрецедентният успех на този филм и на още три премиери около китайската Нова година („Кралят на маймуните 2", „Мъжът от Макао III" и „Кунг-фу панда 3") превърнаха февруари в най-доходния месец в историята на китайския бокс офис. Новинарската агенция „Шинхуа" обяви, че постъпленията са общо $1.05 млрд. - срещу $810 млн. на бокс офиса в Северна Америка.

Да, според официалните данни кино индустрията в Китай вече изкарва повече пари от Холивуд, и то предимно чрез собствени филми.

Същевременно световните филмови студиа все повече гледат към китайската държава, макар че там чуждестранните филми са подлагани на ограничения и са изцяло спирани по време на най-благоприятните периоди за посещаване на киносалони (именно покрай празници като Нова година). По този начин и най-големите холивудски блокбъстъри от самото начало са поставяни в губеща позиция спрямо китайските продукции.

Наскоро например периодът на прожектиране на „Русалка" беше увеличен на безпрецедентните четири месеца - при положение, че филмите в Китай обичайно получават един месец разпространение. Така държавата фактически гарантира, че в близко бъдеще никой чуждестранен филм не може да задмине „Русалка" по приходи.

Въпреки ограниченията, до 2012 г. чуждестранните филми формираха над половината приходи в китайския бокс офис. Оттогава насам обаче, Холивуд прогресивно губи зрители в Китай и от юни 2015 г. никой американски филм не е минавал $150 млн. печалби в страната. Там даже световният хит „Междузвездни войни: Силата се пробужда" спря на $125 млн. постъпления. А в същия период девет китайски филма минаха 150-милионния праг.

Някои намират обяснение за тази тенденция не само в ограниченията за чуждите продукции, но и в любовта на китайците към собствената им култура.

„Китайците обожават културата си и желаят да я виждат на екран", казва американецът Бил Бордън, консултиращ продуцент на китайския хит „Русалка". „Затова Стивън Чоу е толкова популярен. Той има милион малки шегички и забавни нюанси във филмите си, които няма да разберете, ако не сте китаец".

През последните години американските продуцентски къщи направиха какво ли не, за да утолят все по-големия глад за кино в този регион. Те сключиха копродуцентски сделки за блокбъстъри като „Железния човек 3" и „Трансформърс: Ера на изтребление", за да заобиколят стриктното ограничение за не повече от 34 чуждестранни филма годишно в китайските кина.

В същото време Dreamworks основа свое китайско студио още през 2012 г., което в сътрудничество с местни компании разпространява успешната анимация „Кунг-фу панда 3". А Warner Bros. обяви партньорство с подпомаганата от китайската държава фирма China Media Capital с цел създаване на китайски филми за местния пазар.

„Именно това ще бъде тенденцията", прогнозира Бил Бордън. „Всяко студио ще трябва да бъде в Китай и да прави китайски филми - няма причина да не бъде при толкова голям бокс офис потенциал".

В последните дни обаче на преден план излезе и тъмната страна на кино разпространението в Китай.

Скандал избухна с Ip Man 3, най-новата част на хитовата екшън поредица със звездата Дони Йен. Филмът със зрелищни бойни сцени (и с участието на Майк Тайсън в ролята на злодея) се радва на успешен дебютен уикенд по екраните и събра $71.5 млн. от петък до неделя - според изчисленията на базираната в Пекин агенция за бокс офис мониторинг Ent Group.

Само че успехът бива засенчен от обвинения за измами с регистрираните приходи. Няколко големи китайски медии, включително и държавната China Daily, твърдят, че китайският дистрибутор на филма Dayinmu Film е приложил нагла схема, за да увеличи изкуствено финансовите му резултати.

Дистрибуторът е обвиняван в масово закупуване на билети за собствения си филм от различни вериги киносалони из страната.

Впоследствие киносалоните насрочвали несъществуващи прожекции след полунощ, и то при максимално раздути цени на билетите, за да подобрят крайните бокс офис резултати.

Според твърденията някои кина са отчели разпродадени прожекции на Ip Man 3 на всеки 10 минути след полунощ, при 105 минути продължителност на филма и при цени на билетите, равняващи се на 31 долара. Най-големият подпомаган от държавата дистрибутор China Film Group вече призна, че в неделя един от неговите киносалони в град Ухан е обявил застъпващи се „недействителни" прожекции на Ip Man 3 - като предстои собствениците на това кино да бъдат санкционирани.

Всъщност в Китай не е новост практиката на изкупуване на собствени билети с цел създаване на истерия около даден филм.

Wall Street Journal пише, че за такива методи свидетелстват интервюта с над 20 души от китайската кино индустрия. И макар да съществуват прогнози, че пазарът ще става все по-прозрачен, засега изглежда, че данните за китайския бокс офис все още трябва да се приемат с едно на ум.

 

Най-четените