Да работиш по блокбъстър: Кой колко пари изкарва | webcafe.bg
Filmcafe logo

Да работиш по блокбъстър: Кой колко пари изкарва

лебовскиFilmcafe
28.04.2019, 12:19 (обновена 30.04.2019, 12:02)
Капитан Америка

Какви са възнагражденията при филм с бюджет от 200 млн.

Супергеройският епос "Отмъстителите: Краят" (Avengers: Endgame) вече разбива боксофис рекорди в Щатите и по света и се превръща в поредния пример за невероятната способност на Холивуд да "печата пари". Зад всяка такава мащабна продукция обаче стои и огромен бюджет, който да осигури необходимото звездно присъствие и визуална магия, привличащи публиката към киносалоните.

Не е тайна, че лъвският пай от бюджетите на холивудските филми, нарочени още от обявяването си за бъдещи блокбъстъри, отива в банковите сметки на актьорите в главните роли.

Въпреки това темата редовно е повод за спекулации, а информацията за това колко получават останалите замесени в груповия и никак не прост процес по създаването на филм е рядкост.

Това в някаква степен се промени през ноември 2014-а, когато сървърите на Sony Pictures Entertainment бяха хакнати. Тогава покрай всичко друго изтекоха официални данни и за заплащанията за актьорите и екипите на големи продукции. Те дадоха някакви насоки на публиката какво точно се случва зад кулисите на Холивуд, когато става дума за пари.

Няколко издания - като Vanity Fair, The Hollywood Reporter и други - след това излязоха с примерни насоки за това какви пари получават работещите по големите холивудски продукции, като базираха своите цифри и на собствените си контакти в Холивуд.

Естествено, става дума за приблизителни суми. Vanity Fair например посочва колко биха изкарали работещите по един блокбъстър с бюджет от 200 милиона долара.

За пример, такива са Iron Man 3, The Hobbit: An Unexpected Journey, Black Panther, Quantum of Solace (007), Transformers: Revenge of the Fallen, Exodus: Gods and Kings, Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald и др. Вероятно добивате представа за какви филми става дума – една голяма звезда и много, много визуални  ефекти.

Не е изненадващо, че главните актьори в тях (наредени по значимост от 1 до 3) получават стряскащите 9 процента от целия бюджет (според VF). В същото време обаче режисьор, сценаристи, продуценти, монтажист и оператор също получават много добро заплащане, често от по над 1 милион долара.

Ето какви са средните възнагражденията за работещите по филм с бюджет от 200 милиона долара според VF:

Режисьор: 4 милиона долара

Изпълнителни продуценти: 1,1 милиона долара

Продуценти: 1 милион долара

Сценаристи: 3,2 милиона, 900 хиляди, 250 хиляди

Оператор: 900 хиляди долара

Дизайнер на продукция: 779 хиляди долара

Монтажист: 924 хиляди долара

Дизайнер костюми: 315 хиляди долара

Композитор: 800 хиляди долара

Главен актьор 1: 12 милиона долара

Главен актьор 2: 4,5 милиона долара

Главен актьор 3: 1,5 милиона долара

Тези "предположения", поне в актьорската част, са доста близки до информациите, които изтичат за заплащанията на звездите в супергеройските продукции, например.

Така според The Hollywood Reporter Крис Евънс (Капитан Америка) и Крис Хемсуърт (Тор) са получили по 15 милиона долара за участието си в "Отмъстителите: Краят". Такова е било възнаграждението им и за предния комиксов блокбъстър - "Отмъстителите: Война без край" (Avengers: Infinity War), както и последните филми, носещи името на техните герои - Captain America: Civil War и Thor: Ragnarok.

Ето как един актьор може да направи 45 милиона долара с три филма и една-единствена роля, стига да е попаднал на наистина (ама наистина) печеливш франчайз.

Тези хонорари са близки до хипотетичните на Vanity Fair, но също така и до такива, коментирани от други издания. THR например пресмята, че най-популярните актьори редовно изкарват по между 15 и 20 милиона долара от високобюджетни филми. Тези, които имат втората най-важна роля - между 1,5 и 4,5 милиона.

Не без значение е и колко е известен един актьор. Така Гал Гадот и Хенри Кавил може да са изкарали "едва" между 150 000 и 300 000 хиляди долара за "Жената чудо" и "Мъж от стомана", нищо, че са били в главните роли. Просто тогава нито един от двамата не беше кой знае колко популярен.

Финансите зад камерата

Един филм обаче не може да бъде създаден само от актьори - не по-малко е значението на целия екип зад камера. При заплащанията там могат да се открият някои изненади.

Според VF например някои от ръководителите визуални ефекти (visual effects supervisor) могат да изкарат колкото изпълнителните продуценти – около 1 милион долара. Самите "пчелички", които се трудят по ефектите, взимат между 20 000 и 64 000 долара.

Същевременно други професии в Холивуд също могат да са доста доходоносни, ако човек успее да си осигури място в голяма продукция.

Така например типичният филмов гримьор взима по 48 долара на час и изкарва около 75 000 долара на година. Но ако един гримьор работи по филм с голям бюджет, ще изкара 124 000 долара, а може би и повече.

Да държиш микрофон в Холивуд също може да е доходоносно. Сещате ли се за онези хора, които държат стойка с микрофон над главите на актьорите? Т.нар. boom operator-и могат да изкарат до 37 00 долара, ако работят по продукции с малък бюджет, и до 120 000 долара за такива с голям бюджет.

Интересно е положението при сценаристите. Съществува изискване всеки от тях да получва минимум 72 600 долара за оригинален сценарий и 63 500 долара за адаптация. THR обаче посочва, че някои от най-популярните сценаристи - като Арън Соркин (The Social Network, Steve Jobs, Moneyball) например - редовно получават по от 3 до 5 милиона на сценарий.

Продуцентите в Холивуд редовно изкарват между 750 000 и 1 милион долара (стига да не им е за пръв път - тогава сумата е около 250 000 долара). Ако боксофис успехът на филма обаче е голям, това заплащане може да нарасне десетки пъти.

И стигаме до режисьора - човекът, който дирижира трудът на стотици други в опит да създаде един успешен продукт (защото е ясно, че при такива бюджети рядко можем да говорим за "творби на изкуството", а по-скоро се цели зрелище и печалба).

Когато оглави първият си голям филм, един режисьор изкарва около 500 000 долара, според THR. Но ако става дума за голям хит, сумата може да е по-голяма.

Така например има информация, че Пати Дженкинс е получила 1 милион долара, за да режисира "Жената чудо". След като филмът се превърна в боксофис успех, Дженкинс се съгласи да режисира и продължениеето - според някои срещу 8 или 9 милиона.

И за финал трябва да се отбележи, че филмите, които струват около 200 милиона долара и повече всъщност осигуряват работа на наистина много хора в Холивуд. По изцяло анимационния Monsters University работят 1117 души. Вторият филм от трилогията "Хобит" на Питър Джаксън – "Пущинакът на Смог", е с бюджет от около 225 милиона долара и ангажира 1153 души.

Oще: avengers  avengers: endgame  man of steel  wonder woman  блокбъстър  бюджет  гал гадот  крис евънс  крис хемсуърт  оператор  пати дженкинс  професии  професия  режисьор  филм  хенри кавил 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 08.07.2015, 15:05

1 e-mil | 28.04.201916:10

Не получават толкова, а им плащат толкова, което е съвсем различно. Хората с творчески професии работят през агент или агенция за таланти, която прибира 10% от хонорарите.
Да не забравяме, че и данъците не са плоски като нашите. Ако изкарваш над 500-600 хиляди годишно само федералният данък върху дохода е 35-37% без да смятаме градските и щатските данъци върху дохода. И макар да има един куп начини за врътка, и макар държавата там да връща част от данъка, пак една солидна част от хонорара си заминава.
На практика при такива скитнически професии, за които работиш на различни места в страната и чужбина данъците са толкова сложни за изчисление, че дори на хората с по-ниски хонорари се налага да плащат на счетоводител, което при нас е все още непознато извън бизнеса.


* * *
"... филмите, които струват около 200 милиона долара и повече всъщност осигуряват работа на наистина много хора в Холивуд."

Много са, но не толкова, колкото си мислите. "Пущинакът на Смог" беше сниман в Нова Зеландия и Англия. При мащабните продукции е нормална практика да бъдат снимани на различни по-далечни локации. Англия освен това, заедно с Канада са големи центрове за визуални ефекти. Спомнете си и какво писахте за Атланта - че става трета киностолица след Холивуд и Ню Йорк.
Естествено че в чужбина и извън Калифорния не товарят огромните екипи на самолета, а просто се наемат местни кинаджии. Въобще една сериозна част от работещите по блокбъстъри не са в Холивуд.
   

оценка

+1 -0