Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо „Ще се лее кръв“ е най-великият филм на XXI век

Големият враг на петролния нагон на Плейнвю е организираната религия, олицетворена от младия проповедник Илай (Пол Дейно). Сблъсъкът между двамата е епичен и шекспиров. Това не е просто конфликт между двама мъже, а колизия на архетипи.
Точно както „Ще се лее кръв“ не е просто история за финансовия успех и моралния фалит на американски капиталист от началото на XX век. Филмът оперира на митологично ниво, зарежда мозъка с образи и звуци отвъд очакваното и традиционното. Всеки безупречно прецизен кадър е плътен и наситен като в същото време загатва за целия богат свят, който излиза извън пределите му.
Технически „Ще се лее кръв“ трябва да се изучава във всички филмови училища. Естетиката на Андерсън силно напомня на стила на легендарния Кубрик без да деградира до ловко композирана имитация.
Операторската работа на Робърт Елсуит подчертава огромните празни пространства, размера на природата, играе с отраженията на запаления огън по лицата на образите, придава им инфернални очертания в близък план. Широките ъгли, движенията на камерата, дългите кадри, ритъмът, монтажът... Цялата естетика на „Ще се лее кръв“ разказва своята драматична и древна история в модерни митологични картини.
Музиката на Джони Грийнууд използва дисонанса и объркването, за да подсили усещането за клокочещия вулкан от петрол под повърхността на земята и от разрушителните импулси в душата на Плейнвю.
Даниъл Дей-Люис създава едно от най-смразяващо убедителните актьорски изпълнения под слънцето. Потъването в образ е дълбоко и свирепо. Ще се влюбите в неговия човекомразец.
Плейнвю е могъщ манипулатор, „човек на петрола". Той използва умението си да извлича черно злато от недрата на земята, за да подчинява другите и да контролира средата си. Пие тежко, използва сирачето на убит при нефтена злополука колега, за да се представя за „семеен човек с ценности" пред общностите, чийто напоени с фосилно гориво земи желае да придобие на ниски цени.
„Ще се лее кръв“ празнува 10 години. Концептуалното влияние на антигероя, нетрадиционният саундтрак и привличащият внимание върху себе си стил в съвременното кино и телевизия рамкират масивното наследство на филма.
В същото време нищо друго не се доближава до размаха, митологичния мащаб и качеството на „Ще се лее кръв“. Творческият отпечатък на Пол Томас Андерсън, съдържащ в себе си ценна ДНК от Кубрик, превръща произведението в безкрайно важен артефакт.

През 2007-а в тъмните кино салони като могъща природна сила нахлува монументалният magnum opus на Пол Томас Андерсън „Ще се лее кръв" и променя пейзажа на седмото изкуство. Десет години по-късно тази грандиозна драма за тъмната и агресивна като гъст нефт душа на мизантропа и петролен предpиемач от началото на XX век Даниъл Плейнвю (Даниъл Дей-Люис) продължава да бъде считана за едно от най-важните и велики екранни произведения на нашето време.

„Ще се лее кръв" редовно и ритмично оглавява всевъзможни класации и селекции за най-добрите филми от началото на новия век. Съществува солиден критически консенсус за значимостта и влиянието на творбата.

Обожествяването тук не е проява на снобария или елитизъм на тесен кръг вглъбени в собствените си вкусове и претенции познавачи и интелектуалци. Малко високи оценки са по-заслужени и закономерни от тези, давани на майсторския шедьовър на Пол Томас Андерсън.

Самата дума „шедьовър" често е насилвана от състезатели по словоблудство, залепяна е там където не трябва, но не в случая на „Ше се лее кръв".

Отдалечени на едно пълно десетилетие от премиерата, сега може да оценим изключителната природа на филма. „Ще се лее кръв" възвести епохата на анти-героя. Днес културният пейзаж е доминиран от морално компрометирани, харизматични индивидуалисти, които правят зло, а публиката не може да отлепи очи и съзнания от техните сложни фигури.

От Breaking bad и House of Cards, през Game of Thrones и True Detective, до Walking Dead - модерната златна ера на телевизията е и епохата, в която „интересните лоши" царуват в колективното въображение на обществото. Династията на антагонистите, поставени в центъра на историята.

Обсесията на публиката към виртуозно изградени и изиграни антигерои може да бъде проследена до „Ще се лее кръв". Образът на Даниъл Плейнвю си остава най-пълнокръвният, впечатляващ, смразяващ, трагичен портрет на силен и целеустремен мъж, едновременно създаден и счупен от средата и собствените си недостатъци.

Плейнвю слиза под земята - метафорично пътешествие до ада - в търсене на богатство. Първо скъпоценни метали, а после и петрол. Той рискува тялото и ума си в свирепи, дивашки условия, преследвайки просперитета. По бруталния път към нефтената независимост и уважението на околните той съдира каквито и да е остатъци от морални импулси и емпатия от организма си.

Плейнвю мрази хората, мрази когато другите успяват, в жилите му тече конкуренция, той диша наситен с петрол и омраза кислород, живее за съревнованието. Той притежава всичко необходимо, за да стане петролен магнат и успява да постигне целта си. Но пътят към дестинацията е оголил най-животинските инстинкти, възбудил е древния гняв, предрешил е мрачната съдба на образа.

Дължите на себе си гледане на „Ще се лее кръв“. Един американски шедьовър на 10 години.

 

Най-четените