"Напускайки Невърленд": за грозната страна на Майкъл Джексън | webcafe.bg
Filmcafe logo

"Напускайки Невърленд": за грозната страна на Майкъл Джексън

лебовскиFilmcafe
27.02.2019, 18:23 (обновена 02.03.2019, 18:06)

1 от 4 снимки Назад Напред

Филмът на HBO разказва за блудството на поп иконата с деца

"Майкъл Джексън беше един от най-милите и благи хора, които някога съм срещал, казва Уейд Робсън във филма на HBO и Channel 4 за Краля на попа. „Той освен това ме насилваше сексуално. В продължение на седем години".

Новият документален филм на телевизионната мрежа „Напускайки Невърленд" („Leaving Neverland") разказва за жертвите на Майкъл Джексън Уейд Робсън и Джеймс Сейфчук - и двамата са били деца, когато попадат в света на Краля на попа. Единият го среща през 1986 г., а другият - година по-късно.

Филмът рисува картина на трайни емоционални щети, изследвайки комплицираните усещания, които карат двамата мъже да се изправят пред спомените си след толкова години и то след като и двамата вече са станали бащи.

Ако гледате филма, никога повече няма да виждате поп иконата по същия начин.

Продуциран и режисиран от Дан Рийд (познат от номинирания за награда Еми „Шарли Ебдо: Три дни на ужас" ("Charlie Hebdo: Three Days of Terror"), 2015 и „Ужас в мола" ("Terror at the mall"), 2014 - и двата оригинални продукции на HBO), „Напускайки Невърленд" разказва в две части от по 1 час и 56 минути тази полемична история от личния живот на Майкъл Джексън.

Години след срещата си с Джексън Уейд Робсън става един от най-успешните млади хореографи от поколението си и работи с NSYNC и Бритни Спиърс в разгара на кариерата си. Успехът му обаче е белязан от тъга и депресия. Джеймс Сейфчук се реализира като режисьор и рок музикант, но също се сблъсква с пристъпи на депресия и пристрастяване. И двамата днес са женени и са бащи на момчета. Гледайки как синовете им порастват, емоционалните им терзания се засилват и опита им да притъпят спомените от миналото се провалят. Това отпушва с пълна сила травмите от сексуално насилие, десетилетия след като се е случило. На ръба на емоционалните си кризи и двамата мъже стигат до точка, в която искат да споделят истината на членовете на семейството си.

Днес, години след пребиваването си в „Невърленд" те решават да говорят и да разкажат историите си.

Заради филма семейството на Джексън заведе дело срещу HBO, като адвокатите им изпратиха и отворено писмо, в което наричат филма „позорен" и го обвиняват, че показва само едната гледна точка, без да пожелае да чуе позицията на „Джексън естейт" - консорциума, който се грижи за материалните и нематериални активи след смъртта на изпълнителя. Въпреки опитите им да спрат излизането на филма обаче, той тръгва по екраните в началото на март (в България - на 8 март). Затова компанията съди HBO за 100 милиона долара.

Режисьорът Дан Рийд се занимава с документалистика от повече от 20 години и е работил по теми като тероризъм, християнство, атентата от 11 септември и природни бедствия. Той се е почувствал отвратен от полученото писмо. „Става дума за деца, с които е блудствано. Какво биха имали от "Джексън естейт" да кажат за това какво се е случило в хотелска стая в Париж, през 1988 година, между Джеймс и Джексън? Нищо. Не са били там", разказва той.

Режисьорът казва, че не отправя обвинения, но според него въпросът си остава доколко семейството на певеца е знаело за това, което се случва. „Кога са разбрали? Ясно е, че много хора в дома на Джексън са виждали неща. Те са свидетелствали за това. Дали са доказателства в съда", казва Рийд и допълва, че единственото, което се чува от консорциума днес е оплакване заради „изнасилените от певеца деца".

Рийд твърди, че е подходил към „Напускайки Невърленд" с целия скептицизъм и взискателност, с които би подходил спрямо история за терористична атака. Той потъва в архивите на безброй криминални разследвания, интервюира детективи и чете доклади и изявления, много от които се оказват тясно свързани с историите на Джеймс Сейфчук и Уейд Робсън. „Не включих този материал във филма, защото почувствах, че разказите на семейството имат достатъчно собствена сила".

Във филма „Напускайки Невърленд" Рийд дава думата изцяло на жертвите и техните семейства. В продължение на около четири часа той ги оставя да кажат своята гледна точка с точно толкова детайли, колкото те сметнат за необходимо.

Уейд Робсън среща Майкъл Джексън за първи път, когато е едва на пет години, през 1987 г. Той е обсебен от поп звездата и печели състезание по танци в местен мол в родния си град в Австралия. Наградата е среща с изпълнителя. Робсън обаче е толкова талантлив, че се оказва на сцената заедно с Джексън. Две години по-късно, благодарение на няколко стратегически обаждания от страна на амбициозната му майка, Робсън отново се среща с Джексън в имението му Невърленд. И точно тогава започва сексуалното насилие, което Уейд си припомня с подробности.

Рийд включва всичко това във филма си и няма угризения. Според него твърде дълго време действията на Джексън са оставали скрити, въпреки че всичко се е случвало пред очите на другите. Казвал е, че това са невинни отношения, гушване преди лягане или безобидно пижамено парти. „Време е да покажем в най-големи подробности, че това, което Джексън е правил с малки деца, е секс", казва още режисьорът. Затова според него е важно да бъдат изяснени всички подробности и твърде детайлни описания - за да няма съмнения сред зрителите на филма.

Сейфчук е на 10, когато среща Майкъл Джексън през 1986 г., докато двамата се снимат заедно в реклама на Пепси. В ранен етап на техните взаимоотношения изпълнителят подарява на момчето своето червено яке от клипа на „Thriller" и му дава стотици долари. След това го кани да се присъедини към него по време на лятното му турне. Тогава, в Париж, Джексън го запознава с маструбацията. Така започва всичко.


Снимка, направена от Уейд

Филмът обръща голямо внимание и на поведението на майките на двете момчета, които отново и отново са оставяли децата си сами в компанията на Майкъл Джексън, без да ги придружават. Когато срещат певеца едва за втори път Джой Робсън и съпругът й оставят сина си за пет последователни дни в компанията му, докато те двамата посещават Гранд Каньон. И двете майки днес признават ужасяващите последници от тогавашните си решения. Филмът непрекъснато оставя усещането, че Джексън многократно е успявал да избегне правосъдието приживе, плащайки си за спокойствието.

През 1993 година 13-годишният Джордан Чандлър го обвинява в сексуално насилие. В съда случаят се урежда със споразумение за 22 милиона долара. Десет години по-късно Джексън отново е обвинен, този път за блудство с 13-годишния Гавин Арвизо. След дело, което продължава 18 месеца и в негова защита свидетелства Робсън (вече 21-годишен), Джексън е признат за невинен. „Аз съм напълно убеден, че Гавин казваше истината и беше много тъжен, ужасен развой", казва той. Днес Робсън казва, че съжалява, че не е бил на етап в живота си, в който може да се изправи до него.

По това време обаче със Сейфчук все още отричат Джексън да им е посягал. И двамата порастват и се женят, преди някой от тях да посмее да каже пред друго човешко същество за преживяното след години дълбоко заравяна травма.

И двамата не просто са отричали случилото се, но и активно са изразявали подкрепата си към Майкъл Джексън и в по-късен етап от живота си. Според Рийд тази реакция е нормална и често срещана при деца, жертви на сексуално насилие. „Те често не казват на родителите си и за насилието се разбира, когато жертвите са в трийсетинагодишни и имат собствени семейства".


Майкъл Джексън и семейство Робсън

Покрай приближаването на премиерата на филма, един въпрос непрекъснато се задава: трябва ли да спрем да слушаме музиката на Майкъл Джексън. Все пак той е феномен и третият най-продаван музикант на всички времена, носител на 13 награди Грами, а албумът му „Thriller" има повече продадени копия от всеки друг в света.

Според Рийд обаче това няма значение. Въпросът не е дали да слушаме Майкъл Джексън, а дали трябва да поверяваме децата си на този непознат. Онова, което жертвите на сексуално насилие трябва да се запитват, е „време ли е да разкажа историята си на тези около мен? Мога ли да кажа на мама?".
„Не му пука дали хората слушат музиката на Майкъл Джексън или не. Става въпрос за човека, а не за музиката. Но той изглежда много различен, след като сте гледали филма. Той е наранил много хора. Бил е жесток. Бил е покварен. Кой как ще се примири с музиката му е личен въпрос", казва режисьорът.

Премиерата и на двете части в онлайн стрийминг платформата HBO GO и в HBO OD е на 8 март. Двете части ще се излъчат по телевизионния канал HBO в две поредни вечери на 10-ти и 11-ти април от 21:00 часа.

Oще: leaving neverland  джеймс сейфчук  жертви  изнасилване  майкуъл джексън  напускайки невърленд  насилие над деца  сексуално насилие  уейд робсън 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 01.03.2019, 11:22

6 Krokodil | 01.03.201911:26

Сега ли се сетихте? когато не може да се защити от нападките?жалки хора които търсят начин за лесни пари.аз съм голям фен на Майкъл Джексън и смятам това за пълна помия.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

5 Дракон с кисело зеле | 28.02.201915:21

Ъ, може и аз да не съм се изразил добре, обаче погледни и статията - поне едното от уж изнасилените деца вече е било възрастно, когато е дало показанията - на двайсет и една години.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.03.2016, 11:35

4 deaf | 28.02.201914:32

Драконе,

"показанията" на деца нямат доказателствена стойност,а само информативна. Това е така от Френската революция насам,когато принуждават едно от децата на кралица Мария Антоанета да "свидетелства",че майка му е блудствала с него. Позорно петно върху революционерите,което ще остане завинаги в историята.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

3 Дракон с кисело зеле | 28.02.201914:24

Изобщо не съм фен на Майкъл Джексън, обаче това е бая гнусно и много ясно, че близките му ще недоволстват и съдят. И какво означава "не са били там"? Може па да са били другаде с него по времето, когато уж е насилвал деца - които деца, ако се вярва на статията, са дали показания под клетва пред съда, че нищо не им е правил. Лъгането под клетва не беше ли престъпление, наказуемо със затвор там?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.08.2010, 11:18

2 boris | 28.02.201913:32

Преди време имаше и филм който ясно показваше защо всички "доказателства" въз основа на които го съдеха за педефолия не струват и колко голяма грешка е направил, че се е опитал да сключи извънсъдебно споразумение вместо да докаже, че е невинен.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.04.2015, 16:31

1 rare case | 28.02.201913:30

За няколко долара повече - търсачите на мръсотия са готови да покажат и по--рно с майка си!
   

оценка

+0 -0