Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как Netflix откри Мари Кондо и японското изкуство на подреждането

В епохата, в която Netflix инвестира в сериал за чистене на задръстени с излишни вехтории домове, културната реалност говори сама за себе си Снимка: Facebook/KonMarieMethod
В епохата, в която Netflix инвестира в сериал за чистене на задръстени с излишни вехтории домове, културната реалност говори сама за себе си

Ако сте забелязали в социалните мрежи необичайно нашествие на снимки с дрехи, сгънати в прилежни квадрати, не сте сами - от началото на годината все повече хора се увличат по модата за разчистване на всичко излишно от дома си и подреждането на гардероби, шкафове и библиотеки в удивително прилежен вид.

Причината - на 1 януари Netflix пусна новото си шоу "Tidying Up", чиято задача е да помогне на зрителите да прочистят домовете си от трупащите се ненужни дрехи, книги и всевъзможни вещи, за да отворят пространство за онова, което "предизвиква радост в живота". Това е концепцията на Мари Кондо, създателка на известния "KonMari метод", който обещава да внесе щастие и баланс във всекидневието на човека чрез изчистения минималистичен уют на дома в традицията на Изтока.

Методът й се опитва да накара хората да ограничат количеството на дрехите, които трупат по закачалките и чекмеджетата на гардеробите си.

В шоуто по Netflix Кондо показва оптимални начини за сгъването им, така че да не заемат твърде голямо пространство и да са готови за разтваряне във всеки удобен момент. Този процес би трябвало да поощри хората да се разделят с всичко, което отдавна не носят. Но за Мари Кондо не е достатъчно просто да ги захвърлите в кофата за боклук - японката съветва зрителите си да "благодарят" на вещите за добрите спомени, преди да ги отстранят от дома си.

Тази идея се прилага и за всички останали неизползваеми вещи, които се натрупват вкъщи и само събират прах. Кондо съветва подреждането да се извършва според категорията (например - дрехи / книги / чаши / декорация), а не според пространството (например - спалня / всекидневна / кухня и т.н.).

Методът на Мари Кондо не е нов. Той стои в основата на популярната й книга "Магията на подреждането" от 2012 г. ("The Life-Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing"), която се продава в милиони копия по цял свят. Пускането на сериала по Netflix обаче даде нов прилив на интерес към концепцията й, особено в социалните мрежи.

Кондо работи като организационен консултант още от 19-годишна. В момента е на 34 г. и се радва на световна популярност. Автор е на няколко книги, а през 2015 г. списание TIME я включи в класацията си на 100-те най-влиятелни хора в света.

Основният принцип на Кондо е: "Пазете само онези вещи, към които имате сърдечна привързаност. Изхвърлете всичко, което вече не ви радва. Благодарете на вещите за добрата им "служба", преди да се разделите с тях".

Ако не обичате дадена вещ, то тя няма място в дома ви, казва Кондо. За да прецените какво може да остане и какво трябва да се хвърли, тя съветва да хванете всеки отделен предмет в ръцете си и да се попитате "Радва ли ме това нещо?". Ако отговорът не е твърдо "Да", то няма нужда да го пазите.

Методът стимулира хората да подредят къщата си наведнъж - от натрупаните бележки и хартийки, празничната украса, която никой не се сеща да прибере, или препълнените кутии с дреболии, които се кътат, защото "все някога може да потрябват".

Концепцията на Мари Кондо се базира на принципа, че обстановката в дома е определяща за начина на живот. Съответно, преди да започне да подрежда, човек трябва да се попита за какъв живот мечтае у дома. Щом този въпрос бъде изяснен, организирането на пространството става значително по-лесно.

Подреждането трябва да се случи изцяло и наведнъж. Няма причина да отлагате във времето или да правите изключения от принципа. Всичко трябва да премине през теста на Кондо, за да има смисъл от прилагането му.

Обикновено когато човек започне да чисти и организира, започва с едно помещение и върви към следващото. Мари Кондо предлага по-различен процес - мислете от гледна точка на категориите вещи, а не на стаите. Ако имате якета на закачалката пред входната врата, в гардероба, в килера или на тавана, съберете ги на едно място и ги прегледайте едно по едно. Това ще ви помогне да изясните колко еднотипни вещи сте натрупали и от какво имате действителна нужда. Резултатът е изненадващ и отрезвяващ.

Кондо вярва, че човек трябва да се отнася с уважение и грижа към вещите си - оттам идва и специфичният й внимателен метод за сгъване на дрехите, например. Важното обаче е не само да ги приведете в компактна форма, а да намерите правилно място за всеки отделен обект. Сбутването им на топка в далечния край на някой шкаф не е решение. Теорията гласи, че ако всяка ценна вещ си има свое място, тя ще се връща от внимателния стопанин там, където трябва, за да не се допуска хаос в дома.

Ето какво казва Кондо: "Когато прибирате нещата си, можете да кажете на глас "Благодаря за добрата работа, която ми свършихте днес". По този начин ще ви бъде по-лесно да пазите вещите си и да продължавате да им се радвате".

Признанието за полезността би следвало да се изразява и когато човек изхвърля овехтелите или излезли от употреба предмети. Според Кондо, това помага на човек да се раздели спокойно с тях и да затвори един своеобразен споделен етап от живота си.

Въпреки добрите намерения на Мари Кондо, някои критици поставят под въпрос приложимостта на принципите й - за много хора, които едва свързват двата края или са останали без работа и сигурен източник на приходи, не е никак лесно да се разделят с дрехи, домашни потреби или стари мебели, "които вече не провокират щастие", ако знаят, че скоро няма да могат да си набавят нови.

Други оспорват допускането й, че част от натрупаните книги в библиотеката също могат да се третират като "излишни вещи", от които човек следва да се отърве, вместо да пази за поколенията.

Разбира се, винаги стои и въпросът - защо изобщо купуваме толкова много боклучави и безполезни продукти, за да се чудим впоследствие как да се отървем от тях? В епохата, в която Netflix инвестира в сериал за чистене на задръстени с излишни вехтории домове, културната реалност говори сама за себе си.

 

Най-четените