Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да откриеш наново колелото

В Копенхаген, постоянния лидер в броя велосипеди на глава от населението, 41% от пътуванията до офиса и учебните заведения вече се случват на две гуми Снимка: Getty Images
В Копенхаген, постоянния лидер в броя велосипеди на глава от населението, 41% от пътуванията до офиса и учебните заведения вече се случват на две гуми

През последното десетилетие велосипедите превзеха градовете в Западния свят. Лондон въведе система за споделяне на велосипеди и велоалеи, а Париж дори има програма за споделяне на велосипеди с деца.

В Копенхаген, постоянния лидер в броя велосипеди на глава от населението, 41% от пътуванията до офиса и учебните заведения вече се случват на две гуми. Но какво става, ако не сте в перфектна физическа форма, не желаете да пристигате в офиса запотени, или просто живеете доста далеч от работното си място?

Ново хибридно "e-колело" обещава да даде отговор на тази дилема

Ако бъдем точни, Copenhagen Wheel не е точно e-колело. Той е колело, което може да се поставя на обикновен велосипед. Това колело, снабдено с мотор, акумулатори, сензори и безжична свързаност, превръща велосипеда в "смарт-велосипед", който засилва мощността на педалите и дори отчита сърдечния ритъм на велосипедиста и ямите по пътя.

"Изживяването при употребата му е много естествено," твърди Асаф Бидерман, един от директорите на SENSEable City Lab към Масачузетския технологичен институт, разработил Copenhagen Wheel, и изпълнителен директор на Superpedestrian, стартиращата компания, пускаща го на пазара. "На практика може да го карате колкото дълго желаете."

Идеята за Copenhagen Wheel е хрумнала на екипа от MIT не защото те са се опитвали да усъвършенстват велосипедите, а защото са търсели решение на належащ проблем: трафика в бързо разрастващите се градове по света. "Автомобилите няма да изчезнат," обяснява Бидерман. "Осъзнахме, че велосипедът е най-доброто решение, ако му позволим да се превърне в нещо по-подобно на автомобил."

И наистина, екипът от MIT е работил с много градове за изграждане на решения за градска инфраструктура, но е решил, че това концептуално устройство - разработено в партньорство със специалистите по градско планиране в Копенхаген - има най-очевиден потенциал за реализация на масовия пазар.

Да караш "умно"

Copenhagen Wheel, който може да бъде поръчан онлайн и дебютира на пазара по-късно тази година, добавя интересни екстри към традиционния e-велосипед: спомагателна мощност, спирачки, които съхраняват енергия, и алгоритми, които помагат на велосипеда да разбере кога колоездачът върти по-усърдно педалите, което позволява на велосипеда да се движи с по-голяма мощност.

Нюйоркската компания FlyKly произвежда подобно колело, наречено Smart Wheel, предварителните поръчки за което стартираха през октомври. "'Смарт'-възможностите са най-интересният аспект на тези колела," казва Есбен Алслунд-Лантен от холандския мозъчен тръст по въпросите на устойчивото развитие Sustainia. "Копенхаген не е хълмист град, но пък там често има силен вятър. Смарт-аспектът прави карането на велосипед по-удобно. А пък и колоездачите в хълмисти градове като Сан Франциско ще извлекат реална полза от това."

Трябва да се признае, че когато традиционният e-велосипед е бил разработван, подобни екстри просто не са били възможни

Цифровите технологии, казва Бидерман, се намесват, за да решат градските транспортни проблеми: "Благодарение на цифровите устройства, има обратна връзка между нас и средата около нас. Запитахме се: "Как можем да използваме тази обратна връзка, за да подобрим градската среда?'."

Отговорът на SENSEable City Lab е да се използват същите сензори, които отчитат активността на велосипедиста, за да се изследва и средата наоколо. Ако се използват в големи мащаби и ако приемем, че колоездачите се съгласят да предоставят подобни данни, то специалистите по градско планиране ще разполагат по всяко време с надеждна информация и за движението в града, и за пътищата, нуждаещи се от ремонт. Скромният велосипед, с други думи, ще се превърне във важна част от градската инфраструктура.

Според Бидерман това прави Copenhagen Wheel особено полезен за градове като Лагос в Нигерия или Найроби в Кения, които досега не са следили моделите на пътното си движение

Той предрича, че Copenhagen Wheel може да се превърне в транспортния еквивалент на мобилните телефони в развиващите се страни: "Те изпревариха Запада, като преминаха директно към мобилни телефони, прескачайки напълно наземната фиксирана телефония. Същото би могло да се случи и в градската мобилност, където хората биха могли да изберат Copenhagen Wheel вместо традиционната първа стъпка - покупката на автомобил."

Смарт-велосипедите, ако бъдат възприети масово, може да променят и начина, по който мислим за градския транспорт, превръщайки го от утилитарен процес, който често губи време, в дейност с потенциал да допринася за добрата ви физическа форма - и без да се налага да пристигате в офиса обляни в пот. В Копенхаген, отбелязва Алслунд-Лантен, градските агенции вече използват e-велосипеди като начин да транспортират персонала си из града, същевременно грижейки се за тяхното добро здраве.

Има обаче един видим минус: къде може да се паркира такова колело?

Copenhagen Wheel и Smart Wheel на FlyKly не са особено евтини, с цена около 800 dolara. Въпреки че те могат да се заключват по електронен път, Алслунд-Лантен все пак дава препоръката да ги заключвате "със здрава верига, за нещо наистина солидно".

 

Най-четените