Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Европарламентът решава съдбата на АCTA

Най-вероятно ЕП ще отхвърли споразумението АСТА Снимка: Getty Images
Най-вероятно ЕП ще отхвърли споразумението АСТА

Съдбата на международното търговско споразумение АСТА ще бъде окончателно решена на сесията на Европейския парламент (ЕП) в Страсбург тази седмица. В програмата се предвижда дебатът по споразумението да се състои днес, а гласуването е насрочено за утре, 5 юли, съобщи БТА.

През юни комисията по международна търговия към ЕП, водеща по този въпрос, препоръча споразумението да бъде отхвърлено. Ако тази препоръка бъде последвана, "перспективите пред AКTA ще бъдат нулеви, поне що се отнася до ЕС", е записано в документите за предстоящата сесия. Четири други комисии на ЕП - за граждански свободи, промишленост, правни въпроси и развитие - дадоха също препоръка за отхвърляне на документа.

Споразумението, договорено от ЕС, САЩ, Австралия, Канада, Япония, Мексико, Мароко, Нова Зеландия, Сингапур, Южна Корея и Швейцария, трябваше да повиши спазването на правата върху интелектуалната собственост и борбата с онлайн пиратството и с вноса на фалшифицирани стоки.

Също в сряда, 5 юли, се предвижда Европейската комисия, Съветът на ЕС и парламентът да обсъдят информация за незаконните гранични проверки в Шенгенската зона. Дебатът е по повод оплаквания за повторното въвеждане на граничен контрол между страните в свободната от проверки зона.

На 14 юни ЕП спря работата си по пет законодателни проекта в областта на вътрешните работи и правосъдието, докато министрите от ЕС не променят решението си за изключване на парламента от процеса на оценка на действието на Шенгенското споразумение.

ЕП ще разисква днес резултатите от последния Европейски съвет, на който бяха приети решения, свързани със следващия бюджет на ЕС, банковия съюз и фонда за обратно изкупуване на дългове. На 4 юли е възможно да бъде приета резолюция.

Предстои премиерът на Дания Хеле Торнинг-Шмит да представи резултатите от приключилото председателство на ЕС, а кипърският президент Димитрис Христофиас да говори за приоритетите на своята страна начело на Общността до края на годината. Кипърското председателство ще премине под мотото "Към по-добра Европа".

Четирите основни приоритета, заявени от новото председателство, са "Европа на ефикасността и устойчивото развитие"; "Европа с добре работеща и ориентирана към растеж икономика"; "Европа на солидарността и социалното сближаване"; "Европа, близка до своите съседи".

Сред останалите теми на сесията е въпросът за единния патент в ЕС. След 30 години опити ЕС най-после ще има единна патентна система, ако ЕП одобри в сряда споразумението със Съвета на ЕС, постигнато през декември 2011 г.

Новият европейски патент ще бъде много по-евтин и по-лесен за прилагане. Европейската комисия заяви, че когато навлезе новата система, патентът може да струва само 680 евро, в сравнение със средната стойност в САЩ от 1850 евро. Единствено Испания и Италия на този етап не участват в работата по предложението за единен европейски патент, но може да се присъединят по всяко време.

Парламентът ще се занимае и с въпроса за въвеждането на задължителна система за спешни повиквания в автомобилите. Предвижда се до 2015 г. всички нови автомобили да бъдат снабдени с устройства, които да подават автоматично сигнал през номера за спешни повиквания 112 до спасителните служби при катастрофа.

Системата ще ускори пристигането на спешната помощ и ще помогне за спасяването на живот. В мотивите към предложението е отбелязано, че нововъведението ще помогне за спасяването на около 2500 живота годишно и ще намали усложненията от получаваните при катастрофи травми с между 10 и 15 на сто.

Депутатите ще обсъдят и въвеждането на нови тахографи за проследяване на товарните автомобили. Спазването на графиците за шофиране и почивка трябва да бъде по-стриктно и хармонизирано за целия ЕС, според проект на парламентарната комисия по транспорта.

Комисията призовава товарните автомобили да бъдат оборудвани с по-ефективни устройства за запис, а пътните инспектори да получат съответното техническо оборудване за проверка. Така се очаква да се подобри безопасността и да бъде преодоляна нелоялната конкуренция в областта на пътния транспорт.

 

Най-четените