Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

10 от най-големите разочарования в гейминга

Aliens: Colonial Marines – разочарование с много лица

Чак ни хваща яд като си помислим колко добра игра можеше да бъде това, особено като се има предвид, че авторите на Borderlands стоят основно зад нея, поне на хартия (според други слухове голяма част от нея е била поверена на TimeGate Studios, които не се славят с голяма репутация). Очевидно обаче близо шестте години, които разработчиците (при това няколко студиа) прекарват над играта, не са били достатъчни.

Банална история, изкуствен интелект и озвучаване под всякаква критика, разочароващи нива - Aliens: Colonial Marines не е играта по „Пришълци”, която всички фенове на поредицата се надяваха, че ще получат. Тя е кратка (превърта се за около 4 часа), скучна и изпълнена с проблеми.
Red Ring of Death

Windows си има своя син екран - Blue Screen of Death. Конзолата XBOX 360 стряскаше милиони геймъри по света с RROD. Никоя стока не е застрахована от технически неизправности, но по-големият проблем в случая бе реакцията на Microsoft. Компанията се опита всячески да омаловажи проблема и да скрие истинските причини за него. Когато се получиха първите оплаквания, редмъндският гигант бодро заяви, че процентът на засегнатите конзоли е от 3 до 5, което е напълно в стандартните норми за потребителската електроника.

По-късно обаче излязоха сензационни разкрития, че при някои тестове близо 70 от 100 конзоли са давали въпросния RROD. По време на Game Developers Conference 2008 Microsoft се опита да тушира опасенията с мъглявото изказване, че „нивото на дефектните уреди официално е намаляло”. Днес сиатълската компания поддържа, че средното ниво на проблемни XBOX 360 конзоли е около 30 процента, което само по себе си е крайно неприемливо. Независимо изследване на Game Informer показа, че реалното ниво е доста по-високо – около 55 процента. Едва с излизането на Slim ревизията нещата успяха да се променят, но Red Ring of Death безспорно е може би най-неприятното нещо, с което геймърите ще запомнят времената на 360.
Онлайн възможностите на Nintendo Wii

Онлайн геймингът безспорно е сред най-силните черти на последните три поколения конзоли и когато пусна системата през 2005 г., Nintendo закономерно се опита да направи своята Wii конкурентноспособна. За съжаление, японската компания просто прекали с някои добронамерени, но напълно излишни и твърде сложни функции от страх да не наруши традиционно безопасния си за подрастващи имидж.

Вземете например т.нар. Friends codes, чиято цел бе да предпазят по-младите геймъри от контакт с непознати хора, когато влязат в интернет. Безспорно правилна идея и вероятно те са спасили някой и друг хлапак от неприятни изживявания, но тромавият начин, по който се борави с тези кодове отблъсна стотици пъти повече геймъри. За сметка на свръхдосадните Friends codes, на Wii липсваха други много по-полезни опции, в резултат на които Nintendo така и не успя да завземе сериозна част от онлайн гейминга – факт, който се отчита като сериозен пропуск за компанията.
Too Human: чакането не гарантира успех

Too Human е игра, която често се споменава заедно с Daikatana като пример за това как изчакването и отлагането не са добри знаци в гейминг индустрията. Всяка игра има точно определен пазарен прозорец, в който може да се реализира и когато го изпусне, рискува да стане обект на жестока критика и присмех. Too Human го направи по особено зрелищен начин. Първоначалните планове предвиждаха тя да излезе като екшън-приключение на 4 диска за оригиналната PlayStation още през 1999 г. Година по-късно платформата вече стана GameCube, а едва през 2005 г. Microsoft купи правата за играта. Too Human най-сетне излезе ексклузивно за XBOX 360 през 2008 г., но приемът й беше повече от хладен.

На всичкото отгоре студиото Silicone Knights се забърка в голям скандал с Epic Games относно енджина Unreal 3. Недоволни от първоначалните резултати, постигнати с енджина, Silicone Knights се оказали в задънена улица. Студиото не можело да се откаже от проекта, защото ще загуби финансирането на Microsoft, но в същото време нямало право да използва друг енджин заради вече подписан договор. В крайна сметка канадците решили да пренапишат голяма част от кода на енджина, така че полученото да отговаря на нуждите на играта им. Резултатът – дълъг съдебен спор, в който Silicon Kinights и Epic взаимно се обвиняват в десетки нарушения на договора си.
Call of Duty: Black Ops за PC

Да, няма грешка, става въпрос за играта, продала над 5 милиона копия в първите 24 часа от излизането си на пазара. Общите статистики за Black Ops не лъжат, но Treyarch и Activision гузно навеждат глави, когато стане въпрос за версията на играта за компютър. Представете си само как сте очаквали месеци наред този шутър, заделили сте необходимат сумаа пари, за да си го купите и с нетърпение заставате зад монитора, за да видите потенциалната „Игра на 2010 г.”. Само дето си оставате най-вече с гледането, и то не на анимации, а по-скоро на насечени сцени, наподобяващи кадри от зората на анимационното кино.

Разбира се, че Black Ops не е единствената игра, чието излизане е споходено с технически проблеми. От Fallout: New Vegas до Batman: Arkham Knight за РС, със сигурност ще продължаваме да виждаме неоптимизирани заглавия, а кой може да забрави как при дебюта на Age of Conan сървърите масово отказаха, тъй като не можаха да поберат изненадващо високия брой желаещи. Тук обаче говорим за „играта на годината”, за могъщата машина, каквато е Activision и за почти неограничените ресурси, с които автори и издатели разполагат. Когато пускаш продукт с ясната идея, че той е кандидат за влизане в историята на игрите, е недопустимо да не създадеш всички необходими условия за неговото гладко стартиране. Вместо това, Black Ops чисто и просто не можеше да се играе дни наред заради неописуем лаг и проблемни настройки, които съсипаха както сингъл, така и мултиплейър изживяването. За РС геймърите, разбира се. Независимо дали виновник за това е дългата ръка на анти-РС конспирацията или просто става въпрос за сериозно недоглеждане, Black Ops действително влезе в историята на РС гейминга, но само по негативни причини.
Games for Windows Live – спасител, ама друг път

„Спасителят на PC гейминга” – така Microsoft рекламираха своята нова система, която трябваше да ни гарантира единствено и само качество, да направи инсталацията и играта на компютърните заглавия лесна и максимално достъпна. Все едно вкарваме диск в конзолата си и натискаме Play.

Сега, няколко години след своята премиера, това е една платформа, която не представлява нищо повече от досадно затруднение за PC геймърите. Системата е тромава, дразни със своя интерфейс и дори не може да стъпи на малкия пръст на Steam. А по-голямата част от игрите, които се предлагат през услугата Games on Demand, разполагат с изключително дразнещата SecuROM DRM защита, която позволява активирането на игрите до пет пъти всеки месец на каквато и да било хардуерна конфигурация.
Rock Revolution - един от най-безсрамните клонинги

Едно безсрамно копие на Guitar Hero, което, въпреки че имитираше може би най-популярната музикална игра за всички времена, успя да продаде едва 3000 бройки за един месец. Иронията в случая е, че Guitar Hero от своя страна е копие на излязлата само в Япония Guitar Freaks и разпространявана от Konami – същите, които пускат и Rock Revolution.

Сега жанрът на музикалните игри е в застой, така че спокойно можем да кажем, че за времето си Rock Revolution е била напредничава по свой собствен начин и дори е изпреварила развитието на нещата.
APB: All Points Bulletin - MMO за 3 месеца

За никого не е тайна, че в първите месеци след премиерата си едно MMORPG винаги е преследвано от десетки технически проблеми. Играчите знаят това. Разработчиците също. Последните впоследствие правят всичко възможно, за да закърпят положението колкото се може по-бързо с поредица от пачове. Не и с APB: All Points Bulletin.

След дългогодишно очакване играта най-накрая излезе на пазара през юни тази година. И издържа точно три месеца. Realtime Worlds загина и отнесе със себе си и своя проект, който дори надмина по катастрофален провал Tabula Rasa, която отвори сървърите си през ноември 2007 г. и ги затвори през февруари 2009 г. По-късно APB беше пусната наново с Free-to-play бизнес модел и ново заглавие – APB: Reloaded, но така и не сбъдна големите очаквания, възлагани на нея.
Недоразумението Kinect

Когато преди малко повече от 3 години се появи на пазара, сензорният контролер Kinect се продаваше невероятно бързо и се превърна във феномен, който генерира страхотен интерес без реално да предлага интересни игри. Сериозните геймъри открито се мръщеха на аксесоара, но шефовете на Microsoft бяха готови да го преглътнат, стига сензорът да бъде в състояние да привлече тълпи нови кежуъл потребители, както направи това преди години Wii. Нищо подобно обаче не се случи и Kinect много бързо се превърна в ненужна екстра.

Изваждането му от XBOX One през пролетта на 2014 г. със сигурност заби може би последния пирон в ковчега, защото осъзнавайки че разпространението му ще бъде значително ограничено, дори и малцината разработчици, които имат желание да го ползват в игрите си, бързо загубиха ентусиазъм. Да не говорим, че решението на Microsoft остави горчив вкус в устата на мнозинството от онези 5 милиона души, които си купиха конзолата досега на по-висока цена и с безсмислен аксесоар, който няма да ползват.
Хакването на PlayStation Network

Днес почти ежеседмично четем за хакнати бази данни и изтекли пароли и лични данни, но пробивът на PlayStation Network през април 2011 г. бе безпрецедентен в света на гейминга. Ставаше дума за огромен брой адреси, пароли и номера на кредитни карти на потребители на PlayStation Network, както и тези на Qriocity, която предоставя аудио и видеофайлове онлайн. По онова време Playstation Network и онлайн услугата Qriocity имаха повече от 75 млн. потребители в 59 страни в целия свят.

Правителствени агенции по цял свят изразиха загриженост във връзка с кражбата и заради това, че Sony предупреди с цяла една седмица закъснение своите потребители. Прекъсването на услугата продължи 23 дни и като компенсация Sony предложи 30 дни безплатно членство в програмата PlayStation Plus за всички абонати на PSN.

Обикновено класации се правят за най-хубавите, най-големите и най-успешните заглавия и компании.

Ние обаче ще потърсим моментите в гейминг индустрията, за които дизайнери и издатели не искат да си спомнят - а именно, най-големите и откровени разочарования в гейминга.

Фиаското около прехваленото космическо приключение No Man's Sky ни дава добър повод да го направим, защото историята изобилства от примери за недомислени игри, конзоли и проекти в гейминга, очаквани с нетърпение, но по една или друга причина оказали се много под очакванията.

 

Най-четените