Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Лукойл" държи над 90 на сто от данъчните складове за бензин

"Лукойл" държи над 90 на сто от данъчните складове за бензин Снимка: Getty Images

"Лукойл Нефтохим" и "Лукойл България" държат над 90 на сто от капацитета на данъчните складове за бензин. Данните се отнасят за периода 2014-2015 г. Това обяви бившият депутат от Реформаторския блок Петър Славов, който заедно с колегата си Мартин Димитров спечели дело срещу Министерството на финансите за разкриване на информацията за собствеността на данъчните складове.

"През 2011 г. се знаеше, че две дружества контролират около 80 процента от капацитета на данъчните складове за горива - "Лукойл" и "Нафтекс". Това, което научаваме през 2015 г. е, че всъщност на едно от тези две дружества ("Нафтекс") лицензът е отнет и то вече няма такива складове. В момента, по сметки на нашите експерти, първото дружество ("Лукойл") контролира около 92% от капацитетите при бензините и 82 процента при дизеловото гориво", каза Петър Славов.

По думите на Славов: "от вероятен картел ситуацията се е променила към дружество с ясно изразено господстващо положение, близко до монопола".

Той обяви, че "Нова република" ще сезира Европейската комисия чрез евродепутата Светослав Малинов да започне процедура по "изясняване на ситуацията и разбиване на картела, монопола или каквото се наблюдава при данъчните складове".

Бившите депутати от Реформаторския блок са подготвили законопроект, който облекчава режима за създаване на данъчни складове и улеснява по-малките търговци на горива.

През 2016 г., когато КЗК започна производство за установяване на картел на пазара на горива, Комисията изрично посочи, че основният проблем в сектора е свързан с административните спънки пред доставчиците, които искат да притежават свои данъчни складове.

Условията за отварянето на такъв склад включват уставен капитал от 500 хиляди лева и гаранции до 30 милиона лева за дължим акциз. Тогава КЗК отправи препоръки за законодателни промени за облекчаване на достъпа до данъчни складове.

Предпоставките за картел на пазара на търговия на дребно идва от монопола върху акцизните складове. КЗК не се е концентрирала върху този въпрос. Тя трябва да започне ново разследване в сектора на акцизните складове, каза Трайчо Трайков по време на пресконференцията.

Той призова Министерски съвет да "вземе на ръчно управление данъчните складове" и да определи пределни цени на услугите им.

"Допускаме, че ще възникне ситуация, в която цената за всички ще бъде една, но монополният собственик ще каже "Няма повече капацитет". Затова държавата трябва да предвиди капацитет през държавни складове, за да поемат услугата, която монополният собственик не може да осигури", каза Трайков.

КЗК има право да наложи санкции до 10 процента на годишния оборот на нарушителите до отстраняването на проблема. В този случай става въпрос на 600 милиона лева, посочи още бившият енергиен министър.

 

Най-четените