Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Каспийско море - новият "магнит" за луксозни круизи

Един руски кораб иска да завладее този капризен пазар Снимка: iStock
Един руски кораб иска да завладее този капризен пазар

Писна ли ви да гледате снимки на хора, които отмарят по бреговете на Карибско море? Може би вече сте били на Средиземно море и не сте особено впечатлени?

Посетили сте фиордите в Аляска и балтийските столици и ви се иска нещо ново и различно?

Едно неочаквано място може би ще е следващата хитова дестинация за феновете на луксозните круизи, които непрекъснато искат да покоряват нови хоризонти.

Единственият проблем е, че този водоем е изцяло заобиколен от земя и то такава, на която се намират някои от най-недружелюбните държави в света. Но пък за много от запалените пътешественици именно в това е чарът.

Каспийско море е известно като най-големия източник на скъп черен хайвер. То е изцяло вътрешен водоем и всъщност петте държави, които го заобикалят -Азербайджан, Русия, Казахстан, Туркменистан и Иран - до ден-днешен не могат да решат категорично дали наистина е море.

Десетилетията спорове обаче са на път да приключат, а морето да се превърне в дестинация за скъпи круизи.

И все пак - море ли е, или езеро?

Въпросът дали Каспийско море е море или езеро не е проблем само от областта на семантиката, но и от геополитиката и дипломацията. Преди разпада на Съветския съюз през 1991 г. само две държави имат излаз - СССР и Иран. Само че след това за богатите на ресурси води започват да претендират пет държави, които изпадат в сериозен диспут.

Залозите са големи - в Каспийско море живее есетрата, която дава най-скъпия червен хайвер, макар че в момента риболовът й е обект на известни рестрикции. Освен това се предполага, че вътре има залежи от около 50 млрд. барела петрол и 290 трилиона кубични метра природен газ.

Ако водоемът се определи като море, тогава според международните закони морското дъно се разделя спрямо дължината на бреговата ивица на всяка държава. Подобно разпределение би облагодетелствало най-много Казахстан и би ощетило най-вече Иран.

Ако обаче е езеро - морското дъно ще бъде разделено по равно.

През август 2018 г. лидерите на петте страни се срещат в казахстанския крайбрежен град Актау и подписват международно споразумение, което гарантира на всяка страна по 24 км суверенни води и 16 км зона за риболов. Оттам нататък водите се смятат за общи.

Така Каспийско море придобива специален законов статут и затова официалното му провъзгласяване за море или езеро се отлага. Въпросът как ще бъде разпределена подводната му територия може да остава неразрешен, но за сметка на това водите му вече са отворени за нови туристически възможности и най-вече круизи.

В Астрахан, руски пристанищен град на устието на река Волга, вече се строи чисто нов круизен кораб, наречен "Петър Велики". Той ще има 155 каюти и капацитет от 310 пътници. Корабът трябва да бъде спуснат на вода това лято, въпреки че още няма точна дата или билети в предварителна продажба.

Собственик е Московската компания за речно плаване, която казва, че планира пътешествия от по две и три седмици по бреговете на Каспийско море.

През това време туристите ще обиколят и петте крайбрежни държави.

Нещо повече, размерите и дизайнът на кораба ще му позволяват да се движи и по вътрешните речни канали на Русия. Така той няма да е "закотвен" само в Каспийско море, а ще може да стигне и до Балтийско и Черно море.

Въпреки че все още няма официална програма за плаването на "Петър Велики", според руските и азербайджанските медии корабът ще редува круизи в Каспийско море през зимата и обиколки по Волга между Москва и Санкт Петербург през лятото. Възможно е да предприема обиколки и в Черно море и дори да достигне бреговете на Грузия и Турция.

Най-вероятно това ще е първата от многото оферти за круизи, макар че има още доста работа за вършене по туристическата инфраструктура в региона.

Всъщност речните круизи са добре разработен бизнес в Русия и доста от местните туроператори предлагат подобни пътешествия. Руските реки дори са вдъхновили световен бранд за круизи - "Viking Cruises", който сега е основен играч в туризма с луксозни пътешествия. Фирмата е основана от норвежки предприемач, който е започнал да предлага речни обиколки в Русия през 90-те години на миналия век.

"Viking" държи силни позиции в Русия и отбелязва 12 хил. туристи за 2018 г. Ако се премести в Каспийско море, това ще отвори нови хоризонти пред руския туристически бизнес не само за "викингите", но и за конкурентите им. Макар и да не са толкова популярни, колкото обиколките в открито море, круизите в езера вече имат традиции в по-зрели пазари като този в Северна Америка например.

Корабите, които обслужват тези пътувания, обикновено са по-малки, а самият круиз е по-ориентиран към опознаването на природата и историята в региона. Освен това плавателните съдове са удобни, включват страхотна храна, често с местни специалитети, но ги няма аквапарковете и другите атракциони. Акцентът е върху самите пристанища.

Със своите 370 хил. кв. км Каспийско море е по-обширно от всичките пет Големи езера на Северна Америка взети заедно.

Към това може да се прибави и разнообразието от екосистеми и цивилизации, разположени по бреговете. Пасажерите няма да страдат от липса на забележителности по време на обиколката си.

Те ще се насладят на чара на азербайджанската столица Баку, както и на древни градове като Дербент, който е в южната част на Русия, и на субтропическата ривиера на Иран.

Един от недостатъците обаче е, че за подобно пътуване се изискват визи.

Така или иначе пътниците на новите круизи най-вероятно ще са в по-голямата си част руснаци, а след тях ще са жителите на другите каспийски държави.

Въпреки това туроператорите очакват силен интерес към пътуванията и следят с интерес и нетърпение кога "Петър Велики" ще бъде готов.

Може би затова съвсем уместно корабът е кръстен именно на императора, който през XVIII век завладява голяма част от каспийския регион.

Сега остава да видим дали "Петър Велики" в наши дни ще завладее капризния пазар за скъпи круизи.

 

Най-четените