High Life - Секс, фантастика и Робърт Патисън | webcafe.bg
Filmcafe logo

High Life - Секс, фантастика и Робърт Патисън

лебовскиFilmcafe по BBC
22.10.2018, 17:53 (обновена 24.10.2018, 08:33)

Филмът на Клер Дени успява да докосне човешката психика

Робърт Патинсън, sci-fi и секс в космоса - ако някога въобще дръзката режисьорка Клер Дени би направила опит да достигне по-комерсиалната аудитория, то това ще е High Life - последният й засега филм.

Обратното също е в сила. След като се появи в поредицата Twilight, Патисън търси роли в по-малки и по-арт ориентирани продукции, за да се утвърди като сериозен актьор (а не просто като вампира, който блещука). Засега планът му сработва добре.

Досега той се е появявал в мрачната приказка за бъдещето на режисьора Дейвид Кроненбърг Cosmopolis, както и в често подценявания Maps to the Stars, а наскоро влезе в непознаваемата роля на дребен престъпник в Good Time на Бени и Джош Сафди, с което си спечели похвалите на критиците.

Сега е ред на Клер Дени да използва присъствието му на екрана, за да разкаже своята история.

High Life e първият филм на Дени на английски език. Действието в него се развива на космически кораб, пълен със затворници, изпратени на почти сигурна смърт, а целта им е да изследват една черна дупка.

Независимо от звездния кастинг и от научно-фантастичната концепция, Дени и тук изразява гневната си гледна точка спрямо човечеството. High Life е провокативен, зловещ и най-вече странен.

Но дори и в най-преднамерено загадъчните си части, до голяма степен усещането се дължи на великолепната игра на Патисън.

Неговият персонаж, Монте, и едно бебе, наречено Уилоу, което е много вероятно да е дъщеря му, са последните оцелели от кораба. Това виждаме в началото на филма - Монте пуска телата на мъртвите си колеги в тъмнината на Космоса.

Героят на Патинсън излежда едновременно примирен, но същевременно и целеустремен да свърши това, което трябва. Въпреки прекъсната връзка със Земята, той продължава задачата си, а междувременно се опитва да възпита и детето да бъде добър човек.

Декорът на филма е самият кораб - минималистични дизайни в сиво и бежово, в които сенките играят ключова роля за създаването на едно студено и отдалечено усещане у зрителите. На фона на това изпъкват чисто емоционално топлите сцени, в които Монте играе с Уилоу. В реалния живот бебето е дете на един от най-добрите приятели на Патисън, което вкарва допълнителна достоверност на самите сцени.

Във филма Дени си играе с времевите линии - моменти от миналото и настоящето се прескачат, създавайки допълнително напрежение, което да държи зрителите. Сюжетът не е силната страна на този филм. Режисьорката създава наратив, който много повече отразява безпокойството на героите, отколкото да разказва отделна история. Иначе казано - тук не е важно какво се случва, а как се случва и как влияе на героите.

Всички затворници на кораба са осъдени или на смърт, или на доживотен затвор. Пред тях е поставена алтернативата да се включат в тази почти сигурно смъртоносна мисия, но без да осъзнават, че ще бъдат използвани като опитни мишки от лекаря на борда - Дибс (Джулиет Бинош), която също е осъдена.

Сексът с други хора на борда е напълно забранен, но това не важни за самостоятелните изпълнения, дори напротив. Мъжете са приканвани да предоставят на д-р Дибс "проби" за експериментите й. А когато Монте отказва, тя започва да го нарича монах и коментира, че целомъдрието ще го направи силен.

Технически, High Life е филм за въздържанието от секс в Космоса, а Дени използва това самоналожено ограничение, за да изследва желанието и самотата сред тълпата от хора. Повечето престъпления на затворниците така и не се разкриват, но самите персонажи говорят за себе си. Отново тук действието отстъпва на ефектите.

В интерес на истината този филм дори няма нужда да е поставен в Космоса. Неговото значение тук не е толкова осезаемо, колкото например е например в 2001: A Space Odyssey или в Gravity. Неговата роля е просто да подчертае самотата и изолираността.

Изолираната обстановка позволява на Дени да се съсредоточи върху същността на човешкото поведение, темите за любовта, вината и желанието, които досега винаги са били в основата на нейната дълга и успешна кариера като режисьор.

Не се заблуждавайте, филмът е тежък и определено не е за всеки вкус. Под всичко това обаче се крие наистина силен емоционално краен продукт, който ще ви накара да чувствате.

Oще: high life  жулиет бинош  клер дени  космос  робърт патисън  филм  филми 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.