Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Освен ако Илон Мъск не сътвори чудо..."

Инвеститори предупредиха, че компанията се намира на крачка от фалита, "освен ако Илон Мъск не сътвори чудо до края на годината".
Инвеститори предупредиха, че компанията се намира на крачка от фалита, "освен ако Илон Мъск не сътвори чудо до края на годината".

Tesla изтегля от пазара почти половината от всички автомобили, които компанията е произвела досега. Причината: корозия на болтове, която може да доведе до затруднения в кормилното управление.

Засегнати от дефекта са 123 000 автомобила от серията Model S. Признанието за техническия проблем идва в изключително неподходящ период за компанията на Илон Мъск.

Акциите на Tesla изгубиха 1/3 от цената си през последните няколко седмици заради серия от проблемни новини: затрудненията в производството на Model 3 не са отстранени, федералните власти разследват тежка катастрофа, довела до смъртта на шофьор в Model X с автоматичен режим на управление, а междувременно инвеститори предупредиха, че компанията се намира на крачка от фалита, "освен ако Илон Мъск не сътвори чудо до края на годината".

Реалността най-после ще бъде осъзната, коментира пред NBC Джо Филипи, дългогодишен анализатор на търговията с акции на автомобилната индустрия на Уол Стрийт. Той предупреждава, че обезценяването на акциите на Tesla може и да продължи.

Само за последния месец главният изпълнителен директор на компанията Илон Мъск е загубил 17% от личното си богатство заради проблемите с компанията.

Дори лекият ръст от възстановяването на търговията с дялове на Tesla в четвъртък беше изтрит след информацията за изтеглянето на дефектните Model S.

В писмо до клиентите си Tesla предупреждават, че всички 123 000 модели от серията, произведени преди април 2016 г., са комплектовани с кормилни болтове, за които има риск от извънредна податливост на корозия. В някои случаи са елементите могат да се спукат или изцяло да излязат от строй.

Няма данни за наранявания или инциденти поради проблеми с този компонент, казват от Tesla, но обръщат внимание, че дефектът може да доведе до пълна загуба на функционалността за леко управление на волана.

"Най-вече това прави колата по-трудна за управление при ниски скорости или при паралелно паркиране, но фактически не влияе върху контрола при шофиране с висока скорост, където е нужна незначителна сила при управлението на волана", се казва в съобщението на Tesla.

Това е третият случай, в който производителят на електромобили изтегля от пазара седаните си заради нужда от допълнителни технически настройки. Допълнителни проблеми обаче бяха създадени заради единични случаи на тежки катастрофи с Model S и Model X.

През 2016 г. бивш морски пехотинец загина при катастрофа - разследването показа, че системата "Автопилот" на Tesla е допринесла за нещастния случай. В началото на 2018 г. отново постави под съмнение готовността на автономното управление на Tesla, след като автомобил се блъсна в пожарен автомобил на магистрала край Лос Анджелис. Преди броени седмици бе регистриран пореден фатален инцидент - шофьор загина при удар на Model X в бетонена стена край магистрала в Калифорния.

Основната версия за катастрофата е свързана с липсата на задължителната предпазна мантинела, която или е отстранена, или е смазана при предишен инцидент и не е възстановена.

Стана ясно още, че системата за автопилот на електрическия SUV е била включена и е дала няколко визуални и звукови сигнали, че шофьорът трябва да поеме контрол. Ръцете му не са засечени на волана 6 секунди преди фаталния сблъсък.

Въпреки това инвеститорите реагираха с рязък спад на цените на акциите на Tesla.

Причини за притеснение не липсват - особено заради трудностите в производството на новия Model 3. Моделът е от критично важно значение за дългосрочните финансови показатели на компанията.

Доскоро Tesla се възползваше от свръх оптимистична пазарна оценка, която обикновено е запазена за технологични компании като Google и Apple. Инвеститорите залагаха на дългосрочните възможности за увеличение на приходите, когато производствената система на Tesla се усъвършенства и започне да отговаря на високото търсене.

За последната година компанията загуби 2 млрд. долара и похарчи около 3,4 млрд за капиталови инвестиции. През ноември 2018 г. предстои падежа на заем от 230 млн. долара, а през март 2019 г. ще станат изискуеми други 920 млн. Това кара инвеститорите да смятат, че скоро Tesla ще трябва да привлече нов капитал, за да не остане без средства.

Мъск се опитва да запази репутацията на Tesla, като се концентрира върху смели планове за бъдещето - с електрически полуавтономни камиони, пикапи и високоскоростни електромобили. Потопът от негативни новини обаче хвърля тежка сянка на съмнение доколко Tesla ще успее да удържи конкуренцията на компании като Hyundai, Volkswаgen, GМ и др.

 

Най-четените