Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Vauxhall ли ще е следващата жертва?

Британското поделение на Opel - Vauxhall може да последва съдбата на Opel
Британското поделение на Opel - Vauxhall може да последва съдбата на Opel

Раздялата на гиганта GM със Saab не доведе до нищо добро шведската автомобилна марка, която все още си търси нов собственик и перспективите не са особено радостни.

Дали пък британският Vauxhall няма да е следващата жертва, особено ако се реши, че марката тежи на врата на европейският гигант Opel, който има да води собствени битки, за да не товари бюджета на GM.

Още през 2010 предупредителните сигнали бяха налице - във Великобритания 80% от продажбите на Vauxhall покриваха сделки на компании, които купуват служебни коли или такива, които купуват автомобили за даване под наем. Vauxhall е марката с най-висок процент такива продажби. Обикновените клиенти изчезват.

Продажбата на флоти и на рентакар компании означава едно - ниска печалба, дори има сделки и без печалба. За всяка една марка това е бедствие - частните клиенти не са привлечени към автомобила, Vauxhall вече не им предлага емоция.

И това е само част от нерадостната картина в GM, гигантът който успя да се спаси от крах, благодарение на парите на американските данъкоплатци. Справка - според някои източници, от 1999 насам GM Европа е регистрирал загуба в размер на 8,8 милиарда лири. В Европа моделите на Opel се продават с около 10% по-ниска цена от преките им съперници с марката VW. Когато обаче се стигне до реални сделки, отстъпката може и да е по-голяма.

Времената са трудни и за Opel. Компанията е в капана на високите разходи за производството на своите автомобили и ниските им продажни цени. Според едно изследване на Bloomberg, компанията ще се опита да потърси решение на проблема по интересен начин - моделите на Opel ще получават по-богато и високо технологично оборудване, за което клиентите ще плащат допълнително. Типичен пример за това са адаптивните светлини - струват около 2000 евро допълнително, но са полезен помощник, който осигурява досег до високите технологии в масовия клас автомобили.

Според мен, това няма да донесе очакваните резултати. По-лошата новина за Vauxhall/Opel е налагането на Chevrolet като сериозен играч на автомобилния пазар в Европа. Резултатите на Chevrolet за първата половина на 2011 показаха, че марката регистрира своеобразен феномен - 2,35 милиона продадени автомобила в цял свят, което е най-доброто постижение в 100-годишната история на марката.

Малко преди края на 2011 се очакваше общите продажби на GM за годината да са 8,56 милиона автомобили. Може би не е далеч денят, в който продажбите на Chevrolet ще формират 50% от всички продажби на GM. И още нещо, ако Chevrolet беше самостоятелна компания, то тя щеше да е №6 или 7 в света.

По-голямата част от инженерното развитие на моделите на Chevy е дело на впечатляващия с размерите си център в Южна Корея - GM-DAT. Изграден върху останките на някогашния амбициозен местен производител Daewoo. Там в момента инженерите на компанията довършват новата глобална платформа на GM за производство на следващото поколение модели, като се очаква пионер в това отношение да е новата Corsa.

Успехът на Chevrolet се подсилва и от факта, че в този случай наистина става въпрос за марка със световно присъствие. Марка, чийто пазарен дял расте на най-различни пазари - в Аржентина, Дания и ЮАР. През 2011 продажбите на Chevy в Китай скочиха с 15%, а в Русия - с 54%.

Chevrolet Cruze - съперник на Ford Focus и VW Golf, постигна 330 000 продажби в цял свят за първата половина на 2011. Като излязат данните за отминалата 2011, най-вероятно Cruze ще може да се бори с постиженията на Golf, което е достойно за уважение.

Марката лансира хечбек версия на Cruze, както и MPV модел - Orlando, а те се оказаха правилно позиционирани към по-платежоспособни потенциални клиенти на Chevrolet. И растежът продължава.

Което за Vauxhall означава само проблеми - британската марка или трябва да продава по-скъпо, за да се бори с VW или да се състезава за клиенти с Chevrolet под шапката на GM. И в двата случая ще загуби, при това тези загуби ще струват скъпо.

Така че, според мен, въпрос на време е да се сбогуваме с Vauxhall, както и да видим какво ще предприеме Opel.

 

Най-четените