Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Смъртта на кинолентата по Киану Рийвс

Рийвс е силно увлечен по бойните изкуства, затова засне  "Man of Tai Chi", вдъхновен също така от "Матрицата" Снимка: Getty Images
Рийвс е силно увлечен по бойните изкуства, затова засне "Man of Tai Chi", вдъхновен също така от "Матрицата"

От „Матрицата" до „Скорост", непроницаемият Киану Рийвс остава една от най-големите знаменитости на Холивуд. Канадецът се изяви и като продуцент - с документалния филм за смъртта на класическата кинолента "Side by Side", който наскоро бе показан отново в Лион, Франция.

„Това е фестивал, който пази миналото, почита го, но същевременно продължава разговора за бъдещето", коментира Рийвс за престижния кино-форум в родния град на братята Люмиер, където бе поканен да представи своя труд.

Там 50-годишният актьор зададе няколко въпроса: „Дали това е краят на кинолентата? Дали умира онова кино, онзи начин на правене на кино, с който започна моята кариера през 1983 година? Всичко ли ще бъде дигитално?".

Той изследва процес, който на пръв поглед е естествен - дигитализацията на седмото изкуство и загърбването на старите технологии, които обаче го превърнаха в задължителна съставка на нашето ежедневие. Заглавието на "Side by Side" подсказва, че лентовото и дигиталното кино не би трябвало да се самоизключват, а точно обратното.

В крайна сметка Рийвс стига до извода, че добрата стара филмова лента ще изчезне до пет години

Филмът "Side by Side", режисиран от Кристофър Кенeли, е от 2012 година и се основава на интервюта на Рийвс с известни имена на филмовата индустрия, сред които Мартин Скорсезе, Стивън Содърбърг, Дани Бойч, Ларс Фон Триер и Дейвид Линч, които разказват какво са преживели, боравейки с прословутата 35-милиметровата кинолента и описват бъдещето.

„През 70-те и 80-те години на миналия век се говореше за демократизация в разказването на истории. Тогава видеото ставаше популярно и много творци имаха възможност да се извяват. Смятам, че дигиталното кино е просто различен начин да го направиш. Уважавам новите технологии, те са продължение на този процес, но аз все още вярвам в идеала за кино върху 35-милиметров носител. Филмовата лентата трябва да остане една от възможностите за режисьора", убеден е Киану Рийвс.

Главният персонаж в „Матрицата" признава ,че технологиите съкращават време и усилия на много хора, но в същото време крадат от магията на седмото изкуство и обаянието на образите в него, чрез които то печели публиката, особено когато говорим за зрелищните блокбъстъри.

"Ходенето на кино означаваше съвсем друго нещо. На снимачната площадка настроението, атмосферата бяха много различни", разказа Киану Рийвс. Вече няма нужда да чакаш един ден, за да видиш какво си заснел. Всичко е незабавно, моментално. „Искам да знам какво печелим и какво губи в тази трансформация", настоява той.

Минало и бъдеще

Както може да се досетите, мненията са полярни. Например Джордж Лукас, създателят на космическата сага „Междузвездни войни има друго обяснение: „Кинолентата е изобретение на 19 век. Ние сме достигнали предела на фотохимичния процес - толкова, колкото изобщо някога е можел да достигне".

На обратното мнение е Мартин Скорсезе, според когото единственият начин, по който може да сме сигурни, че движещ се образ може да се запази след 60 или 70 години напред във времето, е добрият стар целулоиден филм. Иронично, нали.

 

Най-четените