Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Идва нова, но опасна икономика

Все повече млади хора избират дом под наем
Все повече млади хора избират дом под наем

Собствеността на недвижими имоти губи територии в полза на наемите, а нови онлайн услуги като Airbnb, Rent the Runway, Zipcar и TaskRabbit - както и безброй други в много различни ниши - положиха основите на възхода на "икономиката на наемането и споделянето".

Сега "вземането под наем" се превръща в новото "притежание", твърдят пазарните стратези от ConvergEx Group, които предупреждават, че цунамито от ефекти от подобна тенденция може да доведе до "катастрофа".

Кризата кара хората да търсят начини да избягват покупките

"Хората от всички демографски групи се струпват в услуги като Airbnb, Taskrabbit и Bag Borrow or Steal, поради една основна причина - наемането и споделянето им позволяват да живеят живота, който желаят, без да харчат над възможностите си", пишат стратезите.

Не всички го правят съзнателно. Всъщност, ниските доходи (или пълната им липса) гарантирано заставят много потребители да наемат, а не да купуват. И все пак, това се превръща и в своеобразна мода. Потребителите или не желаят, или не могат да си позволят скъпите покупки - независимо дали става дума за къща за 500 000 евро или супер модна рокля за 500 евро.

Стратезите дават прогнози, според които икономиките на "споделянето" и на "наемането" ще генерират около $3.5 млрд. печалби през 2013 г., като в следващите години тенденцията ще се запазва, а доходите от тях ще растат и ще достигнат $110 млрд.

Кой е виновен за тази тенденция?

В случая имат роля няколко основни ефекта, поне ако вярваме на анализите на ConvergEx. Това са спукването на балона на недвижимите имоти и огромният ръст на частните фалити; по-ниският разполагаем доход, тъй като ръстът на заплатите в годините на криза е рядък и непостоянен, ако изобщо го има; и появата на нови приложения и уебсайтове в последните години, които дават повече възможности за наемане и споделяне на наличните блага.

"Потенциалните последици от наемането/отдаването под наем като дълготрайна тенденция обаче са притеснителни: наемането и споделянето би могло да доведе до по-ниски продажби на недвижими имоти (и в резултат на това да занижи и цените на имотите, както и нетното имуществено състояние на населението), както и да намали продажбите на автомобили и стоки за масово потребление," обобщават ConvergEx.

Трайните дългосрочни ефекти от това също може да са катастрофални. Нагаждането към потребител, който не е склонен непременно да купува, а по-скоро би предпочел да наема, би наложило трайна промяна в структурата на производството, продажбите и дори заетостта.

Всичко интересно в икономиката се случва около маржовете, така че ако многобройни клиенти избират да наемат апартамент, вместо да купуват къща, или да се ограничат до програма за споделяне на автомобили, вместо да си купят нова кола, търсенето на нови къщи и коли логично спада.

Дори още по-притеснителни от самия възход на наемането и споделянето са базовите причини, каращи потребителите да наемат и споделят все повече

"Породената от кризата икономика на наемане и споделяне може да има ефект, сходен с този на Голямата депресия, в който психиката на потребителите се изкривява и те са склонни непрекъснато да си представят най-лошите възможни варианти за бъдещето," твърдят анализаторите.

"Скорошната рецесия очевидно отглежда поколение от "наематели" и "споделящи" (но не и "спестяващи"), които се опасяват от потенциално рискови инвестиционни инструменти и се въздържат от инвестиции като цяло. Сегашните тенденции за урбанизация може би са първият признак за това: градовете в крайна сметка са и център на икономиката на наемането и споделянето."

Ето защо наблюдението върху поведението на генерацията на новото хилядолетие - често определяна като хората, родени между началото на 80-те години и първите години след 2000 г., ще е от решаващо значение за улавянето на тези тенденции.

Спасението на икономиката е в ръцете на сегашните студенти и дипломанти

"Икономиката на наемите вероятно ще процъфтява поне още известно време, докато това поколение изплаща студентските си заеми и си търси по-добре платени работни места", констатират от ConvergEx.

Но когато те наближат своята 30-ата годишнина, не е проява на прекален оптимизъм да приемем, че те все пак ще се решат да направят скъпите, мащабни покупки, които по-рано не са могли да си позволят. Някои от тях ще си останат наематели за цял живот, естествено, но мнозина ще узреят до това да оценят плюсовете на притежанието.

 

Най-четените