Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дилемата Second hand

Темата с автомобилите втора ръка нашумя напоследък, след като в новините се появи някакъв министър, който обясни, че 82 автокъщи ще продават такива коли с гаранция.  Да, те щели да бъдат по-скъпи, но клиентите ще са по-добре защитени... Снимка: Sofia photo agency
Темата с автомобилите втора ръка нашумя напоследък, след като в новините се появи някакъв министър, който обясни, че 82 автокъщи ще продават такива коли с гаранция. Да, те щели да бъдат по-скъпи, но клиентите ще са по-добре защитени...

Да речем, че сте събрали прилична сума пари, поне за българските стандарти, няма да уточняваме точно колко, и искате да си купите нов автомобил.

Нов като напълно нов или само нов за вас?

На пръв поглед безобиден въпрос, който обаче отваря вратата към цял нов свят, който може да бъде изпълнен с приятни преживявания или ужаси, дошли сякаш от финансовия ад.

Откакто съществува нормален пазар на нови автомобили у нас, играчите на него не успяват да решат една особена дилема, която редовно тормози съня на българина, успял да отдели настрани някой лев.

Дали да си купи „обикновена" нова кола или да инвестира сумата в по-засукан, лъскав и мощен продукт, обикновено, дело на германското или италианското автомобилостроене, чрез който да погали самочувствието си и да се опита да си подобри имиджа.

И в последните години, отговорът на дилемата е все повече в полза на автомобила на старо - този пазар е в пъти по-голям от пазара на нови автомобили. Причините за това са много, но не те са темата на този материал.

Дълги години пазарът на употребявани автомобили у нас беше близо до положението, в което държавата „дереше" търговци и клиенти с измислени такси - като акциза за мощност над 163 конски сили и в същото време не полагаше никакви усилия за нормализирането на този бизнес.

Което доведе до това, което обикновено се случва в бизнес, където правилата са само за украса и контролът липсва. Странни икономически субекти, предлагани на стока, при която изричното указване „с гарантиран произход" е екстра, липса на гаранции, липса на история на продаваните автомобили и т.н. Това не означава, че няма търговци, които се опитват да работят на светло и да спазват правилата и можем само да се надяваме, че броят им ще се увеличава.

Темата с автомобилите втора ръка нашумя напоследък, след като в новините се появи някакъв министър, който обясни, че 82 автокъщи ще продават такива коли с гаранция.  Да, те щели да бъдат по-скъпи, но клиентите ще са по-добре защитени.

Дяволът е в детайлите

Дотук всичко е вярно, но дяволът е в детайлите, нали знаете. Още на другия ден, от другата страна - други автокъщи ревнаха, че не може да дават гаранции защото това било смешно!?! Незнайно защо, а репортерите така и не попитаха въпросния министър какво ще покрива гаранцията, което е важно за всеки един купувач.

Автомобилите втора ръка в нормалните държави се продават с гаранция, като изключение е случаят, когато си купувате колата от физическо лице - нейният досегашен собственик.

Ако купувате от автокъща или дилър на нови/употребявани автомобили, то гаранцията е задължителен елемент и изрично се посочва какво покрива тя. В Германия гаранция не дават автокъщите, които се държат от хора с руски и сръбски имена и клиентите им са такива...

Със сигурност, гаранциите ще си пробият път - първо при по-скъпите автомобили и едва ли ще стигнат до най-евтините. Но пазарът има още много да работи, за да стигне до нормалното си положение. Защото у нас все още залежават коли, за които са плащани налози и такси отпреди приемането ни в ЕС. Тези коли, на какви цени ли се продават?

И подобно на пазара на имоти, тук също стагнацията е сериозна, макар и да не е точно като през миналата година, когато сделките никакви ги нямаше. Сега дори се появяват някои по-смели представители на бизнеса, които заявяват, че обмисляли да вдигат цените защото интересът към употребяваните коли се покачвал.

Бизнесът пак може да потъне в зимен сън

Още двама-трима такива умници и бизнесът пак може да потъне в зимен сън. Защото цените на употребяваните автомобили няма как пак да тръгнат нагоре. Или ако това стане, то парите от това увеличение няма да е за българските търговци. Най-простото обяснение на това се крие във факта, че българският пазар на употребявани автомобили има много мощен регулатор - големите пазари на коли втора ръка в Германия, Италия, Холандия, Австрия, Франция, та дори и Испания, въпреки че е далеч. И в интернет се вижда огромната част от офертите на тези пазари - цени, състояние на автомобилите, пробег, забележки и т.н.

Няма как да надуваш тези цени, защото, както знаем, по-добре ориентираните купувачи винаги сравняват цените у нас и в чужбина. А и има такива, които като усетят, че у нас се опитват да им продават нещо, което не струва толкова много, те просто си го поръчват от чужбина - пак ще платят повече, но не на тукашните тарикати.

Всеки иска да кара хубав автомобил, не всеки може да си позволи обаче той да е нов. Но търговията с употребявани автомобили тепърва ще става интересно място за купувачите и не толкова за търговците. Защото правата на купувачите ще растат, този пазар ще е изцяло техен, а продавачите ще трябва да поемат непривични за тях задължения (засега и то не за всички) - гаранция, история на автомобила, сервизна книжка, гъвкава ценова политика и т.н. Няма да е лесно, със сигурност.

 

Най-четените