Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво научихме от първите тестове във Формула 1

Въпреки катастрофата на Хамилтън, Mercedes демонстрира сериозен прогрес
Въпреки катастрофата на Хамилтън, Mercedes демонстрира сериозен прогрес

Първите тестове във Формула 1 преди началото на новия сезон поставиха някои много интересни въпроси, още преди отборите да са напуснали „Херес" - сред тях са тези за проблемите на Renault, както и иновативните аеродинамични решения на McLaren.

Заедно с помощта на Марк Гилън, бивш главен оперативен инженер в Williams и Toyota, ще се опитаме да обясним какво преследваха отборите в първите за годината тестове.

Системите за възвръщане на енергия (ERS) за сезон 2014 са изключително сложни и определено тимовете и доставчиците на мотори очакваха преди началото на изпитанията точно те да им създадат най-много главоболия. Системите на Mercedes и Ferrari обаче записаха успешен старт на тестовете, новите мотори на двете марки също се оказаха надеждни, тимовете, получаващи двигатели и системи от двете компании също навъртяха доста тестови километри, а със задачата си не успяха да се справят в Renault, което се отрази на представянето на Red Bull и на другите тимове, използващи френски двигатели.

Най-общо всеки тим се стремеше да запише поне 1200 километра за тези четири дни, а в идеалния случай пробегът трябваше да е 1600 км. В първите изпитания тимът просто пробва как е сглобена и как върви новата кола, като задължително на повърхността изкачат поредица дребни проблеми. При втория тест вече са възможни серии от по 15-20 обиколки с пълен резервоар, за да разберат инженерите и пилотите какво е поведението на колата, как работи с гумите и т.н. За третия тест всичко вече трябва да е проверено и пилотът да може да симулира едно цяло състезание.

Като гледаме километрите, които навъртяха отборите на „Херес", някои трябва да са щастливи - Mercedes (1368 км), Ferrari (1111) и McLaren с 1084 км. Зад тях Williams, Sauber и Force India постигнаха съответно 774, 721 и 646 километра, което е сравнително добро постижение за първи тест преди новия сезон. Но постиженията на Caterham, Toro Rosso, Marussia и Red Bull, съответно 336, 239, 132 и 92 километра показват, че тези четири отбора не са успели да влязат в матрицата на първия тест на новите им коли.

Преди началото на сезона всеки тим си съставя сложен план за тестове, в които са описани задачите, които трябва да бъдат изпълнени, както и какво точно по колата трябва да се провери. На първо място са важните изпитания на отделните системи, за надеждност и издръжливост, симулиране на състезателната дистанция, спиране в бокса, тестове на различни аеродинамични настройки, механични настройки, управление, работа с гумите и т.н. За всеки тим е изключително важно да изпълни колкото се може повече от тази програма. А това означава, че всеки тим има нужда от колкото се може повече тестови километри.

Да хвърлим поглед на проблемите на Renault.

На „Херес" Роб Уайт потвърди, че Renault ще се справи с трудностите си и мнозина са склонни да му вярват.

Когато се появят такива проблеми в един автомобил от Формула 1, то твърде рядко става въпрос за единичен дефект, обикновено е цял комплекс от проблеми. Сега имаме нови и по-сложни V6 турбо мотори, повече батерии на борда на колата, нова електроника, която ръководи работата на мотора, ново турбо и двете нови системи за събиране и съхранение на енергия. Така че, проблемите могат да се появят на много места. Освен това, явно в Red Bull ще трябва да преосмислят стратегията си за охлаждане на целия двигателен тракт, тъй като на няколко пъти отделни компоненти буквално прегряваха. Може би на тестовете в Бахрейн ще има повече яснота за трудностите пред Renault.

Дали обаче времената от „Херес" имат значение?

Дори по време на стандартни тестове, при които автомобилите са много по-надеждни и развити, времената нямат значение. На „Херес" имахме възможност да видим на практика гигантски шейкдаун и можем да определим само посоката, в което се движат отделните отбори: McLaren и Williams определено са направили крачка напред в сравнение с миналия сезон, а прогресът при Mercedes и Ferrari е впечатляващ. По-точно сравнение на времената ще търсим Бахрейн.

С какво ще се занимават тимовете преди тестовете в Бахрейн?

Те вече са започнали анализа на информацията, събрана в Испания и се търсят решения на всички проблеми, които са се появили на пистата. В същото време инженери и дизайнери анализират всички снимки на колите на конкуренцията, до които са се добрали. Същото правят и доставчиците на двигатели и системи за събиране и съхранение на енергия, а в Renault ще работят много усилено върху проблемите, които ги връхлетяха на „Херес".

При Renault ще е много важно екипът да успее да възпроизведе проблемите на диностенда. Ако това стане, намирането на решение ще е доста по-лесно.

 

Най-четените