Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Командира: Борисов да спре с уроците от Живков!

Опитът на Бойко Борисов да тласне обясненията за своята безпомощност и безпомощността на ГЕРБ към международното положение, това са уроци от Тодор Живков, заяви лидерът на ДСБ Иван Костов Снимка: БГНЕС
Опитът на Бойко Борисов да тласне обясненията за своята безпомощност и безпомощността на ГЕРБ към международното положение, това са уроци от Тодор Живков, заяви лидерът на ДСБ Иван Костов

Цената на горивото у нас не зависи от случващото се в Либия, защото България внася суров петрол от Русия, а не от арабската страна, заяви днес лидерът на ДСБ Иван Костов. Според него опитите непрекъснатото му оскъпяване да се обясни с международното положение са уроци от Тодор Живков.

Костов припомни, че правителството на ОДС е било в много по-тежко положение през 1997-1998 г. заради съчетанието от икономическа криза и ударите срещу бивша Югославия, плюс югоембаргото, но тогава България излезе от кризата за 7-8 месеца, отбеляза бившият премиер.

"Опитът на Бойко Борисов да тласне обясненията за своята безпомощност и безпомощността на ГЕРБ към международното положение, това са уроци от Тодор Живков. Както и "вървете да садите картофи" (виж вдясно)", заяви лидерът на ДСБ.

Като безотговорно поведение и израз на липса на чувство за принадлежност към европейската общност определи Костов плановете на министър-председателя по отношение на АЕЦ "Белене".

"Да се вземе решение за строителство на АЕЦ е абсолютно предателство към интересите на българските граждани. Абсолютно. Бойко Борисов използва много неистини, когато защитава АЕЦ "Белене". Не са произведени атомните реактори. Това не е вярно. Ние искаме България да следва европейската енергийна политика, особено политиката по отношение на ядрената безопасност. Този, който не го направи, това е луд за връзване", коментира Костов.

"Не може Бойко Борисов да пренебрегва позицията на Европейския съюз по ядрената енергетика", заяви Костов. Той припомни, че последните 32 години 3 ядрени централи са претърпели тежки аварии (Три майл айлънд, САЩ; Чернобил, СССР, сега Украйна; Фукушима-1, Япония, б. р.).

"Искаме да знаем цялата стойност на АЕЦ "Белене" и колко ще струва допълнителната инфраструктура, заяви съпредседателят на Синята коалиция. "Питайте Борисов знае ли тези неща? Безотговорно е да се твърди, че ще печелим от износа на електроенергия от строежа на централата в Белене", каза Костов и даде за пример трагедията в Япония - "затваря се АЕЦ "Фукушима", шест ядрени реактора излизат от строя - знаете ли колко ще струва това?"

Преди ден премиерът отново потвърди, че АЕЦ "Белене" ще се строи, като стремежът е България да запази 51% дял в нея и да не е с пари от бюджета.

Съпредседателят на Синята коалиция за сетен път повтори становището на десните, че причина за високите цени са договорките на властта с монополите.

Първо Борисов скастри Трайчо, сега и "ЛУКойл" 

Само ден след като Борисов скастри министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков за позицията му относно "ЛУКойл-България", компанията пусна открито и подигравателно писмо до Трайков.

Публична тайна е дружбата между Бойко Борисов и шефа на ЛУКойл-България Валентин Златев, както и факта, че ИПОН отговаря за охраната на бургаската рафинерия.

През уикенда Борисов заяви, че икономическият министър е направил "много необосновани твърдения" тази седмица. Днес пък премиерът запита как щял да се пълни бюджетът, ако се затвори бургаската рафинерия. По думите му това са 2 милиарда лева по-малко в бюджета. А Трайков отново беше скастрен да не се изказва като опозиция по въпроса за цените на горивата или като недоволен, след като е можел да въздейства в компанията, а две години не го направил.

Конфликтът между Златев и Трайков избухна, когато министърът обяви, че е възможен внос на горива, за да се нормализират цените им на българския пазар, където компанията, ръководена от Златев, е монополист.

Борисов съобщи, че е говорил с ръководството на "ЛУКойл" и е помолил за едномесечен мораториум на вдигането на цените на горивата. Отговор се чакал утре, 22 март, на срещата за цените на горивата в Министерския съвет.

В самото писмо на "ЛУКойл-България" до министъра, се пита дали Трайков може да смята, интересува ли се от икономика и дали изявленията му са лични пристрастия или държавна политика.

"Ако аспирациите на министър Трайков към активите на най-големия инвеститор в България, която само от началото на тази година е реализирала 40% от данъчните постъпления в хазната, имат пазарен характер, а не изразяват намерение за национализация, бихме желали да информираме господин министъра за някои цифри", се казва в писмото.

От компанията изчисляват, че цената на завода е около 1.5 млрд. долара - 101 млн. долара платени от "ЛУКойл" за 58% от акциите на "Нефтохим", 360 млн. долара - за изплащане на старите задължения на предприятието към фиска отпреди приватизацията, 37 млн. долара - за изплащане на скрити задължения на "Нефтохим" към момента на приватизация и 1 млрд. долара - за въведени в експлоатация обекти в периода 1999-2010 г.

"Ако от днешната крайна потребителска цена на дизеловото гориво извадим данъците и акцизите, делът на нефта като суровина представлява не 30, както твърди той, а 67% отцената му преди облагане", се казва в изявлението.

"Само от тези цифри е видно, че достоверността на изчисленията на господин Трайков се различава от действителността с малко повече от 200 на сто. И ученик от началните класове може да пресметне, че ако стойността на 2/3 от една стока поскъпне с 1/4, цената на стоката ще се покачи далеч над седемте "изчислени" от министъра процента, още преди да бъде обложена със съответния акциз и да състави данъчната основа за още 20 процента облагане с ДДС", се казва още в писмото на "ЛУКойл".

В него се посочва още, че загубата им през последните 2 години е отразена в публичните финансови отчети на дружеството, които би трябвало да са отлично известни на министъра.

За компаниите от световния нефтен бранш със сигурност ще бъде интересно да научат, че българският министър на икономиката и енергетиката разполага с неизвестно за тях ноу-хау - как техните рафинерии да печелят при скъп нефт и свито потребление", казват от "ЛУКойл", като разбира се, спестяват информацията на каква цена рафинерията, собственост на ЛУКойл, купува нефта, докаран от находища на ЛУКойл.

 

Най-четените