Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Замразяването на яйцеклетки, рекламирано като козметична процедура

Клиниките прибягват до все по-неетичен маркетинг Снимка: Unsplash / Kelly Sikkema
Клиниките прибягват до все по-неетичен маркетинг

Една от Instagram рекламите на нюйоркска клиника за замразяване на яйцеклетки се състои от два кадъра.

На първия е изящна женска ръка с току-що направен маникюр, а на втория - розова анимационна яйцеклетка с големи очи дълги мигли. "Ако можете да си позволите това, можете да си позволите и това", гласи слоганът.

На пръв поглед кампанията има за цел да повиши информираността относно замразяването на яйцеклетки сред жените милениали.

Идеята е те да могат да удължат фертилната си възраст до и след навършването на 40 години. Рекламата е само част от маркетинговите експерименти, които подобни клиники използват и които всъщност имат за цел привлекат пациентките си към тях, понякога - на всяка цена.

Те прибягват до употребата на микробуси, които привличат жените да си правят селфита или предлагат безплатни хормонални тестове, раздават брандирани стоки или провеждат благотворителни събития.

Всички имат рекламни лица, които са популярни в социалните мрежи и които проповядват за ползите от репродуктивния контрол. Ниската цена често е основна тема - кампаниите за замразяване на яйцеклетки внушават, че процедурата е достъпна за широк кръг от жени, каквото и да означава това в цифри.

Но каквото и да гласят билбордовете и рекламите, замразяването на яйцеклетки не струва колкото маникюра. Процедурата е относително нова и въпреки че вече не се води експериментална, почти в никоя държава тя не се покрива от здравните осигуровки, а в изпитаните репродуктивни клиники цените рядко падат под пет цифри.

Повечето от по-новите клиники предлагат чувствително по-ниски цени, но сумата си остава сериозна.

Често в нея не са включени необходимите за процедурата медикаменти, които също са много скъпи. Новите клиники сравняват услугите си с маникюр и фризьор най-вече защото позволяват на пациентките си разсрочено плащане на малки суми. Това е само един от начините, по който казват на жените, че да контролират фертилността си е толкова лесно, колкото и да си боядисат косата.

Заедно с посланията си предлагат информация и семинари в приветливи офиси и конферентни зали, млади и приятелски настроени лектори и се сравняват с модерните течения във фитнеса и диетичното хранене. Интензивният натиск към жените да се омъжат и да станат майки винаги е бил източник на значителен стрес и въпреки че времената се менят, този натиск не намалява особено, просто нещата са малко по-различни.

Докато милениалите отлагат брака и се тревожат за кариерите си, възрастта за раждане на първо дете нараства. За високообразованите жени със стабилни доходи тази възраст е дори още по-висока и предизвиква притесненията на обществото доколко те ще са жизнени и способни да отглеждат деца, след като станат майки толкова късно.

В този ред на мисли, клиниките за замразяване на яйцеклетки са може би са перфектният бизнес модел.

Те напипват пулсиращ страх и обещават да го разрешат, но зад уж добрите намерения се крие скъпа, инвазивна и несигурна процедура, която се опитват да представят като нормален избор и като най-доброто нещо, което една жена може да направи за себе си. Защото има тънка граница между това да направиш една услуга достъпна и да рекламираш майчинството като козметичен продукт.

Дали жена, която е замразила яйцеклетките си, ще може да има бебе в бъдеще - далеч не е сигурно. Скъпият процес по екстракция на яйцеклетките изисква няколко седмици с ежедневни хормонални инжекции, поне дузина посещения на лекарския кабинет и поставяне на упойка при самото извличане на яйцеклетките.

След това те се съхраняват в криогенен фризер, докато не станат готови за ин витро оплождане. Опитните специалисти имат еднакъв успех с оплождането на яйцеклетки от млади жени и такива от по-възрастни пациентки, но отново няма никакви категорични гаранции.

По-младите пациенти без проблеми с фертилността понякога преминават през само един цикъл на екстракция, за да бъде извлечено препоръчителното количество от 15-20 яйцеклетки. Много жени обаче предпочитат да повторят процедурата поне няколко пъти, особено ако са към края на естествената си фертилност и произвеждат все по-малко качествени яйцеклетки.

Въпреки цената и съмнителните шансове за забременяване, замразяването на яйцеклетки става все по-популярно.

В САЩ например през 2016-а само 9000 жени са замразили яйцеклетките си. За 2018-а през всяка от по-големите клиники са преминали поне по 1000 пациентки. Клиниката в Ню Йорк, която рекламира процедурата като ходене на маникюр, от началото на годината до март месец е направила вече 100 цикъла по екстракция на яйцеклетки.

А маркетингови кампании привличат към замразяването на яйцеклетки вниманието на неизвестен брой жени, които може би ще се замислят за посещение при репродуктивен специалист, докато са още млади и необвързани. За тези потенциални пациентки е предназначено приятелското и приветливо послание. Клиниките им внушават, че ще се погрижат за тях, докато се фокусират върху кариерата и професионалните си успехи.

В същото време проучванията показват, че не работата е причината много жени да отлагат майчинството, а липсата на достатъчно надежден партньор, с когото да създадат семейство. Това със сигурност не е информация, която ще седи добре на билборд или на банер в социалните мрежи до снимки на розови коктейли и лакирани нокти.

Факт е обаче, че най-младите пациентки са на около 27 години, а клиниките вече се целят в жени на по 24-25 години.

По тази причина те се опитват всячески да внушават усещането, че жените са в лекарски кабинет. Затова и рекламите им са в меки пастелни тонове, минималистични или изпълнени с окуражаващи послания като "Инвестирай в бъдещето си" и "Ти си силната". Но дори безплатните хормонални тестове, които клиниките раздават, са противоречиви, защото според лекарите могат да дадат грешен резултат и при напълно здрави хора и така да предизвикат паника у тях.

Вместо да предоставят на потенциалните си пациентки необходимата информация, те ги преследват и натрапват страхове. Не предоставят данни за опасностите и минусите на процедурата, премълчават, че бъдещата бременност не е стопроцентово гарантирана и рядко споделят, че много от замразените и складирани яйцеклетки така и не биват размразявани.

Често репродуктивните клиники обичат да цитират изследвания, според които женската фертилност рязко спада след 32-годишна възраст, само че проучване от 2004-а година показва, че около 80% от жените около 40 забременяват по естествен начин след едва година опити. Същото проучване показва, че 97 на сто от късните бременности са напълно нормални в хромозомно отношение.

Това не означава, че замразяването на яйцеклетки е напълно излишно.

Или че няма нужда от повече информация по въпросите за репродуктивните възможности. "Биологичният часовник" е съвсем реално понятие, въпреки че общественият натиск около него е прекален.

Невъзможността за зачеване може да е съкрушителна за една жена, която най-силно в живота си иска да бъде майка. Но тук говорим за майчинство, а не за търговия на стоки.

Затова и представянето на дълбоко лична процедура като просто поредния продукт, който да си закупите в ерата на консуматорството, е неетично. А малките анимационни яйцеклетки, които примамват жените към медицинска процедура, която може би въобще не им е необходима, е прекалено.

 

Най-четените