Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

И шлагерът на тази есен е

Има едни заразни поп песни Снимка: Getty Images
Има едни заразни поп песни

Не че е някаква изненада, но с настъпването на септември, вече е официално: "Call Me Maybe" на Карли Рей Джепсън е летният хит на 2012-та... Billboard проследява броя на излъчванията на всяка песен от своята класация Hot 100 от 9 юни насам и така заразната поп песен се оказва на първо място, следвана от "Payphone" на Maroon 5 и  "Somebody That I Used to Know" на Gotye.

Ала летните класации не спират дотук. Източникът на класации предоставя и топ 10 на летните хитове за всички години от 1985-а досега, както и топ 30 на хитовете за изминалия сезон.  

Ала защо лятото получава такова специално отношение? 

Една от възможните причини е, че лятото е обвързано с историята на рок музиката, обяснява Лари Стар, професор по музикална история към университета във Вашингтон и съавтор на книгата "Американската популярна музика: от менестрелите до MTV".

"Сезонът придобива своето особено значение с популяризирането на рокендрола през 50-те години и разрастването на тийн-публиката, за която лятото е ваканционен период," допълва той. "С подобен таргет на пазара е нормално да има безброй песни, които са адресирани към хората в ученическа възраст".

Стар посочва класиката от 1958 г. на Еди Кокран "Summertime Blues" - хронологично първата песен от този стил, озовала се в "Топ 30" класацията на Billboard - като един от най-ранните примери за такава песен: музика за лятната ваканция и начините, по които искаш да я прекараш.

Ала към този момент е много вероятно да няма нещо специално в дадена песен, което да я прави "летен" хит

Стар предполага, че категорията на плажната музика, посветена на плажа и създадена за слушане на плажа, вероятно е отговорна за приповдигнатия дух на съвършеното лятно парче, но отбелязва, че този подстил на практика вече не съществува (освен в тазгодишния български хип-хоп хитпарад, доминиран на теми като лято, море, дупе, гларус и прочие - бел. ред.).

След като лятната музика вече е нещо отделно, не е необходимо в текстовете на песните изрично да се споменава този сезон. В "Call Me Maybe" например се говори за "гореща нощ", но само дотам.

Стар добавя и че още един компонент от историята на летните хитове е достъпът до музикалните магазини и моментът от годината, в който гимназиалните ученици разполагат с пари, време и близост до музиката, което също е отмряло като фактор в последно време.

"В епохата на Интернет, нищо от това вече няма такова значение," коментира той. "То би било важно в дните, в които все още се е налагало да отидеш до физически съществуващия магазин за музика". (По Коледа също се наблюдава подобен феномен, ала това е друга (огромна) тема). Когато достъпът до музика е улеснен до такава степен, на теория е възможно всеки сезон да си има своя поп-химн и ако всичко е просто въпрос на време, би трябвало да можем да отгатнем кой ще е "есенният хит номер едно" тази година. 

Най-вероятните претенденти за дъвка за ушите тази есен

И така, използвайки модела на "Call Me Maybe", коя песен има шанс да се превърне в "мегахит" на есен 2012? В началото на юни, "Call Me Maybe" вече беше в топ 10 на класацията Hot 100, набирайки скорост, макар и още далеч от челните позиции.

Ако начертаем един паралел с песните от началото на септември, които имат сходна съдба, то това са "One More Night" на Maroon 5, "Lights" на Ели Гулдинг, "Some Nights" на fun, "Everybody Talks" на Neon Trees, "Wide Awake" на Кейти Пери,  "Good Time" на Owl City и Карли Рей Джепсън и "As Long As You Love Me" на Джъстин Бийбър и Big Sean.

"Call Me Maybe" беше в класациите няколко седмици преди официалния старт на лятото, но много от горепосочените хитове вече се заседяват с месеци по чартовете и вероятно няма да ги чуем по партитата за Хелоуин. Ако елиминираме тях, остават реално само "One More Night", "Wide Awake", "Good Time" и "As Long As You Love Me".

От този списък най-вероятно ще отпадне и Кейти Пери, тъй като тя е единственият от изпълнителите във финалната четворка, чиято песен не е в топ 10 на класацията за най-сваляни песни от Интернет, нито пък в on-demand класацията (която проследява желанията на слушателите и услугите за абонаменти).

В посочените класации "Call Me Maybe" заема респективно първо и второ място в седмицата на девети юни. Освен това ще елиминираме и "Good Time" заради ориентираното към лятото видео и текста, в който се пее за това как си изпускаш телефона в басейна.

И така, кой печели съмнителната чест да ви проглуши ушите наесен - Maroon 5 или Бийбър?

И двете песни са посветени на края на връзката между двама души. И на двете може да се танцува, което е голямо предимство за сезон, в който обикновено няма наплив от клубни хитове. И двете имат мрачни видеоклипове, в които се носят връхни дрехи и преобладават спомените за едни по-щастливи летни дни. Плюс на Бийбър е, че той се цели в хореографията; танците върху "Call Me Maybe" обясняват голяма част от интереса към песента през отминалия сезон.

Все пак обаче ние ще заложим на "One More Night", защото се доближава в по-голяма степен до юнския успех на Джепсън, а и конкурентът му се е поотпуснал напоследък. Освен това, ако питате нас, песента е много по-зарибяваща и стойностна от гледна точка на вокалните способности на изпълнителя. Прослушайте я и вижте дали сте съгласни, пък след няколко месеца ще видим дали сме били прави.

 

Най-четените