Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Градът, в който се правят най-скъпите яхти в света

Тук е мястото, където се правят някои от най-големите и луксозни яхти в света.

Докато бродите по плажа във Виареджо, може да решите, че това е просто обикновен курорт.

Но въпреки покритите с чадъри пясъчни плажове, които са пълни с туристи, малцина знаят, че градът е център на корабната индустрия.

Тук е мястото, където се правят някои от най-големите и луксозни яхти в света.

Специалитетът на Виареджо са супер яхтите. Тези гигантски плавателни съдове са дълги минимум колкото средно голям плувен басейн - 24 метра. Но най-големите са над пет пъти по-големи.

Това е свят, който принадлежи само на най-богатите сред най-богатите - за да си купите супер яхта, трябва наистина да имате много пари.

Плажът на Виареджо

Миналата година по целия свят са продадени само 370 супер яхти, но продажбите им са донесли общо шокиращите 3 млрд. и 400 милиона евро.

Най-скъпата супер яхта до момента е струвала 155 млн. евро, по данни на Boat International, които обобщават статистики от бранша.

Виареджо е мястото, където се правят една пета от тези гигантски елитни плавателни съдове. Той е "люлката на корабостроителството", по определението на кмета на града Джорджо дел Гингаро.

Всъщност участието на жители на града в бранша датира от около 200 години - през 1819 година е построен първият док. Виареджо започва да строи големи, здрави дървени кораби за транспортиране на мрамор от прочутите мраморни кариери на града. Това полага основите на бизнес, който в крайна сметка се превръща в мащабна глобална корабостроителна индустрия с богата история на дърводелство и отлични занаятчийски умения.

Корабостроителницата на Бенети

Нарастващата популярност на супер яхтите означава, че Виареджо върви все по-напред, като прави прехода от производството на дървени кораби, с които някога е бил прочут, към конструирането на тези гигантски плавателни съдове от метал и фибростъкло.

Винченцо Поерио, изпълнителен директор на корабостроителната фирма Benetti, чийто централен офис е във Виареджо, вярва, че артистичните корени на региона са спомогнали за успеха му в бранша.

Виареджо се намира в област Тоскана, в близост до градове като Лука, Пиза, Сиена и Флоренция, все места, прочути със занаятчийските си умения в работата с мрамор, дърво, кожа и архитектура. Хората, които искат да си купят супер яхта, очакват всичко - и интериорът ѝ, и екстериорът ѝ - да изглежда съвършено.

Естествено, нужна е нещо повече от обикновена артистична дарба, за да се построи супер яхта. За такива мащабни и скъпи проекти инженерните умения са от решаващо значение, както и експертният опит в управление на проекти, за да се гарантира, че яхтата ще бъде построена навреме и в рамките на предвидения бюджет.

Поерио обаче казва, че най-важният атрибут на успеха в този бранш са уменията за работа с хора, за да могат те да се справят с често "предизвикателните" изисквания на големите богаташи.

Поддържането на добри отношения има значение, защото това е лична транзакция, а не бизнес, коментира той: "В крайна сметка правите голяма играчка, вероятно най-скъпата играчка в света."

За разлика от подобни браншове като луксозни коли или частни самолети, много по-трудно е тези плавателни съдове да се произвеждат по стандартизиран начин.

"В нашия случай, най-често започваме от нулата. Така че клиентът не купува продукт, той изгражда продукт, и разликата е огромна... В повечето случаи не е лесно да се отговори на всички изисквания," казва Поерио.

Този подход сега започва да се променя, като някои корабостроителници като Benetti и Perini Navi правят по-малки супер яхти, без да са получили предварителна поръчка.

За техните богати клиенти, свикнали да получават нещата в момента, в който ги желаят, достъпната веднага яхта е много привлекателно предложение.

Но пък за фирмите, инвестиращи милиони, когато още не знаят дали ще могат да намерят клиент, това е доста рискована стратегия.

Бурак Акгул, управляващ директор на корабостроителницата Perini Navi, споделя, че не се страхува да поема такива рискове.

"Ние сме тези, които удовлетворяват прищявки. Винаги има някой, който е готов да задоволи прищявките си и да си позволи скъпа играчка, въпросът е само дали успяваме да стигнем до него," шегува се той.

Всъщност по негови думи брандът Perini е станал донякъде символ на статус, като бележи определено ниво на постижения.

"Започнахме да попадаме на хора, които се представят като "достигнали етапа в живота си, когато усещат нужда да имат своя яхта Perini".

Те не знаят още какво искат, но имат усещането, че са стигнали до фазата в личния си успех, в който Perini да им направи нещо, което да добавят към колекцията си от символи на богатство. Друго предимство на Виареджо е, че градът е в добра позиция да се справя с капризите на бизнеса със супер яхти. Именно защото е толкова малък и специализиран, тази дейност е особено уязвима взависимост от състоянието на икономиката като цяло.

Уменията, необходими за строежа на супер яхта, са сходни с тези за военен кораб, близък по размер.

Масимо Пероти, собственик на корабостроителницата San Lorenzo, казва, че това е полезен баланс, като търсенето на яхти за удоволствие естествено намалява, когато се търсят военни кораби, и обратното.

Въпреки това огромната клиентела означава, че тези фирми не са толкова податливи на ефекта от световните финансови катаклизми. Дори в разгара на финансовата криза, San Lorenzo успяват да отбележат ръст и да продадат около 20 яхти. За целта те се ориентират към нови пазари в Русия, Южна Америка, Бразилия и Индия.

Това са играчки за милиони евро.

Кризата обаче води до промяна във вида потребители. Вместо хора, които искат супер яхта, за да демонстрират колко богати и могъщи са, повечето им клиенти сега наистина се интересуват от кораби и мореплаване.

Но дори и с много богати клиенти, готови да угодят на капризите си, италианската индустрия е изправена пред конкуренция от други играчи в Европа и дори Китай. По-ниските разходи за труд и материали означават, че тези държави са в състояние да произвеждат по-евтини яхти.

Но Поерио от Benetti коментира, че за "много, много богатите хора", за които те работят, цената не е от толкова голямо значение.

Когато хората харчат много милиони евро, "марката означава нещо повече," заявява той.

Италианецът вярва, че неща като връзката с клиентите и услугите, които те предлагат, както и гаранциите за определено ниво на качество могат да задържат клиентите и да ги разубедят от преориентирането към по-евтини алтернативи.

Яхта в процес на строеж

Цената няма значение

Пероти от San Lorenzo е съгласен: "Ако си купувате супер яхта, го правите за себе си. Обичате технологии, дизайн и лукс; знаете, че тя не е евтина, и не търсите да я вземете на най-ниската възможна цена."

В крайна сметка въпросът се свежда до това, с което Виареджо винаги е било прочуто - артистични умения.

"Характерни за италианците са индивидуализмът и креативноста - обяснява Пероти - Може би си купувате германска кола, защото германците са по-добри в организацията. Но ако желаете произведение на изкуството, вероятно ще отидете в Италия."

 

Най-четените