Webcafe

"Спрете да се страхувате от гневната тълпа": Защо NYT се отказа от карикатурите

Webcafe
11.06.2019, 14:12 (обновена 13.06.2019, 07:36)
Патрик Чапат

Снимка: © Патрик Чапат https://www.chappatte.com

"Без хумор всички сме мъртви", пише карикатуристът Патрик Чапат след разстрела на колегите си от Charlie Hebdo. Няколко години по-късно NYT доброволно реши да се откаже от платформата за публикуване на политически карикатури.

Хуморът може да бъде много опасна игра, когато влезе на територията на политиката. Особено в епохата на непрекъснатото преекспониране на информацията през социалните мрежи, когато всяка дума, образ или препратка неизбежно стига до тълкувание за "токсичност", "обида" и "скандал".

Журналистите имат две опции: или да се примирят с натиска и умишлено да се въздържат от по-смели позиции, или да продължават напред за сметка на загуба на определена аудитория, рекламодатели и комерсиален престиж.

Вторият - по-радикален план - може да има фатални последици, както се случи през януари 2015 г. в Charlie Hebdo. На този фон, първият подход може и да изглежда по-сигурен в краткосрочен план.

Но примирението пред гневната публика е само илюзия. Примерът с New York Times показва точно обратното - няма позитивна цензура, независимо дали е приета доброволно, или идва насила чрез външна заплаха.

Медията попадна под критичен обстрел, след като обяви решението си да спре публикуването на политически карикатури в своето международно издание. Повод за тази редакционна промяна се оказа вълната от недоволство след тиражирането на рисунката в края на април 2019 г., в която израелският премиер Бенямин Нетаняху е показан като куче-водач на "слепия" Доналд Тръмп.

На врата на Нетаняху е поставена каишка със синята звезда на Давид, а президентът на САЩ носи кипа на главата си. Карикатурата не е направена от щатен художник на NYT, а от външния артист от Португалия Антонио Морейра Антунеш.

Публикацията провокира сериозно недоволство от страна на еврейската общност, а Times бяха обвинени в прокарване на антисемитски внушения през редакционното си съдържание. Ръководството на медията се извини за "обидната карикатура, чието публикуване е грешна преценка". Извинението обаче не беше прието - Американският еврейски комитет поиска от NYT сметка "колко редактори са прегледали карикатурата, която отива по-скоро на сайт за бели националисти, преди да решат, че тя отговаря на стандартите на вестника" и "какво говори това за вътрешните процедури и за преценката на отговорните лица".

Месец и половина след критиките New York Times обяви, че спира да публикува карикатури в коментарната си рубрика.

Патрик Чапат, който отговаряше за политическите шаржове във вестника, обвързва двата случая в съобщение в личния си блог.

"Преди седмица бях информиран от работодателите си, че спират политическите карикатури от юли. Изоставям перото с въздишка - толкова много години работа бяха унищожени от една единствена карикатура, която дори не е моя и която не трябваше да се появява в най-добрия вестник в света", пише Чапат. "Боя се, че това не важи само за карикатурите, а за журналистиката и коментарите като цяло. Живеем в свят, в който моралистките тълпи се събират в социалните медии и се спускат като буря върху редакционните екипи с непосилен удар. Това изисква непосредствени контрамерки от страна на издателите, които да не оставят място за размисъл или смислени дискусии. Twitter е пространство за публичен гняв, а не дебат. Най-възмутените гласове водят разговора, а ядосаните тълпи ги следват".

Журналистът Джеймс Бенет, който отговаря за коментарното съдържание в New York Times, твърди, че решението е обмисляно още преди случая "Нетаняху". Американското издание на вестника отдавна е спряло да публикува политически карикатури, посочва той.

"Ние сме много благодарни и горди от работата, която Патрик Чапат и Хенг Ким Сон вършиха за международното издание на NYT, което се печата зад граница. Въпреки това от повече от година обмисляме да приведем това издание в синхрон с националния вестник, като прекратим публикуването на всекидневни политически шаржове, и това ще влезе в сила от 1 юли", казва Бенет пред CNN.

Той посочва, че медията ще продължи да развива "форми на коментарна журналистика - включително визуална журналистика - която изразява нюансираност, комплексност и силен глас от разнообразни гледни точки".

"Странното е, че оставам оптимист", пише карикатуристът Патрик Чапат въпреки всичко.

"Това е епоха на образи. В свят с ограничен лимит на вниманието силата на образите никога не е била толкова мощна", посочва той.

"Живеем във време, в което медиите трябва да се обновят и да достигнат нова публика. И да спрат да се страхуват от гневната тълпа. В този ненормален свят изкуството на визуалните коментари е нужно повече от всякога. Същото се отнася и за хумора".

Oще: new york times  антисемитизъм  карикатура  политически хумор  хумор 


Още от Свят

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.08.2010, 11:53

3 Frida | 12.06.201909:32

типично амалекиянски - собствената некъдърност да намират обекти за окарикатуряване, съответстващи на леващанита им, хвърлят върху евреите - зарадите тях, видите ли, спираме да публикуваме карикатури. колко жалко и позорно - още един символ на журналистиката си отива, покрит с позор.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

2 dedo adji | 12.06.201908:19

Ми да публикуват само карикатури на Путин и Асад и никой няма да им придиря.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.05.2010, 15:34

1 neptun | 11.06.201921:04

Не разбрах от дописката, вестника е решил че карикатурата е заблуждаваща и прави грешни внушения. Или просто са се поддали на натиска от силните?
   

оценка

+0 -0