Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

БДЖ се вдига на стачка на 24 ноември

Влаковете ще спират, иде стачка... Снимка: Sofia Photo Agency
Влаковете ще спират, иде стачка...

Синдикатите в БДЖ подготвят ефективна национална стачка, след като стана известно, че предстоят сериозни съкращения в железниците, съобщи в. "Труд". Според изданието текат консултации за датата на стачката. Днес стана ясно, че датата е 24 ноември.

В петък - след седмици мълчание по мерките за ускоряване на реформите в БДЖ, ръководството на железниците обяви, че до края на годината ще съкрати над 2000 служители, ще повиши с 15% цените на билетите и ще разреди влаковете по почти всички линии. Става въпрос за спиране на 150 влака.

Преди време ръководството на железниците обяви, че на практика БДЖ е във фалит. Превозвачът е натрупал над 800 млн. лева дългове.

Стачката е договорена за 24 ноември, влаковете спират от 8 до 16 часа, съобщиха от синдикатите на железничарите.

"Единодушно взехме решение, че на 24 ноември започва ефективна национална железничарска стачка от 8 до 16 часа", заяви председателят на синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев. Той възнегодува, че правителството не е дало отговор какво точно е наложило промените за преструктуриране на БДЖ, подписани от бившия транспортен министър Александър Цветков.

Не е необходимо да има предупредителна процедура и консултации. От месец март сме в стачна готовност, казва пред "Труд" Бунев, в чийто синдикат членуват 20 000 служители на БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура".

През март т.г. профсъюзите направиха едночасова предупредителна стачка, която спря движението на пътническите влакове. След спешни преговори беше постигнато споразумение за намаляване на персонала.

Последваха спешни преговори между  мениджмънта на БДЖ и синдикатите, на които беше постигнато споразумение за намаление на персонала. Работещите получиха уверения, че няма да има съкращения, а хората ще намалеят "чрез пенсиониране и естествено текучество".

Просто ще продължим старата стачка заради едностранно нарушаване на договореностите помежду ни от страна на държавата, казва сега Петър Бунев. Той уточнява, че ще бъде използвано решение от февруари на арбитража между профсъюзите и работодателя ефективните стачни действия да бъдат от 8 до 16 ч през деня. Именно в този период е най-интензивният жп трафик и протестът със сигурност би блокирал цялата страна.

Единственото нормативно изискване за превръщането на предупредителната стачка в ефективна е ръководството на БДЖ да бъде уведомено 7 дни преди спирането на влаковете.

Съкращения ще има

Никога не съм обещал, че няма да има съкращения на 2000 души в БДЖ. В момента се прави преглед на структурите на компанията и след това може да се каже колко служители ще бъдат освободени. Това каза Владимир Владимиров, председател на Борда на директорите на БДЖ-холдинг по БНТ.

Съкращенията в БДЖ са едно от условията на Симеон Дянков за да подпише заем със Световната банка, за да се модернизират железниците. 

Владимиров заяви, че 2000 души трябва да бъдат съкратени веднага. "Ние на тях им предлагаме да напуснат БДЖ срещу шест заплати. Тук не трябва да има изобщо намеса на синдикати, тъй като това е взаимоотношение между нас и служителите", заяви още той. 

Според него тази мярка е абсолютно неизбежна. Или вървим към тези реформи, които ние сега правим и които предлагаме, или дружеството върви към фалит и към съдбата на „Кремиковци". Това е простичката истина", каза още Владимир Владимиров. 

Увеличаване на приходите в БДЖ не може да има, трябва да съкращаваме разходите, каза министърът на транспорта Ивайло Московски, цитиран от БНР. Работниците е трябвало да стачкуват, когато дълговете са станали 800 млн. лева. Как е бил добър мениджмънтът при този дълг, попита министърът. 

На всички трябва да е ясно - пари на БДЖ в това състояние няма кой да даде, каза още министърът. Ако искат нека стачкуват и да се ликвидират железниците. В краткосрочен план трябва да се минимизират разходите и оттам нататък да се търсят пътища за подобряване на работата, посочи Московски.

 

Най-четените