Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Илон Мъск и странната му антипатия към градския транспорт

Защо създателят на Hyperloop-тунелите не обича метрото. Снимка: Getty Images
Защо създателят на Hyperloop-тунелите не обича метрото.

Илон Мъск е човек с много интереси. Напоследък покрай електромобилите, космоса и изкуствения интелект, е добавил към хобитата си и масовия транспорт.

След като основа The Boring Company през 2016 г., изпълнителният директор на Tesla и SpaceX започна да копае експериментален тунел в собствения си „заден двор" - на паркинга на централата на SpaceX в Хоторн, Калифорния.

Целта му е да конструира мрежи от тунели през големите градове, които да поемат трафика чрез отделни електромобили или „совалки" с 8 до 16 души, задвижвани с електричество. Скоростта в тези подземни магистрали би трябвало да достига до 240 км/ч.

Сега The Boring Company вече говори за пренасянето на решението си за масов транспорт в истински градове.

През юли Мъск обяви, че е получил "устно одобрение от правителството" да построи Hyperloop-тунел между Вашингтон и Ню Йорк, който би могъл да превозва пътници между двата града за по-малко от 30 минути. Въпреки това представител на Белия дом по-късно коментира, че явно е създал у Мъск погрешна представа - проектът не е одобрен, нито устно, нито другояче.

Междувременно Мъск се насочи към железопътния транспорт - през ноември обяви, че ще участва в търг за проект за изграждането на нова, по-бърза ЖП-връзка между центъра на Чикаго и летище "О'Хеър".

В началото на декември The Boring Company публикува карта с мрежа от тунели под Лос Анджелис, през които биха могли да се движат както частни коли, така и обществени "совалки" между летището "Лонг Бийч" на юг, Санта Моника на запад, стадиона "Доджър" на изток и Шърман Оукс на север.

В същото време Мъск твърди, че не е особено голям почитател на масовия транспорт. Цялата идея за споделяне на пространство с други хора му се струва дразнеща и противна.

"Има една теза, че добрите неща по някакъв начин трябва да са мъчителни", заяви той на събитие на Tesla, в отговор на въпрос от публиката за мнението му за обществения транспорт и разширяването на градовете.

"Мисля, че общественият транспорт е нещо мъчително и болезнено. Той е скапан. Защо бихте искали да се качите на нещо с много други хора, което не тръгва оттам, където желаете, не започва там, откъдето желаете да започва, и не свършва там, където желаете да свършва? И на всичкото отгоре не е достъпно през цялото време."

"Неприятно е", продължи той. "Затова и никой не го харесва. Вътре се сблъсквате с цял куп напълно непознати хора - някой може да е сериен убиец, например. Затова хората харесват индивидуализирания транспорт, който отива там, където желаете, когато желаете."

Когато от аудиторията последва отговор, че общественият транспорт все пак работи отлично в държава като Япония, Мъск отвърна: "Там, където тъпчат със сила хората във вагоните метрото? Не ми звучи чудесно".

Мъск отстоява предпочитанията си към индивидуален транспорт, тоест частни автомобили. За предпочитане - лична Tesla.

Следва логичен въпрос: трябва ли този, който строи обществен транспорт, да харесва концепцията за обществен транспорт?

Може би, не е задължително. Но в градове с проблемни транспортни системи хората се дразнят, когато осъзнават, че ръководителите на системите всъщност не ги използват.

Как може някой да реши проблемите, които не може да види?

Мъск критикува сегашните системи за обществен транспорт, не самата идея за масов транспорт. Компанията му не търси публично финансиране за работата си, казва говорител на The Boring Company.

"Въпреки че масовият транспорт е като цяло мъчителен, не е задължително да бъде така, той трябва да стане по-добър. Затова и съществува компанията - за да повиши удовлетворението сред шофьорите и потребителите на масовия транспорт, като ограничи трафика и създаде ефективна и достъпна система".

Критиките на Мъск обаче не засягат стандартните проблеми като закъснения, престъпност и мръсотия. Той атакува базовите принципи на обществения транспорт - компромисите, фундаментално необходими за система, която обслужва големи групи хора. Такъв компромис е фиксираният маршрут и график, или присъствието на други човешки същества в превозното средство.

За да пребори трафика в градове като Лос Анджелис, Мъск предлага да се построи система от тунели на 30-40 нива под земята, достатъчно голяма, за да превозва с лекота всички пътници, дори и в час пик.

Специалистите по планиране на транспорта казват, че този план не взема предвид предизвиканото търсене - феномен, при който шофьорите пътуват повече, за да заемат неизползваното пространство на пътя. А инженерите по тунелно строителство сериозно се съмняват, че Мъск може да подобри скоростта на прокопаване на тунели с поне 14 пъти спрямо сегашната, както е обещал.

The Boring Company действа активно по плановете за строителство на тунели в Мериленд, Чикаго и Лос Анджелис. Вече започна работа по Hyperloop тунел, свързващ Балтимор и Вашингтон.

В Чикаго Мъск планира да участва в търг за възможността да строи отдавна планираната високоскоростна транзитна връзка между центъра на града и международното летище "О'Хеър". В момента пътят с влак отнема около 40 минути; кметът Рам Емануел се надява да намали това време наполовина.

Междувременно в окръг Лос Анджелис, където е седалището на The Boring Company, продължава планирането на експерименталния им тунел и двойката машини за копаене на тунели, наречени Godot и Line-Storm. През лятото кметът на Лос Анджелис Ерик Гарсети каза, че партньорството с Мъск е почти готово, но планът беше отложен, докато компанията реши дали да участва в търга.

Мъск явно е фен на масовия превоз, макар и не непременно на самото споделяне на физическо пространство с непознати. Преди време той намекна, че иска да създаде собствена услуга за споделен превоз.

След като Tesla автомобилите станат напълно самоуправляеми, пише той, собствениците им биха могли да добавят возилата си за споделяне и "те да генерират доход за вас, докато сте на работа или на почивка, което сериозно ще намали, и на моменти дори ще надмине стойността на месечния наем или месечната сума за изплащане".

Той казва, че тази схема - "подобна на AirBnB за колата ви" - би могла да направи собствеността на личен автомобил достъпна за хората с ограничени доходи. Но напълно самоуправляваща се Tesla все още не съществува, нищо че Мъск обеща, че автономна кола на Tesla ще прекоси сама цялата територия на САЩ без намеса на шофьор към края на тази година.

Дотогава, драги пътници, наслаждавайте се на тъпканицата в градския транспорт.

 

Най-четените