Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Горчи ли шоколадът от детски труд

ЕС трябва да бъде сигурен, че за добива на какао не се експлоатират деца, настояха в резолюция евродепутати Снимка: danielrosenthal for endslaverynow.com
ЕС трябва да бъде сигурен, че за добива на какао не се експлоатират деца, настояха в резолюция евродепутати

Евродепутатите призоваха всички по какаовата верига – производители, правителства, търговци и потребители – да дадат своя принос с преборването на насилствения детски труд и трафика на деца в сектора. Днес те даваха съгласието си за обновяване на Международното споразумение за какаото, предаде пресслужбата на институцията.

Като водещ световен консуматор на шоколад и дом на много големи производители, Европейският съюз трябва да бъде сигурен, че за добива на какао, суровата съставка за шоколада, не се експлоатират деца, настояха в резолюция евродепутати.

Евродепутатите настояха Европейската комисия да предложи механизъм, който да може да проследи дали дадени продукти са произведени от експлоатирани деца. Според тях партньорите по споразумението за какаото също трябва да помогнат за това.

"Ужасяващ брой деца са ангажирани с опасни дейности на какаовите полета. Новото Международно споразумение за какаото ще ни даде повече инструменти, за да се занимаем с този проблем, но трябва да бъде направено и още", заяви в доклад по темата Витал Морейра. Според него всички, замесени в продукцията на какаови продукти, трябва да поемат отговорност и да премахнат детския труд при производството на какао.

Според членовете на Европарламента трябва да се направят допълнителни проучвания, за да се съберат достоверни данни за работещите деца и детския трафик в Западна Африка. Много деца работят, за да помагат за оцеляването на семействата си и не винаги това може да бъде определено като детски труд. Въпреки това изследвания показват, че децата, работещи в какаови ферми, са изложени на пестициди, отбелязва се в резолюцията.

Административният тон на ЕС по темата обаче звучи безпомощно на фона на реалността в какаовите плантации в страни като Кот д'Ивоар.  На сайта на благотворителната организация End Slavery Now (Край на Робството Сега), която се бори с със съвременното робство и трафика на хора, са публикувани достатъчно реалистични снимки за това какво се случва с децата там.

Кот д'Ивоар е водещ световен производител на какао, отговаряйки за около 36 % от световния износ. Какаовата търговията на Кот д'Ивоар обаче е затънала в експлоатация на деца. Смята се, че 1/4 от един милион деца работят при опасни условия, въпреки гаранцията на най-големите компании в света, преди повече от седем години, да се премахне принудителният детски труд от тяхната верига за доставки.

Детският труд напоследък е все по-често обсъждана тема, след като имиджът на пищната и скъпа марка за бельо Victoria's Secret бе заплашен от твърденията, че памукът за продуктите й се произвежда чрез робски труд на деца, принудени да работят дълги часове без заплащане. 10-годишни деца бяха открити от разследващите журналисти на Blooomberg да работят в потресаващо тежки условия.

Памукът за бельото на Victoria's Secret се произвежда по привидно надеждната програма за "честна търговия" (fair trade) в крайно бедната Буркина Фасо - държава от Западна Африка, която граничи си с Гана. Там детският труд е широко разпространен. По данни на министерството на труда в САЩ, памукът се произвежда чрез детски или принудителен труд повече от всяка друга стока, с изключение на златото. Наскоро Буркина Фасо се нареди на 181-о място от 187 държави в класацията на ООН по Индекса на човешкото развитие.

Екипът на Bloomberg прекарва повече от шест седмици в държавата, интервюирайки работещи деца и техните семейства, съседи и съселяни. Журналистите откриват, че детският труд е често срещано явление и обикновено на малките деца се забранява да ходят на училище и ги принуждават да работят като роби. Те копаят с голи ръце бразди и помагат при събирането на реколтата. Ако се бавят прекалено много, фермерът ги бие с клон от дърво.

По неофициални данни през 2010 г. Victoria's Secret е реализирала печалби на стойност $5.9 млрд.

Марката и през 2011 година не изневери на показността, организирайки традиционния си спектакъл, който струва $12 млн. По време на шоуто през ноември м.г. в Ню Йорк 38 модела смениха на подиума 69 облекла, а за зрелището бяха необходими 31 чифта крила.

Моделът Миранда Кер представи традиционния неприлично скъп сутиен на марката, за който са използвани 3400 скъпоценни камъка - тази година цената му е $2.5 млн. През 2006 той струваше 6.5 млн. долара.

 

Най-четените