Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дебютът на LinkedIn на Уолстрийт - и големите балъци

Когато LinkedIn стане публична компания, се очаква да има пазарна стойност над $4 млрд., което ще я направи на мига с по-голяма пазарна капитализация от RiteAid, GoodYear, Kodak или Office Depot Снимка: Getty Images
Когато LinkedIn стане публична компания, се очаква да има пазарна стойност над $4 млрд., което ще я направи на мига с по-голяма пазарна капитализация от RiteAid, GoodYear, Kodak или Office Depot

Доколкото Facebook и Twitter все още са частна собственост, инвеститорите изгарят от желание да купуват следващата по популярност сред социалните мрежи. Но след като банките и вътрешните хора получат собствения си дял, дали първоначалните инвеститори няма да бъдат болезнено опарени?

Точно защото са първи на борсата, LinkedIn се предлагат безумно скъпо

Ако се замисляте да купувате акции на LinkedIn - социалната мрежа за бизнесмени и кариеристи, която дебютира на борсата, вероятно ще размислите, след като чуете какво казват професионалните инвеститори, които прекарват всеки свой ден в следене на пазара на първоначални публични предлагания (IPO).

Определено покупката на акции на LinkedIn има смисъл, ако сте сред любимите клиенти на Morgan Stanley, JPMorgan Chase, Bank of America или която и да е от другите големи банки, организиращи сделката за LinkedIn и имащи достъп до цената за вътрешни хора, твърди Дейвид Менлоу, президент на независимата изследователска компания IPOfinancial.com.

Но дали ще е така и за тези, които купуват акции след началото на продажбата на акциите на Нюйоркската фондова борса, когато цената вече ще е тръгнала нагоре?

"Такива хора вероятно ще са на ръба на самоубийството," твърди Менлоу. Той очаква тези купувачи в крайна сметка да платят "високи до небето цени - и след това да открият, че клонът, на който седят, е започнал да се чупи."

Бизнес-социалната мрежа капитализира алчността на инвеститорите

LinkedIn може и да са само нишов играч в социалните медии в сравнение с по-известните си конкуренти Facebook и Twitter, но са първата фирма за социални медии, която излиза на борсата - и поради това първото й публично предлагане обещава да бъде най-горещата оферта след публичния дебют на Google през 2004 г.

"Манталитетът на играчите на пазара е: "Не можем да се промъкнем във Facebook, не можем да получим и Twitter или Groupon, или каквото друго е суперхит в момента, но ще платим каквото е необходимо, за да навлезем в тази, макар и несвързана, алтернатива на тези компании," казва Менлоу.

Във вторник, 17 май, големите банки, стоящи зад сделката на LinkedIn, вдигнаха очакваната цена за публичното предлагане на LinkedIn с $10 - от вече рекордно високите $32-35 за акция до $42-45. Търсенето на тези акции сред предпочитаните им клиенти е толкова голямо, че те могат да си го позволят.

(Компанията пусна книжата на цена 45 долара за брой при първичното им публично предлагане, но по време на търговията те достигнаха до над 97 долара или с около 95% повече от първоначалната си стойност.)

Това провокира редактора на бюлетина Hi-Tech Strategist Фред Хики да достигне до извода, че инвеститорите биха били "безумци" да купуват дял от LinkedIn на тази цена.

С едно IPO компанията става по-скъпа от бизнес-гиганти като Kodak

Когато LinkedIn стане публична компания, се очаква да има пазарна стойност над $4 млрд., което ще я направи на мига с по-голяма пазарна капитализация от RiteAid, GoodYear, Kodak или Office Depot. Маржът на печалбите на LinkedIn за миналата година обаче е бил само скромните 6 процента - "жълти стотинки," твърди Хики, и това едва ли е счетоводен баланс, който би оправдал толкова надута цена на акциите.

Финансовият мениджър Бари Рандъл е съгласен с тази теза. Рандъл, който ръководи малкия, насочен към технологични компании фонд Crabtree, приема LinkedIn за "много солиден играч с много солидна, утвърдена марка". Но той също няма да се бори за акции на LinkedIn, когато фирмата дебютира на борсата.

Може би ще купува, но след няколко седмици, когато цената се стабилизира; със сигурност не и в самото начало. "Някои може да кажат, че фирмата е твърде надценена," казва Рандъл. "Аз бих коментирал, че тя се предлага "на премиум цена" - което е политически коректна фраза от Уолстрийт за същото."

LinkedIn имат скромни печалби, а броят на потребителите им е неясен

Сегашният момент е далеч от безумните дни на бума на дот-комовете. LinkedIn, който дебютира през май 2003 г., миналата година е постигнал печалби от $243 млн. Фирмата е на печалба вече пет поредни тримесечия - може и това да не е нищо рекордно, но определено сайтът не е на загуба.

LinkedIn изкарва около 1/3 от парите си от реклама, а още една четвърт идва от продажбата на платен абонамент за хора, които търсят по-широка гама от услуги от тази социална мрежа за професионалисти.

Оставащите 42 процента от печалбите са плод на това, което фирмата нарича бизнес с "решения за наемане" - тоест таксите, които те удържат от корпорации, хедхънтъри и други желаещи да търсят потенциални кандидати за постове.

В проспекта, който всяка компания е задължена да публикува, преди да стане публична, LinkedIn се хвалят, че са "най-голямата професионална мрежа в Интернет" с над 100 милиона членове. Като изключим, че след това признават в същия документ, че нямат как да бъдат сигурни колко членове всъщност имат.

"Броят регистрирани членове в нашата мрежа е по-голям от броя на реалните членове, тъй като някои членове имат многобройни регистрации, други са покойници или са възпрепятствани да използват акаунтите си, а трети e възможно да са се регистрирали под измислени имена. Като се имат предвид присъщите на социалната мрежа затруднения в идентифицирането на тези акаунти, не разполагаме с надеждна система, която да идентифицира точния брой на реалните членове."

Дори и броят на членовете да е реален, те рядко влизат в сайта

Остава и въпросът колко от тези регистрирани членове - живи или мъртви, всъщност използват редовно сайта. "Сериозен дял, мнозинството от нашите членове, не посещават нашия сайт ежемесечно, а огромен дял от нашите прегледи на страници се генерират от малък процент от наши членове," заявява проспектът.

С други думи, LinkedIn имат десетки милиони потребители, разпръснати из 200 страни по цялото земно кълбо. Проблемът е, че само малка част тях въобще си правят труда да посещават LinkedIn.com в рамките на един календарен месец.

И все пак не може да се отрече, че търсенето на акции на LinkedIn е огромно. По думите на Менлоу, рядко се случва акциите да отбележат 30-процентен скок на цената в дните преди публично предлагане. Но все пак именно това се случи, когато банкерите вдигнаха цените с $10 за акция във вторник, което според него показва, че цената на LinkedIn вероятно ще нарасне още повече. "Мисля, че при старта на търговията тя ще е осезаемо над $50," твърди той. "Може би дори много по-висока."

Ето защо според Менлоу LinkedIn на сегашната цена за "вътрешни хора" е привлекателен - и заради това хора като Скот Суит от фирмата за рейтинг на първи публични предлагания IPO Boutique препоръчват фирмата на своите най-големи клиенти.

Суит, който от 38 години е в бизнеса, купува дялове на LinkedIn на "промоционална" цена, както и всеки от неговите клиенти. Надали обаче те ще задържат акциите си в LinkedIn особено дълго. "Мисля, че те смятат да извлекат печалба от еуфорията и вероятно ще продават бързо," коментира той.

Търсенето на по-големи балъци, които да купуват още по-скъпо, продължава

Ето защо в този случай сравнението с епохата на дот-комовете е много уместно; тогава доминираше теорията за по-големия глупак в инвестициите през борсата. "Хората не е необходимо да се вълнуват от основата на акциите," обобщава Хики.

"Стига те да смятат, че акциите най-вероятно ще вървят нагоре, те знаят, че ще съществува по-голям глупак, желаещ да купува, ако историята е достатъчно убедителна." А щом LinkedIn са в състояние да се продават като "гореща" компания за социални медии, очевидно теорията за по-големия глупак далеч не е изживяла времето си.

 

Най-четените