Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Зукърбърг: В момента конфликтът не е между бизнес и потребители, а между потребители и потребители

Той отговаря на въпроси за сигурността на данните на потребителите във Facebook Снимка: Getty
Той отговаря на въпроси за сигурността на данните на потребителите във Facebook

Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг се изправя пред комитета по енергетика и търговия към Конгреса на САЩ. Очаква се той да отговаря на въпросите на конгресмените за това как социалната мрежа работи с личните данни на своите потребители и как опазва същите тези данни.

Във вторник Зукърбърг се изправи пред комитетите по търговия и съдебна власт към Сената. Причината за явяването на Зукърбърг пред законотворците в САЩ е скандалът с фирмата Cambridge Analytica. В нея по-последни данни неправомерно са се озовали данните на 87 милиона потребители на социалната мрежа Facebook, които тя впоследствие е използвала за манипулационни стратегии по време на Brexit и при избора на американски президент.

Комисията има 55 членове, от които 31 са републиканци.

Следим за вас на живо какво се случва по време на изслушването:

21:53 – Край на второто изслушване на Зукърбърг пред Конгреса след последните два въпроса на Джеф Дънкан и Кевин Крамър, които засягаха отново регулациите на социалните мрежи и цензурата. Най-вероятно незададените запитвания от конгресмени Марк Зукърбърг ще получи писмено, така че очакваме още отговори.

21:32 - На въпрос на Мими Уолтърс, републиканец от Калифорния, защо настройките за поверителност не се намират само на едно място в социалната мрежа, Зукърбърг демонстрира кои настройки са предназначени за поверителност на споделено съдържание като статуси и снимки и кои са предназначени за използваните приложения.

21:27 - Според основателя на Facebook преди промените през 2014-а действително е имало приложения, които са изисквали достъп до данните на потребителите, без това изобщо да е необходимо.

21:21 - Зукърбърг отбеляза, че преди промените през 2014-а всеки е можел да сподели информация и за приятелите си.

Основната промяна оттогава е, че вече не можеш да споделиш информация за Facebook приятели, освен ако не използвате общо приложение, с което сте се съгласили данните ви да са достъпни.

В момента ако 3000 души използват приложение - то Facebook има данните на тези 3000 души и никой друг.

21:12 - Мнението на Зукърбърг е, че някои конфликти се случват между бизнеса и потребителите, но в момента по-скоро става въпрос за конфликт между различни интереси на различни потребители.

Хората искат да използват приложения и да общуват с приятелите си, а в следващия момент искат всичката информация за тях да бъде заключена.

Той допълни, че GDPR ще бъде позитивна стъпка за интернет, но Facebook предлага настройки за поверителност на потребителите си от години.

21:07 - Конгресмен Мъллън от Оклахома зададе въпроса не е ли отговорност на потребителите да контролират съдържанието, което използват и споделят. Зукърбърг се съгласи с това твърдение и допълни, че Facebook им дава възможността да го правят.

На повечето устройства софтуерът, който Facebook използва, е недостъпен от други приложения.

Информация за търсенето и за предпочитанията на посетителите се събира единствено в техен интерес, за да направи преживяването им в мрежата по-пълноценно. А ако потребителят не иска този вид данни да бъдат събирани за него, той може да коригира това с настройките.

21:03 - Марк Зукърбърг коригира информацията, която предостави за съхранението на информацията за браузване. Той призна, че компанията пази временно подобен тип данни, които след това могат да бъдат намерени в специална папка, ако свалите информацията си от Facebook.

20:58 - Изслушването продължава с конгресмен Сюзан Брукс от Индиана и въпросът как социалните мрежи могат да предпазят потребителите си от терористи и от радикализирането на млади хора от терористични организации като ИДИЛ.

Зукърбърг отбеляза, че инструментите на Facebook успяват да остранят 99% от зловредното съдържание. Механизмът, който се използва за това, е комбинация от човешки фактор и технологии - модерация от служители и от изкуствен интелект.

20:38 - Изслушването продължава след кратка почивка.

20:31 - На запитването от страна на конгресмена Тони Карденас дали Facebook, или която и да било социална платформа, трябва да бъде абсолютно неутрална от гледна точка на идеологии, отговорът на Зукърбърг е категорично "Да".

Наскоро освен това той обяви, че компанията спира да работи с търговци на данни. Но до този момент е имало случаи, в които Facebook е купувал информация от "брокери на данни". Зукърбърг подчерта, че това е било стандартна практика в индустрията.

20:26 - Според Марк Зукърбърг социалната мрежа не казва на рекламодателите какво харесват потребителите, а рекламодателите сами виждат споделеното от посетителите на Facebook и преценяват как да таргетират рекламното съдържание.

20:17 - На въпроса на Курт Шрадер как ще бъде гарантирано, че няма да бъдат изтрити доказателства по скандала с Cambridge Analytica Зукърбърг потвърди, че нищо от необходимите за разследването данни не е изтрито.

Според него великобританското правителството трябва да приключи разследването си, преди Facebook да проведе одита си. Зукърбърг потвърждава обаче, че той и членове на Facebook имат възможност да изтриват съобщения - опция, която не е достъпна все още за потребителите.

Освен това могат да се следят действията на посетители, които са извън профила си. Потребителят има контрол върху сигурността, но дори и да не е логнат в мрежата, поведението на му се следи донякъде.

20:10 - На въпрос на демократа от Айова Дейвид Лобсак дали социалната мрежа може да съществува без да продава данните на потребителите си, Зукърбърг отговори, че компанията му не продава данните на потребителите си, а иска хората да споделят с останалите това, което искат да споделят.

Според Зукърбърг платформата може да съществува без да продава данните на потребителите си, но не може да съществува без самите си потребители.

Той допълни, че оттук нататък Facebook ще уведомява посетителите си за всяка промяна, както и за хода на разследването за Cambridge Analytica.

20:05 - По думите на Марк Зукърбърг Facebook има повече от 25 хил. души, които модерират съдържанието. Ако бъде видяно терористично съдържание - то ще бъде свалено. Той уверява, че в социалната мрежа има уволнени служители, заради неправилна модерация на съдържанието.

19:59 - Разговорът отново беше насочен към рекламирането на опиоиди във Facebook. Зукърбърг обясни, че ако потребителите ги маркират като публикации, нарушаващи правата, те ще бъдат свалени веднага.

19:52 - Що се отнася до кражбата на снимки от потребителите и използването им за създаването на фалшиви профили, Зукърбърг отново посочи, че приложения с изкуствен интелект са решението като целта ще е те да "следят за модели".

Отново беше повдигнат въпроса и за това дали Facebook следи какво правят потребителите в интернет и защо няма никаква информация от браузърите им в това, което човек може да изтегли за себе си в сайта.

Зукърбърг за пореден път каза, че ако нещо го няма в пакета информация, който потребителите могат да изтеглят за себе си, значи и Facebook го няма.

19:42 - Зукърбърг беше попитан каква информация споделя Facebook с руското правителство и руските разузнавателни случаи.

Той отговори, че "като цяло" не се предоставя много информация на руското правителство и поясни, че Facebook всяка година предоставя доклад за прозрачността, в който се посочва каква информация са поискали правителствата по света.

Зукърбърг каза и че компанията не съхранява никаква информация в самата Русия.

19:35 - Конгресменът Дейвид МакКинли повдигна темата за това как Facebook се използва за продажбата на опиоиди - лекарства, които са в основата на епидемия от наркотична зависимост в Щатите. Той показа снимки, на които се вижда как подобни лекарства биват предлагани в социалната мрежа без рецепта. Конгресменът се нахвърли върху Зукърбърг, че компанията не прави достатъчно да премахне подобно съдържание.

Директорът на Facebook отвърна, че дори 20 хиляди души, които да следят за съдържанието, е изключително трудно да се контролира всичко, което се публикува в социалната мрежа всеки ден - милиарди постове. Според него решението е да се създадат приложения с изкуствен интелект, които да проверяват за подобно съдържание.

19:26 - Зукърбърг не даде отговор "да" или "не" на въпроса дали компанията е събирала браузинг историята (посещаваните сайтове) на потребителите.

Вместо това отново коментира, че всичката информация, която социалната мрежа има за даден потребител, може да бъде открита чрез възможността потребителя да "изтегли" цялата информация за себе си от сайта.

19:14 - Изпълнителният директор нa Facebook беше сериозно притиснат от конгресмена от Флорида Кейти Кастор. Тя каза, че "Facebook е еволюирал в място, където всички биват следени".

Кастор попита дали социалната мрежа събира информация за хора, които не са логнати във Facebook, и такива, които нямат профил в сайта. Преди Зукърбърг да успее да отговори, Кастор отговори вместо него: "Да, правите го".

Тя попита и дали се събира информация за това какво купуват хората. "Ако я споделят с нас", отговори Зукърбърг.

Въпросите продължиха и за това дали социалната мрежа събира медицинска информация за потребителите и данни за тяхната физическа локация.

Зукърбърг поиска отново да обърне внимание на това как хората контролират какво да споделят. Конгресменът го прекъсна и заяви, че това е основният начин, по който Facebook получава данни от потребителите, но според нея има и други.

Тя попита за това дали компанията купува информация от брокери на лични данни. Отговорът на Зукърбърг беше, че преди 2 седмици са обявили, че ще приключат тази политика.

Малко по-късно Зукърбърг призна, че повечето потребители не използват възможността да контролират как и с кого споделят информацията си (privacy controls). Според него това вероятно се дължи на факта, че те получават "подходящи" реклами.

19:06 - Изслушването продължава след кратка почивка.

Зукърбърг призна, че "по погрешка" са били цензурирани и потребители, изразяващи либерални, а не само консервативни мнения.

18:41 - Повдигнат беше въпроса и за "недостатъчното" расово многообразие в компанията на Зукърбърг и други технологични гиганти. По думите на конгресмен Бътърфийлд ръководния екип на Facebook "не отразява Америка", тъй като петте най-важни поста били заети от бели служители.

Конгресменът поиска от Зукърбърг да организира среща с други изпълнителни директори на компании в технологичния сектор, за да се разработи стратегия, с която да се засили расовото многообразие в тази индустрия. Зукърбърг посочи, че "това е добра идея".

18:34 - Зукърбърг не даде точен брой на компаниите, на които е преподавателят от Кембридж Александър Коган е продал информацията, с която е разполагала и Cambridge Analytica.

Отново беше повдигнат въпроса за блокиране на съдържание, което е с консервативен характер. Взети са "мерки, за да не се направи промяна (в системата), която може да доведе до пристрастност" при ограничаването на дадено съдържание, посочи Зукърбърг.

"С количеството съдържание, което имаме, правим сравнително малко грешки при проверката на това съдържание", обясни Зукърбърг. Той обясни, че според него системата за проверка и контрол на съдържанието не е изградена така, че да позволява пристрастия като цяло.

Зукърбърг отново подчерта, че Facebook не продава лични данни на потребителите на рекламодатели. Той посочи, че социалната мрежа просто показва рекламите на компаниите на "подходящите хора" за тях.

18:27 - Има десетки хиляди приложения, които са имали достъп до данни на потребителите в периода до 2014 г. Разследването, което тече в момента, цели да се провери кои от тях са събирали такава информация. Ако се открият нарушения, ще бъдат използвани външни компании, които да проверят дали създателите на тези приложения не съхраняват все още тези лични данни.

Това е процес, който ще отнеме месеци и ще е много скъп, посочи Зукърбърг.

На въпрос дали процесът няма да отнеме цели години, той отговори просто: "Надявам се, че не".

18:20 - Демократът Майк Дойл притисна Зукърбърг по-скоро с реч, отколкото със задаване на въпроси. Според конгресмена директорът на Facebook е по-заинтересован от това да привлече разработчици отколкото да защити потребителите си.

Той изрази мнение, че единственото решение на ситуацията с липса на доверие между обществото и социалните мрежи, е създаването на регулиращ орган, който да наложи определени правила за работа на Facebook и компаниите като нея.

18:02 - Конгресменът Грийн посочи, че от следващия месец в Европейския съюз влиза в сила GDPR - регламент за защита на личните данни. Стана ясно, че ще бъдат въведени допълнителни средства, за да могат потребителите да имат по-голям контрол над данните, които споделят. Тези средства няма да са налични само в ЕС, а в целия свят.

При въвеждането на тези нови средства най-горе в сайта/приложението на Facebook ще се появява възможност потребителите да посочат какви настройки искат за сигурността на своите данни и съдържание, които да са съобразени с изискванията на GDPR.

"Вярвам, че цялата информация на потрбителите е в този файл". Така Зукърбърг отговори на въпроса дали това, което потребителите имат възможност да свалят от социалната мрежа, като информация, която Facebook има за тях, е всичко с което FB разполага и дали някъде не се съхраняват и история на браузването и други подобни данни, които могат да бъдат продадени с рекламни цели.

18:16 - Конгресменът Диана ДеГет от Колорадо посочи, че Facebook е скъпа компания, чийто бизнес не е пострадал сериозно от ситуацията около Cambridge Analytica. Тя посочи няколко съдебни иска срещу социалната мрежа, които са завършили с това, че недоволните потребители не са получили никакви пари.

Самият Зукърбърг посочи, че не е запознат с детайлите по тези случаи. Идеята на конгресмена беше, че неговата компания може спокойно да продължава с "лошото си поведение" без да се страхува от някакви наказания и загуби.

17:53 - Тази година ще има избори в Индия, Бразилия, Мексико и други страни, посочи Зукърбърг. Той обясни, че се работи по приложения с изкуствен интелект, които да следят за фалшиви профили и да не позволяват да се повтаря ситуацията от изборите за президент на САЩ през 2016-а и руската намеса в тях.

17:52 - "Това, което открихме, е, че има цяла програма в Кембриджкия университет, в която има множество изследователи, които разработват подобни приложения", обясни Зукърбърг по повод случая със събраните от Cambridge Analytica данни. Той посочи, че целта сега е да се разбере дали "нещо лошо" не се случва там, за което трябва да бъдат предприети допълнителни мерки.

"Ако намерим нещо съмнително при проверката на приложенията, ще информираме всеки засегнат", посочи директорът на Facebook във връзка с течащата проверка дали други приложения не събират непрвомерно данни за потребителите.

17:48 - Какво е довело до ъпдейта в настройките през 2014-а?

През 2007-а е станало възможно хората да влизат в приложения на трети страни със своя акаунт, но е имало няколко приложения, които са използвали тази възможност, за да събират неправомерно лични данни. Така се е стигнало до решението да се променят настройките, за да не може външни приложения да правят връзка между даден човек и неговите приятели.

Външни компании помагат за одита и проверката на приложенията и до какви данни са имали достъп те.

17:43 - Компанията е започнала да информира потребители, които са били засегнати от проблема с Cambridge Analytica. Facebook няма информация за друго изтичане на данни, но в момента тече проверка на всички приложения, които са имали достъп до лични данни.

Зукърбърг съобщи, че и неговите данни са били засегнати от "теча" към Cambridge Analytica.

Facebook са разбрали през 2015-а за приложението, което е събирало информацията на потребители. Приложението е било спряно. Свързали са се с представители на Кембридж с настояване информацията да бъде изтрита.

17:38 - Конгресменът от Мичиган Ъптън повдигна въпроса за евентуални регулации в сферата на социалните мрежи и как това ще се отрази на конкуренцията в бранша.

"Средният американец използва около 8 приложения, за да комуникира с хора. Ние се сблъскваме със сериозна конкуренция в това отношение дори сега", обясни директорът на Facebook по първия въпрос.

"Мисля, че е неизбежно да има някакви регулации. Мисля, че просто трябва да сте внимателни в това какви регулации налагате. Защото в някои ситуации тези регулации могат да помогнат на голяма компания като нас, но да попречат на стартиращи компании. Заради това тези регулации трябва да бъдат внимателно обмислени", посочи Зукърбърг.

Стана ясно, че до края на тази година Facebook ще има 20 000 служители, които ще работят по въпросите на сигурността и проверка на съдържанието.

17:34 - "Хората често питат каква е разликата между следене и това, което ние правим. Разликата е голяма - човек сам решава какво да сподели при нас, може да премахне споделеното, може да изтрие своя профил. Не знам за организация, занимаваща се със следене, която да позволява всичко това", обясни Зукърбърг на въпрос каква е разликата между социалната мрежа и това как ФБР преди години е следяло американски граждани.

17:30 - Конгресменът Бартън попита защо съдържанието на блогъри с консервативни мнения не са били допускани до Facebook.

"В този специфичен случай нашият екип е направил грешка и вече сме се свързали с тях, за да я поправят", коментира Зукърбърг.

"Съгласен съм, че трябва да работим за това да дадем на хората възможно най-голяма възможност да изразят мнението си", посочи той.

Конгресменът Бартън попита възможно ли е за лица до 18 години данните да бъдат ограничени и никой да няма достъп до тях. Зукърбърг обясни, че има редица мерки в социалната мрежа за това деца да не могат да комуникират с възрастни, да са защитени, но много тийнейджъри искали да споделят мнението си и съдържанието. Той отново припомни, че всеки потребител решава с кого да сподели свой статус, снимка или видео.

17:26 - "Ние ограничаваме много от данните, които събираме и използваме", отговори Зукърбърг на въпрос на конгресмена Палоун дали компанията е ограничила количеството данни.

"Ще обещаете ли да промените някакви настройки по подразбиране, за да са по подразбиране по-скрити данните на потребителите във Facebok?", попита конгресмена и поиска отговор с "да" или "не".

Зукърбърг отговори, че подобен въпрос изисква по-подробен отговор, което конгресменът определи като разочароващо.

"Ние позволяваме на хората да използват други приложения чрез нашата платформа за разработчици, като те отиват там със своите данни", обясни Зукърбърг. "Всеки ден хората влизат чрез Facebook в други приложения и предоставят своите данни", допълни той.

17:21 - Конгресменът Уолдън, председател на комисията, попита защо компанията не е обяснявала на потребителите как използва информацията им.

"Ние не продаваме никакви данни. Милиарди пъти на ден потребители ползват нашите продукти, за да споделят някакво съдържание, и всеки път има опция за това с кого човекът иска да сподели това съдържание - публично с всички, с приятелите си, с конкретни хора", отговори Зукърбърг. "Мисля, че можем да направим повече за това как се работи с рекламата. Има погрешно разбиране, че ние продаваме данни на потребителите на рекламодатели, което не е вярно", допълни той.

17:18 - Беше дадено начало на изслушването. Зукърбърг получи думата.

"Facebook е идеалистична и оптимистична компания", започна Зукърбърг своето петминутно изказване в началото на изслушването.

"С разрастването му хората получиха мощно средство техните гласове да бъдат чути", каза Зукърбърг, посочвайки как движението MeToo се е възползвало от платформата, как са събирани средства след бедствия чрез Facebook и пр.

"Очевидно е, че не сме направили достатъчно, за да попречим това средство да бъде използвано с негативна цел - за фалшиви новини, влияние в избори и др.", призна създателят на социалната мрежа.

"Това е моя грешка и аз съжалявам. Аз създадох Facebook, аз го управлявам и в края на краищата аз съм отговорен", каза Зукърбърг. "Не е достатъчно да свързваме хората, трябва да направим така, че тази комуникация да е безопасна", допълни той и отново изреди мерките, които компанията е предприела след случилото се с Cambridge Analytica.

 

Най-четените