Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Десните искат фиксирана неустойка от 7 на сто в GSM-договорите

Десните искат фиксирана неустойка от 7 на сто в GSM-договорите

Синята коалиция внася законодателни промени, с които да се въведе 7% неустойка за потребител, който иска да прекрати договора си с мобилен оператор.

Изменението ще бъде предложено към закона за защита на потребителите и в закона за електронните съобщения, обявиха вносителите - Михаил Михайлов от СДС и Иван Иванов от ДСБ. Те посочиха, че 7% е размерът, заложен в европейската практика.

В момента у нас няма законово изискване колко точно да бъде неустойката.

"Ако искате да прекратите договора си, това става по много сложен начин и ви взимат пари за половин година напред за услуга, която не ползвате", обясни Михайлов.

Десните се обявиха и против практиката, наложена от мобилните оператори в България, потребителите да бъдат принуждавани да подписват заробващи договори, които не могат да се прекратяват автоматично, в които не са упоменати правата им и не е ясен начинът на отчитане на телефонния разговор.

Всеки от нас се e превърнал в крепостен селянин на телекомите, обяви Михайлов.

Депутати от Синята коалиция се срещнаха в парламента с представители на неправителствени организации за защита на потребителите. Те представиха петиция, пратена до премиера, шефа на Европарламента, председателката на Народното събрание и други институции.

В декларацията - освен за 7-процентната неустойка, се призовава и за промяна на процедурата по преносимост, да се намалят цените на дребно, да се дефинира понятието кредитен лимит, да се ограничи пращането на рекламни sms-и между 20 часа и 9 часа и др.

Сините настояха в медийната комисия да бъде изслушан председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков, който да отговори на 11-те въпроса, разпространени в петиция. Иван Иванов настоя КРС да приведе в действие механизми към опростяване прехвърлянето на мобилния номер без специални условия за потребителя.

Председателят на Асоциацията на активните потребители у нас Богомил Николов заяви: "В момента, ако вие искате да сключите договор за бърз мобилен интернет, вие няма да получите информация от оператора къде, в коя част от страната има покритие на такъв бърз мобилен интернет. Вие ще сключите договор за две години за нещо, което няма да можете да ползвате". 

Асоциация "Активни потребители" сигнализира за "договори по телефона"

В интервю пред в. "Атака" Богомил Николов съобщава за нова практика сред мобилните оператори - сключване на договори по телефона. Ето част от интервюто:

- От какво най-често се оплакват потребителите?

- Най-старият проблем е с автоматичното подновяване на срочните договори, който може би е на път да се разреши, след като операторите и Комисията за регулиране на съобщенията постигнаха споразумение, при заплахата от уличен протест.

Най-опасният сигнал, който получаваме напоследък, е една нова практика - за сключване на договори по телефона. Не става въпрос за покана за сключване на договори или търговска оферта, става въпрос за това, че операторът смята договора за сключен, без да има никъде подпис, единствено на базата на запис на телефонен разговор.

Това е правен абсурд, защото никъде в правилата за дистанционна търговия няма възможност за сключване на договор чрез гласов запис. Винаги трябва да има хартиен документ. Най-малкото, защото вие по телефона не можете да се запознаете с условията на този договор. Едно е да си поръчаш пица по телефона и това е вид договор, друго е да влезеш в дългосрочни отношения, които имат 50 или 100 клаузи. Това е абсурдно.

Следващото по ред е затрудняването на преносимостта на номерата. Оказва се, че по данни и признание на самите оператори над 60% от желаещите да прехвърлят номера си при друг оператор имат затруднения в тази процедура. В Англия например това се случва за 1 час. 

- Самите мобилни оператори си правят номера, за да бавят процедурата...

- Да, те използват най-различни оправдания, за да забавят пренасянето на всеки един номер, което, да ви кажа, не отива на компании от такъв мащаб. Аз разбирам това да го прави някакъв квартален търговец на мобилни телефони. В крайна сметка компанията ще загуби 100 клиенти примерно или 1000, но тя и ще спечели 1000, защото движенията са във всички посоки. Така че балансът е изключително малък между това колко абонати дарява и колко приема една компания. За мен това е побългарена бизнес етика и хората губят доверие в компаниите.

Друг много смущаващ проблем е, че и трите оператора не дават възможност да се откажеш от получаването на SMS-и, когато не ги желаеш. Те имат в общите си условия клаузи, според които предоставят услугата изпращане на SMS на външни фирми, които всъщност не могат да бъдат спрени.

Което отново е абсолютно погрешно и невярно, защото представете си, може ли мобилният оператор да не носи отговорност, ако утре тази фирма, която е наела услугата, започне да проповядва примерно расистки идеи и лозунги. Естествено че операторът трябва да спре тази услуга, по същия начин трябва да може да дава правото на клиента да се откаже, защото това е спам. За него това е нарушаване на спокойствието. Така че ние искаме и това да се промени.

 

Най-четените