Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Дакар" е нелечимо заболяване

Дакар събира истински мазохисти, особено що се отнася до аматьорите в състезанието

По традиция първите акорди на всяка година идват от автомобилизма и тениса. Феновете на аристократичния спорт вече потриват доволно ръце в очакване на началото на първия за годината турнир от „Големия шлем" - Откритото първенство на Австралия. Малко по-рано обаче, съвсем в началото на годината, по традиция започна една друга надпревара.

Необладаните от тази религия казват, че "Дакар" събира идиоти, които плащат пари, за да им е гадно. Е, може и това твърдение да има основания, но едва ли очарованието и философията на това състезание по оцеляване да бъде наранено от подобна гледна точка.

Дори след преместването си от Африка поради политически причини, "Дакар" остава магнит за хората, които имат да доказват нещо най-вече на себе си. В продължение на две седмици екипажите ще изминат близо 10 000 километра в едни от най-негостоприемните, но и едни от най-красивите места на нашата планета. Вероятно повече от половината няма да видят финала или поне не на борда на своите машини. Ситото е жестоко и през него няма задни вратички. В миролюбивата борба между човека и природата свързващото звено е техниката и често тя предава Богу дух преди да бъде достигнат лимита на нейния водач. За съжаление обаче понякога се случва и обратното и почти няма издание на състезанието, което да не отнема поне един човешки живот.

"Дакар" взима най-тежката цена, но и дава много на тези, които се влюбят в това приключение. Участвали в състезанието споделят, че то е като истинска дрога, а абстиненцията е жестока. Всяка от хилядите трудности, с които се сблъскват смелите (или лудите) мъже и жени са като мощен удар на чука върху горещата стомана - характера. Това е свят за всеки, който търси себе си. Както за най-младия участник тази година - 18-годишният аржентински мотоциклетист Хорхе Лакунца, така и за 73-годишният Йошимаса Сугавара, който едва ли помни живота си без "Дакар" няколко десетилетия назад.

Разбира се, "Дакар" не е само философия, не е само житейско изпитание. На старта в Буенос Айрес застанаха 414 състезателни машини в 4 класа - автомобили, мотоциклети, ATV и камиони. Те делят едно бойно поле, но всеки се състезава за класиране в своя клас и дори технически подклас. Много от тях обаче имат общи съдби, създават се вечни приятелства, посяват се дълги вражди.

Автомобилният клас е флагманът, бижуто на ралито. А имената, които можете да откриете в стартовия списък са добре известни. Големите фаворити - лидерите на отбора на Mini - Насeр Ал-Атия и Нани Рома, и двамата са печелили надпреварата, но испанецът вече изостана безнадеждно.

Големите претенденти - за поредна година супер атрактивният  американец Роби Гордън с оранжевия си Hummer, изключителният южноамериканец Жиниел де Вилиерс, както и две икони от Франция и Испания - Стефан Петерханзел и Карлос Сайнц, който имат честта да материализират завръщането на Peugeot след 25 години извън състезанието. Французите обаче разбират от имидж, защото в третия им автомобил е не кой да е, а самият Дирил Депре - истинска легенда в мотоциклетния клас.

Липсата на Депре при двуколесните на пръв поглед прави задачата на другия голям майстор Марк Кома една идея по-лека. Каталунецът ще гони своята пета победа, но отсъствието на Сирил не бива да го подвежда, защото надпреварата няма да е никак лека, предвид бандата млади мотоциклетисти, които жадно посягат към короната. Хоан Бареда-Борт, Сам Съндърланд, Елдер Родригеш, Рубен Фариа и още десетина момчета ще се възползват от всяка грешка, за да окупират трона.

Отсъствието на фамилията Патронели в клас АТВ е може би най-забележителното, което трябва да се отбележи за надпреварата на може би най-опасния от четирите класа. Без тоталните аржентински хегемони Маркос и Алехандро, останалите ще имат шанса да попаднат по-сериозно под светлините на прожекторите, а като фаворити се очертават Игнасио Касале, Рафал Соник и Мохамед Абу-Иса.

Няколко думи и за надпреварата при камионите, където никога не е скучно. Защото битката при „големите" започва от ниво екипажи и стига до ниво производители. След победатана Андрей Каргинов за Камаз преди година, холандецът Жерар де Рой ще потърси задължително реванш на борда на своето Ивеко. Блондинът ще бъде подкрепян от своя роднина Ханс Стейси, но освен срещу руската армада, към която се числи и агресивният възпитаник на „Краля" Владимир Чагин - Едуард Николаев, холандците ще трябва да внимават много и за все по-силната чешка колония на Алеш Лопрайс и Мартин Коломи, които натрупаха много сериозен опит през годините.

Рали "Дакар" започна с фанфари в Буенос Айрес и, ако е рекъл Господ, ще завърши безаварайно отново там на 17 януари. Оцелелите ще ликуват, а тези, които не са успели, ще извадят своите изводи, преди да започнат подготовката за... следващия "Дакар".

 

Най-четените