Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Павел Лефтеров - дисциплина и хъс за победа

За шофирането на пистата, пред камерата и в живота - разказва младият български автомобилен състезател Павел Лефтеров (вдясно). Снимка: Павел Лефтеров
За шофирането на пистата, пред камерата и в живота - разказва младият български автомобилен състезател Павел Лефтеров (вдясно).

Дисциплина и хъс за победа - две неща необходими както на пистата, така и в живота, а Павел Лефтеров добре знае това.

21-годишният автомобилен състезател е от онези млади българи, които неуморно преследват целите си, при това с крак, здраво стъпил върху педала на газта. Това го откарва от родната му Варна до някои от най-известните писти в света, а най-големите завоевания предстоят.

Началото на всяка година е време за равносметка и Павел не е изключение. По собствените му думи изминалата 2018-а за него е била "изключително успешна". Той успява да стартира в 5 различни автомобилни шампионати, като в три от тях това е дебют за него: GT4 European Series, 24H Creventic Series, Lamborghini Super Trofeo Middle East, Lamborghini Super Trofeo Europe и VLN.

"Във всички от тях успяхме да отбележим подиуми и победи, но най-значим беше успехът, който постигнахме на 24-часовото състезание в Портимао, Португалия. Едно наистина тежко състезание, в което успяхме да извоюваме втората позиция на почетната стълбичка".

Основният им конкурент в тази надпревара е заводското Porsche 911 GT3 R на Manthey Racing, които по думите на Лефтеров превъзхождат неговия тим и като техника, и като екипаж.

"Въпреки това ние се движехме на първа позиция през първата половина на състезанието, но след това загубихме известно време при смяната на пилотите, което се оказа решаващо в последния етап от надпреварата".

Всяка секунда е важна на пистата, а за да е представянето там възможно най-добро е нужно автомобилните състезатели да отделят колкото се може повече време за подготовка. Това обаче е една от необходимите жертви на всяко професионално начинание и Павел изглежда е наясно с този факт. Посочва, че точно тази спортна кариера понякога може да коства много усилия и жертви. Обобщава го така: "Свободното време е дефицит, а почивката е лукс".

Това е едно от нещата, с които трябва да са наясно младите хора, искащи се да се отдадат на страстта си към шофирането и да последват неговия пример – да превърнат мечтата в реалност, а интереса - в професионална кариера. Питам го дали в България има достатъчно добри условия, за да могат младите ентусиасти да постигнат това.

"Има много картинг писти, на които подрастващите могат да придобият базовите умения, нужни за да преминат към автомобилите. Картинг спортът е най-доброто училище за пилоти! Аз започнах кариерата си на картинг писта Варна през 2008-а и до днес поддържам формата си с няколко предварителни теста преди сезона".

Но освен развиването на уменията е нужна и подкрепа. И в автомобилния спорт всички елементи са свързани – популярността води до медийно отразяване, то води до интереса на спонсори, които от своя страна осигуряват спокойствие и увереност на състезателите.  Павел посочва, че "повече медийно отразяване не би навредило", що се отнася до популяризирането на автомобилния спорт у нас.

"Това би вдъхнало и малко повече доверие на големите компании, които подкрепят и застават зад младите спортисти. Лично аз съм благодарен, че имах късмета компания като VIVACOM да ме подкрепи в едни от най-важните периоди от моята кариера като автомобилен състезател, а именно – началото."

Промяна има, що се отнася до медийния интерес към спорта. Лефтеров обяснява, че среща все повече медии, които правят всичко възможно да промотират автомобилния спорт в България. Апелът му е всички да се включат в тази кауза. И наистина – повече подкрепа ще означава по-големи възможности за други млади таланти като него да пробият на европейската и световна сцена.

Възможности Павел получава и извън пистата. Такава е и първата му роля в киното. През 2017-а участва във филма на Асен Блатечки "Бензин" – история ала "Бързи и яростни" и Need for Speed за вендета между улични състезатели. Питам го кое е различното в това да шофираш за победа и това да го правиш за правилния кадър.

Отговорът: "Всичко!".

"Във филмите, всичко се прави в безопасна среда - за да се получи един кадър се снима десетки пъти, а след това се избира най-добрият. На пистата нямаме право на грешки и трябва да сме концентрирани през цялото време".

Досегът с киното обаче не го е накарал да преосмисли приоритетите си. За него филмът "Бензин" е бил "интересен проект", но поне за момента не планира още роли в киното и телевизията. Лефтеров принадлежи на пистата, не на камерите. И спазва собствения си съвет – остава фокусиран върху това, което предстои.

Когато стигаме до неизбежния въпрос за плановете му за следващия сезон, споделя, че за момента нищо не е фиксирано. Предстои му да участва в тестовете на BMW за подбирането на нов заводски пилот. “Поканени са 16 участници от цял свят и конкуренцията ще бъде изключително висока. Ще дам всичко от себе си и се надявам да успея да се преборя за мястото", зарича се Павел.

"Отделно ще продължа сътрудничеството си с RN Vision STS, като на преден план за тях са GT4 European Series и ADAC GT4 Series."

Павел (най-вляво) със съотборниците си от RN Vision. Снимки: Павел Лефтеров

Все пак основната цел остава участие в легендарното състезание "24-те часа на Льо Ман".

"Това е мечтата ми и ще я преследвам докато не я постигна. Като предварителна цел съм си заложил да участвам в известните "24 часа на Нюрбургринг". Затова миналата година участвах във VLN сериите, за да получа специалния лиценз, който ми позволява да се включа в най-голямата надпревара на Зеления Ад."

Зеленият Ад е прякорът именно на пистата "Нюрбургринг", намираща се в Германия и използвана за различни видове автомобилни и мотоциклетни състезания.  Едно от тях е и 24-часовото, споменато от Лефтеров. Това е и неговият любим формат и има защо.

"Специалното е, че за разлика от спринтовите надпревари тук вече разчиташ на съотборниците, с които споделяш кокпита, и на екипа, който подготвя автомобила. Състезанието е изключително дълго, а човекът и машината се натоварват до крайни предели. Това прави надпреварата наистина вълнуваща, защото никой не знае какво ще се случи до последната секунда преди финала."

Натоварването в автомобилния спорт е налице не само в 24-часовите формати, а във всяка надпревара и повечето хора не осъзнават колко сериозна подготовка е необходима за един състезател. В случая на Павел той се поддържа във физическа и ментална форма с широк набор от упражнения.

Тренировките му включват общофизическа подготовка във фитнес, бягане, колоездене и плуване. Дори планира тази година да участва в един или два триатлона за издръжливост. Освен това провежда практическа подготовка на специален симулатор с цел запаметяване на различните конфигурации на пистите. Не на последно място е и менталната подготовка със спортен психолог.

Всичко това е от изключително значение, тъй като, както и преди е посочвал, конкуренцията в GT4 например е на много високо ниво заради изравняването между различните автомобили. Това реално поставя акцента върху състезателите и техните умения. За него в такава ситуация няколко неща са важни за успеха – "дисциплина, целеустременост, хъс и желание за победа".

От автомобилите се прехвърляме на технологиите и ползата от тях. Като всеки млад човек, Лефтеров постоянно разполага със своя смартфон. Споделя, че бързият достъп до огромно количество информация улеснява живота му. От друга, по негови наблюдения много от младите хора предпочитат да комуникират онлайн и избягват да се срещат на живо.

Тъй като е професионален шофьор, го питам и за един от бичовете на технологичното ни съвремие – зяпането в екрана на смартфона, докато човек шофира. И на него му е направило впечатление, че все повече хора правят това. Смята за излишно да обяснява очевидното – че загубата на концентрация на пътя може да коства живота не само на шофьора, но и на пътниците и на други участници в движението.

"Лично аз, когато шофирам, избягвам използването на телефон. Ако нещо важно се случва и ми се налага да говоря, използвам handsfree, а понякога когато имам възможност отбивам и продължавам след като приключа с разговора."

Пример, който всички можем да последваме. При това не единственият, който Павел може да даде. Защото животът понякога може да бъде като една голяма писта, на която всеки се бори за първото място. Или както казва Павел:

"Добрата подготовка, поставянето на ясни цели, които да преследваме, и желанието за победа са ключови за успеха, независимо с какво се занимава един човек."

 

Най-четените