Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как Apple "присъди" Крим на Русия

Кремъл успява да приложи силен натиск върху технологичните компании Снимка: iStock
Кремъл успява да приложи силен натиск върху технологичните компании

Напоследък украинците не просто не са почитатели на продуктите на Apple, но и американската компания е на път да загуби украинския пазар напълно.

Причината е геополитически спор, в който в крайна сметка технологичният гигант реши да се съобрази с исканията на руското правителство, свързани с дефинирането на Крим.

Така сега, когато руските потребители на iOS отворят приложението за времето или това с картите, те виждат Крим като част от Русия.

Репортери на "Си Ен Ен" нагледно показват на своите iPhone-и как градове като Севастопол и Симферопол са отбелязани като част от територията на Русия.

Границите на държавите също са променени и Apple Maps показва граница между континенталната част на Украйна и Крим. За сметка на това липсва граница върху Керченския проток, който разделя полуострова от Русия.

По-любопитното е, че когато потребителите извън Руската федерация използват същите приложения, те виждат, че Крим си остава част от Украйна.

Промените, които руснаците с iPhone и iPad виждат, са част от усилията на Кремъл да притисне технологичните компании да променят картите си така, че Крим да изглежда като част от Русия. Apple попада сред фирмите, които бяха подложени на най-силен натиск, а за него е отговорен лично директорът на Apple Русия - Виталий Морозко.

Преди неговата енергична намеса приложенията на Apple устройствата показваха Крим като неутрална територия без ясно изразени граници със съседните си държави.

Морозко обаче следва стриктно политиката, зададена от Москва, а именно, че всички международни компании, които действат на територията на Русия, трябва да функционират спрямо руското законодателство. А според зададените от руската Дума параметри полуостров Крим е в границите на Русия.

Така благодарение на работата на Морозко и неговия екип в средата на тази седмица руският парламент успя да се похвали, че всички неточности в картите на региона вече са отстранени, точно както изискват властите.

Apple далеч не са единствената технологична компания, която страда от решенията на Думата. Кремъл забранява напълно достъпа на руснаците до LinkedIn и често заплашва, че ще го последват и по-големите социални платформи като Facebook и Twitter.

Само че Украйна не се интересува от проблемите на руските потребители е бясна на ходовете на Apple.

Украинският министър на външните работи Вадим Пристайко пусна серия от постове в Twitter, в които изказва гнева и разочарованието си от американската компания. Той пише, че е по-добре от Apple да се придържат към високите технологии и забавлението допълва, че "геополитиката не им е силна страна".

В друг туит Пристайко пита как от технологичния гигант биха се почувствали, ако дизайните и идеите им, в които са вложили цялото си сърце, бъдат откраднати от най-големия им враг и никой не му пука за болката им. Според него точно по този начин се чувстват украинците, когато Apple нарича Крим руски.

От "Си Ен Ен" са потърсили представители на Apple, но нямат отговор каква е тяхната позиция по въпроса.

От друга страна Apple не са единствените, които са се съобразили с исканията на руското правителство и са преначертали картите на региона.

Така например в Google Maps също има ясно видима граница между Крим и Украйна. Потребителите извън Руската федерация обаче виждат само пунктирана линия.

Говорител на Google обяснява, че компанията полага всички усилия, за да представя правилно спорните региони, но в локалните версии на Google Maps следва местните законодателни разпоредби при определянето на границите и имената на обектите. В конкретния случай Google предпочита да спази руските разпоредби, вместо украинските.

Apple не за първи път взимат спорното решение да се съобразяват с решенията на определени правителства. Така например през октомври тази година фирмата се сблъсква с вълна от критики и призиви за бойкот, защото премахва емоджито с тайванския флаг от iOS устройствата на територията на Хонконг.

Изпълнителният директор Тим Кук защитава тази политика на компанията с думите, че когато стъпваш на даден пазар, трябва да се съобразяваш.

Пред ABC News Кук уточни, че не е имало натиск върху Apple да премахне тайванския флаг. Изискванията на локалните пазари обаче са достатъчна причина компанията да се съобрази с Кремъл.

В началото на октомври Москва заплаши, че всички устройства, които не идват с локални приложения, ще бъдат забранени за продажба на територията на Русия.

А само за 2018 г. Apple печели повече от 2 млрд. долара от продажби в Руската федерация - парче от технологичния пай, от което е невъзможно да се откаже с лека ръка.

 

Най-четените