Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Общината мори копърки, но как?

Новите цени на такситата - ОК за гражданите или супершанс за бакшишите? Снимка: БГНЕС
Новите цени на такситата - ОК за гражданите или супершанс за бакшишите?

Всеки ползващ такси гражданин все някога е попадал на бакшиш-бандит, който го е порязал с няколко десетки лева за няколко километра по законна тарифа, умело прикрита от очите на клиента или зад име/лого, наподобяващи тези на голяма фирма от бранша.

По Закона за автомобилните превози общините вече ще могат да слагат пределна тарифа за таксиметрови услуги, с което се надяват да се преборят със „законните" тарифи на главорезите. Лев и петдесет на километър да е таванът на такситата в София, предлагат шефовете на най-големите таксиметрови фирми в столицата, в очакване сме общината дали ще се съгласи.

Лев и петдесет - това е шок, увеличението е над двойно. Вярно е, че досегашната тарифа се позадържа доста дълго, а през това време всички стоки и цени скочиха. Не е справедливо шофьорите на таксита вечно да поемат удара върху себе си - покачване след новата наредба е както възможно, така и нормално да има.

С колко обаче? И дали няма всички фирми - знаете, те са подозрително задружни, макар че в икономиката това се нарича картел и е незаконно - да вдигнат съгласувано цените близо до тавана от лев и петдесет?

Нека бъдем оптимисти. Колкото и да се оплакваме от качеството на таксиметровите услуги, босовете в този бизнес през годините са поддържали рационално поведение.

Шоково вдигане на цените в момент на криза ще доведе до шоков отлив на клиенти, а това ще предизвика сериозни проблеми между самите фирми-превозвачи, брожения между шофьорите и лош имидж на бранша, който и без това не блести с позитивни PR постижения - да го кажем съвсем меко.

Това надали е в интерес на повечето превозвачи, така че дори и да има нереално повишение на тарифата - примерно над левче за километър, което е сериозна психологическа граница за клиентите - тарифата впоследствие ще падне до по-реални нива. Да се надяваме...

Бъдещата тарифа на такситата е важна, но истинският проблем е съвсем друг.

Как точно общината ще се пребори с шофьорите-пирати с големите тарифи? Като просто направи всички таксита с големи тарифи? Това не звучи сериозно. Тогава как?

Защото кой ще защити дядо от село, който слиза на Централна гара, взема такси до Военна болница и му сервират сметка от 30 лв? Сега „пиратите" с удоволствие ти дават касова бележка, защото тези 30 лв. са законни - и няма на кого да се оплачеш, а и да има, все трябва да ги платиш.

Няма обаче гаранция, че утре, когато пак попаднеш на бакшиш-„пират", нещо ще се промени. Вярно, тогава тези 30 лв. ще са незаконни, но пиратите обикновено вадят щангата и викат „плащай", на кого ще се оплачеш?

Редно е щом общината де факто вдига някаква услуга - и то с мотив за подобряването й - то да гарантира поне някак това подобряване. Кой ще се занимава с това? И на кого да се оплачем, когато ни нарушат правата?

Има Столичен инспекторат, да. Умряла работа. Колкото инспекторите са успели да глобят онези, които си изхвърлят кучетата и да принудят стопаните да си регистрират домашните любимци и да плащат данък за тях, колкото са успели да се преборят с гратисчиите в градския транспорт - където Центърът за градска мобилност има и свои контрольори, - толкова могат да въведат ред и сред такситата.

Има и общинска полиция. Има, да. Да сте я виждали? Да сте я викали за нещо? Да знаете къде да я намерите и за какво да се обръщате към нея? Става дума за една шепа хора с неясни засега отговорности.

Че Столична община не може да се справи с шофьорите-пирати, е ясно. Но и че не полага никакви видими усилия за това - като поне вмени отговорност на някои свои служби и подразделения за това и направи разяснителна кампания сред гражданите къде да се обръщат при нарушения - това не е добре.

Излиза, че общината просто си търси формални поводи, за да вдигне цената на таксиметровите превози, но реално не й се занимава с проблема. За първото - ясно, казахме, че и шофьорите са хора.

Кой обаче ще защити интересите на потребителите? Можем само да припомним на общинарите, че въпросните потребители все пак са повече от шофьорите, а другото им име е гласоподаватели.

Последното е важно в година на избори.

 

Най-четените